mousepad Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 (endret) Enda mer om barnehagetøy hehe . Lurer på hvor ofte dere tar med regntøy/ parkdress hjem fra barnehagen til vask ol ? Utedressen vi bruker skal ikke vaskes så mange ganger da den vil miste vannavstøtnings egenskapene hvis den vaskes for ofte , så vi har ikke tatt den med hjem med mindre de ansatte har sendt den med hjem i "skittentøypose" og den har vært skitten . ( De ansatte i barehagen vi bruker fortalte om at det var sånn de ordnet det med skittentøyet der ) . Vi har heller ikke fått noen tilbakemelding på at vi bør ta med tøyet hjem og har i det hele tatt bare fått positive tilbakemeldinger på samarbeidet vårt med barnehagen , så vi har igrunnen fått inntrykk av at måten vi gjør ting på er iorden . Siden noen andre her inne sa at de vasket parkdressen hver uke :shock: lurer jeg på hvordan dere gjør det i barnehagen dere har barn i /jobber i ? EDIT: Laget en ganske stor edit her fordi innlegget ble postet før det ble ferdig , ved et uhell . Endret 25. september 2010 av mousepad
Octavia Skrevet 25. september 2010 #2 Skrevet 25. september 2010 Hver fredag skal alt hjem, da skal yttergangen i barnehagen vaskes ned. Tar dresser og regntøy med hjem i uken også, hvis det er veldig skittent. Sliter litt med å få det tørt til dagen etter, må huske å henge det opp fort etter vask
SummerJoy Skrevet 26. september 2010 #3 Skrevet 26. september 2010 Pleier alltid ta en titt bort på yttertøyet og vurderer om det trenger en vask. Varierer jo veldig etter årstid og vær hvor ofte det må vaskes. Er det gjørmevær i flere uker og dressen alltid er brun overalt så vaskes den oftere enn når det er tørt ute.. Lov å tenke litt selv
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #4 Skrevet 26. september 2010 selv om dressen er skitten behøver den ikke vaskes hver dag, ofte holder det å spyle den. som du sier så er det ikke bra og vaske de for ofte.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #5 Skrevet 26. september 2010 Vi tar med alt av tøy & ting hjem hver fredag. Jeg vasker det som er skittent på kortprogram i maskina, ellers bare tørker jeg av feks regntøyet med en klut sånn at det ser rent ut. Jeg spyler støvlene (utvendig, selvsagt) og tar ut innersålen slik at all fukt forsvinner, og kommer etterhvert til å vaske og impregnere goretex-skoene når hun begynner å bruke dem. Jeg tar som sagt også med det som ligger i kurven hennes, slik at vi kan se over det for flekker og byttes ut om det er for lite. (Må si jeg fikk litt sjokk av den andre tråden her inne om barnehagen som ikke varsler om at uteklærne er for små. Kan tenke meg at det lukter veldig deilig av den stakkars podens parkdress, votter, luer og sko, om hun aldri har tatt det med hjem!)
Gjest Stine Skrevet 26. september 2010 #6 Skrevet 26. september 2010 Jeg tar med tøy på fredagen. I tillegg så har jeg ikke dobbelt opp av regntøy, parkdress mm. Ergo så trengs det i helga og noen hverdager. Er yttertøyet skikkelig skittent så tar jeg det hjem for vask uavhengig om det er helg eller ikke. Vasker det med en gang jeg kommer hjem. Har ikke tørketrommel, men det har aldri vært problemer med å få tøyet tørt til neste dag.
Gjest Bhganatt Skrevet 26. september 2010 #7 Skrevet 26. september 2010 Hver fredag skal alt hjem, da skal yttergangen i barnehagen vaskes ned. Tar dresser og regntøy med hjem i uken også, hvis det er veldig skittent. Sliter litt med å få det tørt til dagen etter, må huske å henge det opp fort etter vask Vi ønsker at yttertøy tas med hjem stort sett hver fredag, slik at vi får vaske ordentlig veggen og benken der det henger. Lettest å gjøre dette om der er minst mulig klær. Grunnen til at vi vil at yttertøy skal vaskes oftere enn foreldre faktisk synes, er pga hygiene i bhg. Skitne klær/dresser henger tett og smitter over på de andres klær.
Gjest wild bird Skrevet 26. september 2010 #8 Skrevet 26. september 2010 Alt av uteklær skal hjem på fredager pga garderobevask der jeg jobber. Og ellers er det lov å vurdere selv også, som foreldre, når klærne trenger vask. Syns det er merkelig med foreldre som må ha beskjed om at nå trenger klærne vask. Syns det er en uting med dresser som er så skitne at det bare drysser klumper med strøknet møkk på gulvet når man skal kle på barna. For ikke å snakke om hvor skitten man blir selv også, når man skal kle på. Skjønner at en del utedresser ikke skal vaskes så ofte, men ta de i det minste ut og rist/børst av dem det verste.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #9 Skrevet 26. september 2010 Alt skal hjem hver fredag for da skal garderoben vaskes skikkelig. Hvis det er noe ekstra resten av uken så tar jeg det med hjem da også, hvis noe er veldig møkkete eller vått som må tørkes fort hjemme.
Susan Sto Helit Skrevet 26. september 2010 #10 Skrevet 26. september 2010 Tar det med hjem om det er på når vi henter. Eller hvis vi ser at det er skitent og trenger vask. (Evt. barnehagen har lagt det i skittentøypose...) Har dobbelt av det meste, men det er mye fordi at det vaskes/spyles ofte, og det er ikke alltid det tørker til dagen etter. Så hva som er i barnehagen varierer veldig. Har en unge som tiltrekkes av vann, og stort sett alltid er våt, så to regnbukser i barnehagen hender det også... De må jo ha muligheten til å gå ut to ganger.
mousepad Skrevet 27. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. september 2010 Jeg har begynt å lurer på om barnehagen vi bruker må spyle tøyet og støvlene eller noe , når de har vært ute . Kanskje for å unngå at det blir så skittent inne i garderoben ? Jeg har så godt som aldri sett skikkelig møkkete tøy eller støvler i garderoben barnas tøy henger i og regntøyet så nesten ut som da vi kjøpte det , da vi tok det med hjem etter en halv sesong .
mousepad Skrevet 27. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 27. september 2010 Jeg tar som sagt også med det som ligger i kurven hennes, slik at vi kan se over det for flekker og byttes ut om det er for lite. Legger virkelig barnehagen skittent og flekkete tøy tilbake i kurven ? Det har iallefall vi aldri opplevd . Gikk også igjennom kurven på jevnlig basis , helt i begynnelsen , men har funnet ut at det fungerte like bra å bare alltid passe på å sende med samme type tøy tilbake til barnehagen som det de har lagt i skittentøyposen .
Sophie-Ann Skrevet 27. september 2010 #13 Skrevet 27. september 2010 Jeg tar hjem yttertøyet annenhver fredag, vasker og impregnerer gore-tex støvlene. Ellers sjekker jeg at hun har alt av skiftetøy ol. Det fylles på hver uke.
Gjest gjest Skrevet 27. september 2010 #14 Skrevet 27. september 2010 Legger virkelig barnehagen skittent og flekkete tøy tilbake i kurven ? Det har iallefall vi aldri opplevd . Gikk også igjennom kurven på jevnlig basis , helt i begynnelsen , men har funnet ut at det fungerte like bra å bare alltid passe på å sende med samme type tøy tilbake til barnehagen som det de har lagt i skittentøyposen . Godt mulig barnehagen vet du ikke holder orden å gjør det for deg. Tenkt på det?
Gjest pia Skrevet 27. september 2010 #15 Skrevet 27. september 2010 Jeg har begynt å lurer på om barnehagen vi bruker må spyle tøyet og støvlene eller noe , når de har vært ute . Kanskje for å unngå at det blir så skittent inne i garderoben ? Jeg har så godt som aldri sett skikkelig møkkete tøy eller støvler i garderoben barnas tøy henger i og regntøyet så nesten ut som da vi kjøpte det , da vi tok det med hjem etter en halv sesong . Er du sikker på at de er så mye ute med barna som de burde? Barn skal ha skitne klær, det er et godt tegn! Skjønner at du er vant med at bhg gjør det meste for deg men har du tenkt på at de neppe har tid til å gjøre dette for alle. Og isåfall, går det kanskje ut over det de burde prioritere: nemlig barna!!
helenaa Skrevet 27. september 2010 #16 Skrevet 27. september 2010 Vi sjekke innimellom og tar det med når det trengs. Det er sjelden. Hvor skittent yttertøyet blir, avhenger vel av hvordan barnet er (elsker å hoppe i søledam vs liker best å sitte stille i sandkassen) og hvordan været er. I vår barnehage pleier de å ha innetid når det regner (med mindre det regner hele dagen). På andre kanter av landet kan man jo ikke ta slike hensyn...
Gjest gjest Skrevet 27. september 2010 #17 Skrevet 27. september 2010 Vi sjekke innimellom og tar det med når det trengs. Det er sjelden. Hvor skittent yttertøyet blir, avhenger vel av hvordan barnet er (elsker å hoppe i søledam vs liker best å sitte stille i sandkassen) og hvordan været er. I vår barnehage pleier de å ha innetid når det regner (med mindre det regner hele dagen). På andre kanter av landet kan man jo ikke ta slike hensyn... Innetid når det regner? Kjempestas for barn å være ute i regnet da!
Gjest vest Skrevet 27. september 2010 #18 Skrevet 27. september 2010 Er du sikker på at de er så mye ute med barna som de burde? Barn skal ha skitne klær, det er et godt tegn! Skjønner at du er vant med at bhg gjør det meste for deg men har du tenkt på at de neppe har tid til å gjøre dette for alle. Og isåfall, går det kanskje ut over det de burde prioritere: nemlig barna!! Usaklig svar!!!! TS sier jo at barnehagen sier at samarbeidet fungerer godt. Dersom barnehagen har en praksis med at de spyler støvler når de er skitne, må jo det være helt greit. Dersom dette skulle gå utover tiden de voksne har sammen med barna, er det jo barnehagen sitt problem og ikke TS!! Jeg tar med tøy hjem til vask når det er behov for det. I vår bhg er det ikke slik at alle skal ta hjem alt tøy hver fredag. Dersom de ansatte føler at vi foreldre blir for sløve med å sjekke skitne og for små klær, skriver de det på ei tavle i gangen slik at alle kan se det. Det skjer heldigvis veldig sjelden, så det skulle jo være et tegn på at det fleste er flinke til å følge med på dette!
Gjest AnneShirley Skrevet 27. september 2010 #19 Skrevet 27. september 2010 Jeg skjønner heller ikke hvorfor barn SKAL ha skitne klær. Her er det tørt klima, så det blir sjelden sølete ute og min lille tilbringer det meste av utetiden på sykkel eller "traktor" og det blir han jo ikke veldig skitten av. Det er forresten ikke alle barn som synes det er "kjempestat" med regn heller. Her regner det, som nevnt, svært lite så det er ofte de lar være å gå ut akkurat mens det regner (venter heller en halvtimes tid f.eks )
Gjest Gyda Skrevet 27. september 2010 #20 Skrevet 27. september 2010 Her hos oss regner det så pass ofte at om vi holdt oss inne hver gang det regnet, så ville ikke barna få mye frisk luft i det hele tatt. Uteklær må spyles når det regner og det er bløtt ute. Barna blir ofte kjempeskitne og gjennomvåte, og uteklærne må vaskes/tørkes regelmessig. Støvler må sjekkes også. Ikke morsomt å ta på seg våte møkkete uteklær og våte støvler dagen etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå