Gå til innhold

Slapp katt etter vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vaksinerte katten min i går. Idag er han veldig slapp og har muligens litt feber.

Dylegen sa at han kunne bli litt slapp, men hun nevnte ikke feber.

Hva er katters normale temperatur? Tenkte å måle den når jeg kommer hjem. Hvis han ikke er bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normaltemp for katter er mellom 37,5 og 39 grader.

Og katten din har en helt normal reaksjon på vaksinen. Vaksinen består av levende svekkede virus og sette kattens immunforsvar på høygir. Ved vaskine introduserer man en kunstig "snill" infeksjon i katten, og forbededer kroppen på neste alvorlige virusangrep. Det som skjer ved vaksine er at kattens immunforsvar reagerer med å lage antistoffer mot smitten den er vaksinert mot, nettopp fordi den har fått i seg smitte som likner på den den skal beskyttes mot.

Er katten derimot dårlig i mange dager og blir alvorlig syk, er det absolutt grunn til å oppsøke veterinær på nytt.

Gjest Fru Meta
Skrevet

Vår katt sleit med det samme i fjor når han ble vaksinert. Slapp og dårlig i et par dager. Jeg nevnte dette for veterinæren når han skulle vaksineres igjen i år og da sa han det at det var viktig å nevne sånt, for det kan nemlig være sånn at de bli værre og værre for hvert år.

Det finnes to alternative vaksiner. En med og en uten klamydia (det var ihvertfall en eller annen sånn kjønnssykdom). Den med er det ganske vanlig at de reagerer på, den uten går det vanligvis litt lettere med. I år fikk vår katt den uten klamydia og det gikk mye bedre.

Skrevet
Vår katt sleit med det samme i fjor når han ble vaksinert. Slapp og dårlig i et par dager. Jeg nevnte dette for veterinæren når han skulle vaksineres igjen i år og da sa han det at det var viktig å nevne sånt, for det kan nemlig være sånn at de bli værre og værre for hvert år.

Det finnes to alternative vaksiner. En med og en uten klamydia (det var ihvertfall en eller annen sånn kjønnssykdom). Den med er det ganske vanlig at de reagerer på, den uten går det vanligvis litt lettere med. I år fikk vår katt den uten klamydia og det gikk mye bedre.

Stemmer, Meta, klamydia arter seg imidlertid ikke som en kjønnsykdom hos katter, men som en infeksjon av øyne og luftveier.

Skrevet

Dyrleger sier at det er normalt at katter er slappe den første kvelden, men hvis de er slappe utover det, skal man ta kontakt med vetrinæren. :)

God bedring til pus!

Skrevet

pusen var i full vigør i går ettermiddag, så han har bare hatt en helt naturlig reaksjon på vaksinen.

Dyrlegen sa han kunne komme til å sove mer enn normalt det første døgnet.

• 5 år senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Vaksinerte katten min i går. Idag er han veldig slapp og har muligens litt feber.

Dylegen sa at han kunne bli litt slapp, men hun nevnte ikke feber.

Hva er katters normale temperatur? Tenkte å måle den når jeg kommer hjem. Hvis han ikke er bedre.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

min katt ble vaksinert igår, å nå går hun me krage. altså hun måtte sy et sår i foten, i hele dag har hun ikke vært seg selv, hun har vært slapp og sedt litt svimmel ut.. jeg tror ikke hun har feber, hun legger seg på det varme badegulvet. men burde jeg ringe dy :popcorn: relegen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...