Gelica Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 Ja, jeg ønsker litt tips og inspirasjon og lurer på hva din favorittoppskrift er når du har invitert gjester til middag? Håper på mange tips :-)
Lulilelu Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 (endret) Noe som jeg lager ofte er langtidsstekt indrefillet av svin med fløtegratinerte poteter, soppstuing og en god salat. Det er utrolig godt og veldig lett. Kjøttet smelter på tungen, nam nam Endret 27. september 2010 av Lulilelu
Gelica Skrevet 27. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2010 Noe som jeg lager ofte er langtidsstekt indrefillet av svin med fløtegratinerte poteter, soppstuing og en god salat. Det er utrolig godt og veldig lett. Kjøttet smelter på tungen, nam nam Høres nydelig ut. Kan jeg få oppskrift og fremgangsmåte?
Independent_ Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 Jeg lager mange forskjellige typer mat når vi har gjester Alt fra tapas til grillet ørret. Men jeg har fått inntrykk av at favoritten til gjestene er Biff Wellington med råstekte mandelpoteter, urte tzatziki og dampete grønnsaker. Med en god rødvin til.
Gelica Skrevet 28. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. september 2010 Jeg lager mange forskjellige typer mat når vi har gjester Alt fra tapas til grillet ørret. Men jeg har fått inntrykk av at favoritten til gjestene er Biff Wellington med råstekte mandelpoteter, urte tzatziki og dampete grønnsaker. Med en god rødvin til. Oppskrift og fremgangsmåte vil jeg veldig gjerne ha om du har mulighet? :-)
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #6 Skrevet 28. september 2010 Det er ikke ofte jeg inviterer gjester til middag, men f eks lammelår, chili con carne, ovnsstekt kylling e.l, spekemat, ferskt kjøtt og suppe... kommer an på situasjonen og årstiden også. Alt hjemmelagd. Til dessert har det pleid å bli eplekake, smuldrepai, panna cotta, hjemmelagd eller kjøpeis eller sjokoladekake...
Cumulus Skrevet 28. september 2010 #7 Skrevet 28. september 2010 Vi har ofte middagsgjester, men det er gjerne på en vanlig hverdag. En veldig god og sunn og rask middag som egner seg til mange gjester er å kutte opp f.eks løk, paprika, fennikkel, gulrøtter, squash og sopp og legge det utover en langpanne. Kyllingfileter med bacon eller spekeskinke surret rundt legges oppå grønnsakene. Hell over litt hvitvin eller buljong, og smuldre over fersk fetaost. Stekes i ovnen "til det er ferdig" og server med ris. Til litt mer seriøse middagsselskap prøver jeg gjerne ut noe nytt fra en eller annen kokebok, gjerne asiatisk.
Lulilelu Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Høres nydelig ut. Kan jeg få oppskrift og fremgangsmåte? Off vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det på en god måte men jeg får prøve. Kjøttet: Her kan man bruke ytrefillet og indrefillet av både svin og okse. Indrefillet er bedre enn ytre men også litt dyrere. Okse er enda bedre men mye dyrere og krever lengre steketid. Jeg forklarer iforhold til indrefillet av svin jeg siden det er det jeg pleier å bruke. Utgangspunktet til stekingen er at kjøttet skal ha en kjernetemperatur på 65 grader. Da skal den være perfekt rosa hele veien gjennom. Hvis man vil ha den litt mer rosa tar man den ut på ett par grader mindre. Hvis man vil ha den litt mer stekt tar man den ut på ett par grader mer. Beregnet steketid på en normal stor fillet er ca 3 timer på ca 65-70 grader. Sett ovnen på 65-70 grader Sett en stekeplate på 4-5 med en panne som er stor nok til filleten (hvis du har en veldig stor fillet kan det være greit å dele den). Putt oppi en god klatt med smør og vent til det er godt smeltet. Finn frem en form og legg aluminiumsfolie nedi. La en del henge ut på siden siden du skal pakke inn kjøttet oppi formen. Legg kjøttet i pannen og stek litt på hver side til kjøttet ikke lenger er rosa. Det kan være greit å steke enden litt også. Strø på ønsket mengde med salt og pepper. Pakk inn kjøttet godt i folien i formen og sett i en termostat på den tykkeste delen av kjøttet. Pass på at spissen til termostaten er midt inni kjøttet. Sett formen på rist midt i ovnen. Se på termostaten litt av og til og evt reguler temperaturen hvis kjøttet stekes for fort eller for sakte iforhold til når middagen skal være klar. Når kjøttet har ønsket temperatur tar du den ut og går den hvile i folien i ca 15 min før du kjærer den i passe stykker. Hell ut alt vannet før du legger kjøttet inn i folien igjen ellers vil den fortsette og ettersteke. Fløtegratinerte poteter: Det spiller ingen roller hvilken fløtegratinerte poteter du lager men velg en ferdigtype siden de er raskest å steke. Jeg pleier å velge en ferdig pose type fra ICA. Grunnen til dette er fordi den må rett inn i ovnen etter kjøttet er tatt ut og må bli ferdig stekt mens kjøttet hviler. Husk også å sett opp temperaturen på ovnen...hehe. Soppstuing: Du trenger sjampinjong. Ca en full papirpose pr 3-4 personer. Sett platen på 4 og ta olje (raps eller solsikke) oppi en stor panne. Skjær soppen i skiver og del de deretter i 2 Stek i soppen i porsjoner, ikke alt på en gang. Hell på litt Knoss sin kjøtt og grillkrydder (den gir best smak) slik at det steker inn inn i soppen, men ikke ta for mye (kan alltids tilsette mer etterpå). Spe på med olje jevnlig slik at soppen ikke svir seg fast (heller for mye enn for lite). Når all soppen er stekt godt gyllenbrun tar du all soppen i pannen og heller oppi en pakke med matfløte. La det småkoke til den har tyknet litt. Smak og evt tilsett mer av krydderet. Den er ferdig når den er litt tyktflytende (du ser liksom når den er ferdig) Alt er veldig lett selv om det kanskje ser litt komplisert ut. Det eneste er å vite når du skal sette igang med soppstuingen slik at den har fin tykkelse til det andre er ferdig. Greit å begynne med den litt før du tar du ut kjøttet. Soppen kan du dele og steke så lenge før som du ønsker. Det kan være greit å lage dette en gang før du inviterer til middag slik at du får en viss kjennskap og følelse på hva du skal gjøre. Håper forklaringen var forståelig, men det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå