AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 Jeg har i voksen alder (20+) fått et kviseutbrudd i panne og kinn, og fikk Aberela på resept av fastlegen min. Håper det skal gjøre susen sammen med p-piller. Nå har jeg brukt kremen to ganger, og synes egentlig at det bare blir verre. Kvisene har blitt rødere og noen av dem har begynt å titte frem med sitt hvite innhold uten at de kommer ut av seg selv. Forstod av pakningsvedlegget at det er vanlig å få en oppblomstring av kviser i startfasen, men så kjapt? Synes jeg får flere kviser på haka også... Foreløpig har jeg ikke opplevd flassing og svie (regner dog med at det kommer og har forberedt meg ved å gå til innkjøp av Hydra Floral Cream fra Decléor). Har lest litt om andres erfaringer med Aberela, og har fått inntrykk av at man ofte må bruke kremen i flere måneder for å oppnå et tilfredsstillende resultat. Virker som mange avbryter tidligere pga. bivirkninger som flassing, svie o.l. Noen her som har brukt denne kremen mot kviser (uten tetracyclin eller andre antibiotikakurer), og som har noen erfaringer å dele? Blir virkelig huden ti ganger verre før den blir bedre? Huff, merker jeg er litt bekymret over hvorvidt den kommer til å virke eller ikke Tenkte jeg skulle bruke den en gang daglig i begynnelsen, og heller øke til to ganger om dagen når huden venner seg litt. Skal man forresten bruke den i hele ansiktet eller kun på de områdene som er utsatt for kviser? (Jeg er forresten fan av gode hudpleieprodukter, men det har ikke hjulpet denne gangen. Bruker fortsatt rens og maske fra Decléor, og skal fortsette med gode hudpleierutiner når Aberela-kuren er avsluttet. Er heller ikke noen Tetracyclin/Roaccutan-kandidat foreløpig, så det er ikke noe alternativ.)
hufsa! Skrevet 25. september 2010 #2 Skrevet 25. september 2010 Heia,har prøvd den og det blir grusomt,før det blir bedre.blir rød og uttørra på området.Syntes egentlig ikke noe om den til ansiktet for blir jo gående sånn leenge.hadde det vært på plasser det ikke syntes,så er den jo grei men ikke til ansiktet.Finnes en annen på resept.en blank en du smører på,spør heller etter den,ser ikke så ille ut og blir ikke sånn uttørra.Husker ikke helt hva den heter..lykke til.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #3 Skrevet 26. september 2010 Men er alle disse kremene man får på resept slik at man blir rød, flasser og det svir? Hr prøvd to som je fikk fra hudlege, og jeg mistet all huden i ansiktet omtrent, hadde så veldig vondt at jeg ikke orket mer etterhvert. Noen som vet om noen andre gode kremer som ikke gir disse resultatene? Jeg har sensitiv hud, med veldig stode porer og talkrik hud som det heter.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #4 Skrevet 26. september 2010 Men er alle disse kremene man får på resept slik at man blir rød, flasser og det svir? Hr prøvd to som je fikk fra hudlege, og jeg mistet all huden i ansiktet omtrent, hadde så veldig vondt at jeg ikke orket mer etterhvert. Noen som vet om noen andre gode kremer som ikke gir disse resultatene? Jeg har sensitiv hud, med veldig stode porer og talkrik hud som det heter. Skinoren er litt snillere. Men det er viktig å smøre på tynt, og kanskje bare 1 gang om dagen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #5 Skrevet 26. september 2010 Men er det ingen som har fått noe positivt ut av å bruke Aberela? Merkelig at de skriver det ut da. Jeg har brukt det i tre dager nå (kun en gang om dagen, og smører veldig tynt på), og ser at det smått begynner å flasse litt, pluss at huden er litt rødlig. Har ikke vondt, og huden kjennes ikke stram eller noe. Mulig det er fordi jeg bruker en god rens og er nøye med fuktgivende fuktighetskrem. Skal jo brukes i to måneder, så jeg tenker at jeg får holde ut -selv om huden min kommer til å se ut som et h*lvete... Noen som har gått kuren ut og merket forbedringer (evt. forverringer)? TS
DesertRose Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 (endret) A-vitaminsyre har vært det beste jeg har brukt. Flassing og alt gjorde huden friskere i fargen og den hjalp veldig på tilstoppete porer. Jeg hadde komedonproblemer og ikke med kviser. Så etter min erfaring...Flassing er verdt det. Rødheten er verdt det. De som slutter svir gjerne og dropper det istedenfor å tilvenne huden syren eller ta et hviledøgn med fuktmaske o.l innemellom. Dette må en tilpasse til egen hud alt ettersom hvordan den reagerer på syren. Fukt er meget viktig når man går på dette siden huden blir tørrere. Ser du bruker dette Edit; kan være ok også å tilføre fukt fra innsiden. Jeg selv har god erfaring med å drikke omege 3,6,9. Endret 27. september 2010 av DesertRose
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #7 Skrevet 28. september 2010 Tusen takk for svar! Merker at jeg ble litt håpefull nå, DesertRose Bruker det som sagt bare en gang per dag nå i begynnelsen, og puttet det på for fjerde gang i går kveld. Droppet fuktighetskremen etterpå fordi det verken klør eller flasser noe særlig, i tillegg til at jeg er redd for at fuktighetskremen skal dempe effekten av Aberelaen. Betyr forresten mangel på flass og kløe at kremen ikke virker? Brukte uansett fuktighetskrem etter rens i morges. Skal kjøre på med litt vitaminer, har allerede begynt på Nattlysolje, kan det kombineres med omega3 og sinktabletter? Ellers ser jeg ikke store forskjellen på huden foreløpig, pannen/t-sonen er fremdeles knudrete (har vel egentlig ikke "ordentlige" kviser, mer ruglete hud med porer og hudormer som etter hvert kan bli til kviser) og ganske blank. Det eneste jeg merker er at hudormene har en tendens til å komme ut av seg selv. Hvis jeg tilfeldigvis klør meg i området har jeg plutselig en liten hudorm under neglen. Når jeg ser litt ekstra etter kan kanskje huden også være litt mer rødlig enn normalt der hvor jeg har brukt kremen. En annen ting jeg lurer litt på er hvor høy terskel leger har for å skrive ut reseptbelagte midler som dette? Mitt kvisetilfelle er ikke så veldig uttalt (dog nok til at jeg selv plages av det, føler at omtrent alle som går forbi meg på gaten ser på pannen min), og det dukket jo opp for bare en måned siden etter en periode med samlivsbrudd, flytting og p-pille-slutt. Venner og familie synes det er rart at jeg har fått et reseptbelagt kvisemiddel, de synes heller jeg skal gi det litt tid og la kroppen fikse seg selv. (Selv er jeg redd for at det er voksenakne som aldri går bort, så jeg kommer til å bruke kremen.) Andre som bruker Aberela mot uren hud som har noen innspill? Jeg kommer til å oppdatere her litt etter hvert som tiden går, så får vi se om dette er et vidundermiddel eller ikke
DesertRose Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 Noen flasser mye og andre lite. Det kan på flere ta en stund før flassing begynner. A-vitaminsyre (også annen syre) gjør huden tynnere og mer sensitiv. Derfor blir man mer rød feks når man klør seg der kremen smøres på. Det med at du fikk utbrudd har gjerne med p-pillene å gjøre. Det er vanlig for flere at huden blir verre. Dette kan ta kort tid eller evigheter før det stabiliserer seg. Når du i tilleggs sluttet på de i en periode hvor mye skjer, gjerne stress og nedfor, kan og være med på å forverre huden. Sink er bra. Fortsett med det. Gjerne med en multivit. Når det gjelder oljene så anbefaler jeg udo`s choice omege 3,6,9. Denne har alt og inneholder flere viktige oljer som bla nattlysolje...Balanse er viktig mellom de 3 omega syrene. Nattlysolje og omega 3 er bra det. Men personig ville jeg heller gitt kroppen full pakke og ikke lett for mye av noe og for lite av annet... Tilfører du godt med fukt ellers så går det fint å påføre aberela alene, noe som og anbefales.
Gjest Raggy Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Aberela er vidunderekrem nr 1 for meg! For meg er det viktig å bruke den riktig. Jeg bruker den hele året bortsett fra om sommeren da solen er sterk. Det første du må tenke på er å bruke en solkrem med høy faktor hver dag. Aberela+sol kan gi pigmentflekker og solskader!! Siden du sier du har endel svarte prikker som er på vei ut kunne kanskje oljemassasje hjelpe, google ocm for info. Jeg opplever at sorte prikker lettest fjernes med ocm. Jeg starter opp med å bruke aberela to ganger pr uke, øker gradvis. Da unngår jeg tørr hud, ved for lite fukt blir huden min gretten og begynner å overprodusere talg. Etterhvert øker jeg bruken til en gang pr dag. Jeg renser huden, lar den tørke en god stund og påfører kun aberela, ønsker ikke å bruke andre produkter sammen med aberela da jeg er redd det skal minske virkningen. Jeg buker heller en skikkelig god fuktmaske noen kvelder innimellom isteden for å smøre krem over aberela. På dagtid bruker jeg et c vitamin serum+ solkrem. Les gjerne om hva c vitamin kan gjøre for huden og hvorfor solkrem er viktig ved bruk av tretinoin. Tar også tran og nattlysolje hver dag som tilskudd. På vinteren tar jeg også noe som heter sambucol, svarthyllekstrakt, denne skal være rik på antioksidanter, noe som kan være bra for både hud og helse. Og til slutt det vanlige, masse vann hver dag!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 Raggy, hjelper den deg mot uren hud, eller bruker du Aberela for noe annet? Jeg har også nettopp fått Aberela mot uren hud, men tør ikke å bruke den når jeg leser rundt på nett at alle får verre hud og begynner å flasse av den
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #11 Skrevet 1. oktober 2010 Raggy, hjelper den deg mot uren hud, eller bruker du Aberela for noe annet? Jeg har også nettopp fått Aberela mot uren hud, men tør ikke å bruke den når jeg leser rundt på nett at alle får verre hud og begynner å flasse av den Det er vel ganske logisk. Du flasser vekk all huden som ligger over kvisene og de tilstoppede porene, og derfor kommer alt talget frem og huden ser ille ut en periode.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #12 Skrevet 1. oktober 2010 Ja, det er vel ganske logisk. Men vet ikke om jeg orker å gå rundt lenge og se verre ut enn jeg gjør nå. Skal også en tur til syden om tre uker, kan jeg bruke Aberelaen frem til da, eller bør jeg vente til jeg har vært der med tanke på at den gjør huden så ømfindtelig for sol? TS, har du merket noe endringer i huden enda?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 Lite forandringer foreløpig dessverre. Brukte den hver kveld i fem dager, men synes huden ble ganske ille, så jeg hadde et opphold på noen dager. Nå har jeg brukt den to kvelder på rad, og tenker å fortsette med det fremover (i tillegg til å ha et opphold nå og da hvor jeg bruker fuktmaske fra Decléor i stedet). Huden er såklart rødere i de områdene jeg har brukt Aberela, i tillegg til at de små kvisene kanskje begynner å komme litt mer ut. (Men det er mulig at det bare er noe jeg innbiller meg.) Tror uansett cluet er å holde ut, selv om det medfører at man ser ganske kjip ut en periode. Skal i alle fall følge Raggys råd over her, med å forsiktig venne huden til A-vitaminsyren, så jeg pøser ikke på med en gang. Angående soling og Aberela, jeg skal i likhet med AnonymBruker over her en tur til det solfylte utland snart, altså i begynnelsen av november. Må jeg holde meg i skyggen, eller kan jeg trappe ned på bruken av Aberelaen før og under oppholdet, pluss bruke høysolfaktor og faktisk være i sola? Sol hjelper jo på kvisene mine, så jeg skulle gjerne fått solt ansiktet mitt når jeg er på tur
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #15 Skrevet 4. oktober 2010 Uæh! Har begynt å få utbrudd på haken! Har kommet et par skikkelig vonde som ikke vil helt "opp", pluss noen mindre! Hadde jo ikke så mye kviser der før jeg begynte å smøre med Aberela, og jeg har heller ikke brukt kremen mer enn en litt over en uke (kun en gang per dag og inkludert de dagene med opphold). Er det normalt at man kan få en oppblomstring av kviser så fort? Leser jo rundt på nett at de fleste ikke får det før etter fire uker osv. Betyr dette at kremen ikke fungerer på meg? Fy søren, dette tar på altså. Orker ikke se meg i speilet, og har mest lyst til å være inne de kommende månedene TS
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #17 Skrevet 5. oktober 2010 Har brukt Aberela krem i ca 1,5 mnd nå. Merker ikke den store forskjellen, bortsett fra at huden min er blitt ganske tynn, og flasser litt om jeg bruker kremen for mange dager i strekk. Men slik som jeg har forstått det tar det tid før man får skikkelig god effekt, så jeg venter fortsatt og prøver å dekke til de verste kvisene med sminke. Huden min kan vere ganske forferdelig til tider... En ting er kviser, men synest nesten det er like ille med så fet og uren hud. Hjelper Aberela mot talg også?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #18 Skrevet 5. oktober 2010 Huden min kan vere ganske forferdelig til tider... En ting er kviser, men synest nesten det er like ille med så fet og uren hud. Hjelper Aberela mot talg også? Har lest at kremen skal virke inn i hudlagene og stimulere talgkjertlene. Jeg har også veldig blank hud i pannen om dagen (i tillegg til at jeg har tett i tett med småkviser der), og håper inderlig Aberelaen vil hjelpe på det etter hvert. Skinner jo som en discokule om dagen! Men har du ikke opplevd forverring av huden etter at du begynte? Da er du heldig! Jeg har bare brukt Aberela i 1,5 uke, og har allerede fått verre hud enn jeg hadde før jeg begynte med kremen. Begynner å lure på om jeg klarer å stå løpet ut. Bruker du forresten kun Aberela? TS
terri Skrevet 5. oktober 2010 #19 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg bruker vanlige renseprodukter i tilegg Akkurat nå bruker jeg clinique sitt anti-blemish kit. (foam,rens,krem) jeg kan ha dager med veldig mye kviser, men føle at utbruddene er litt mindre andre dager.. så jeg klarer ikke helt si om det er aberelaen eller ikke .. :/ Mye opp og ned her! Legen skrev ut resept på antibiotika (roaccutan), men har slurvet litt med den i det siste .. i tillegg fikk jeg beskjed om og bruke basiron krem (uten resept på apotek) om morgenen. Den synes jeg virker dårlig .. Har hatt trøbbel med kviser,rød og skinnende hud siden jeg kom i puberteten, P-piller hjalp litt, men det har jeg sluttet med, så nå er det ille som aldri før.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #20 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg bruker vanlige renseprodukter i tilegg Akkurat nå bruker jeg clinique sitt anti-blemish kit. (foam,rens,krem) jeg kan ha dager med veldig mye kviser, men føle at utbruddene er litt mindre andre dager.. så jeg klarer ikke helt si om det er aberelaen eller ikke .. :/ Mye opp og ned her! Legen skrev ut resept på antibiotika (roaccutan), men har slurvet litt med den i det siste .. i tillegg fikk jeg beskjed om og bruke basiron krem (uten resept på apotek) om morgenen. Den synes jeg virker dårlig .. Har hatt trøbbel med kviser,rød og skinnende hud siden jeg kom i puberteten, P-piller hjalp litt, men det har jeg sluttet med, så nå er det ille som aldri før. Ok, hvis du har fått Roaccutan, så har du kanskje relativt uttalte kviser? Har lest endel om det, og virker som om hudlegene er ganske strenge med å skrive det ut? (Noe jeg forstår med tanke på mulige bivirkninger.) For meg dreier det seg i alle fall om å bli kvitt et kviseutbrudd i panna med fet, knotrete hud og småkviser som kom ut av intet for en drøy måned siden (et par mnd. etter p-pilleslutt). Har aldri vært plaget før, og dette har tatt knekken på psyken min, så jeg fikk Aberela av fastlegen. Vet ikke hvor lurt det var når jeg ser huden min nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå