Gå til innhold

Hvorfor skjer slike ting?

Fremhevede innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet

Fant denne og luerer på hvor jeg skal poste dette innlegget.

Det passer under psykisk helse.

Det passer under aktuelle saker, og her, under generell debatt.

Så kan en diskutere hvor vidt politiet er lønnet som fortjent. Om det psykiske helsevernet fungerer og hva grensene for personlig frihet skal være.

Uansett så kalrte jeg ikke la være å flire og le høyt mot slutten av klippet. det nemlig en smule absurd...

Men og diksuter hva dere vil ut fra klippet, men jeg tror helsevesen ikke virker, politiet gjorde en fremragende jobb og at det er greit å kunne le av dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syke mennesker! Sorry, men når man er så dum, så fortjener man ikke bedre.

Skrevet

Om helsevesenet ikke virker er vanskelig å vite ut fra dette klippet. Oppsøker man ikke hjelp, eller blir sendt til hjelp av pårørende, får man heller ikke hjelp. Helsevesenet går ikke rundt og banker på dørene til folk for å spørre om det finnes noen syke mennesker der. (For øvrig enig i at helsesystemet ikke fungerer, men akkurat disse menneskene vet vi vel ikke noe særlig om). Politiet gjorde en god jobb.

Skrevet

wtf.... surrealistisk .

Skrevet

Om helsevesenet ikke virker er vanskelig å vite ut fra dette klippet. Oppsøker man ikke hjelp, eller blir sendt til hjelp av pårørende, får man heller ikke hjelp. Helsevesenet går ikke rundt og banker på dørene til folk for å spørre om det finnes noen syke mennesker der. (For øvrig enig i at helsesystemet ikke fungerer, men akkurat disse menneskene vet vi vel ikke noe særlig om). Politiet gjorde en god jobb.

Enig.

Ellers er det en desperat verden hvor mennesker gjør desperate ting. Sannsynligvis er man litt utenfor når man er på det stadiet at man kan løpe rett ut i veien foran biler. Som kjent reagerer folk ulikt under stress. Det er ikke overraskende at kvinnene reagerer fiendtlig når politiet prøver å hjelpe sådan.

Syns vi får for lite informasjon fra det videoklippet til å dra noen absolutte konklusjoner.

Syns egentlig ikke oppførselen er så fjern heller. De fleste kan gjøre det meste dersom livene deres blir ille nok.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Takk Meaty!

Det var interessant lesning på Wikipedia. Tror jeg skal få tak i den BBC dokumentaren.

Et annet spørsmål er hva som får to identiske tvillinger til å bli psykotiske samtidig. Er arv og mentale faktorer tettere koblet enn hva vi tror?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Syke mennesker! Sorry, men når man er så dum, så fortjener man ikke bedre.

Dumhet er det siste dette handler om...

Gjest Blondie65
Skrevet

Når det gjelder helsevesen så er det dessverre et sørgelig faktum at mentalt syke personer med behov for øyeblikkelig innleggelse sjelden får hjelp før de gjør noe fatalt. Det finnes verken kapasitet nok eller et seriøst tilbud til de som melder fra om meningsløs, farlig og provoserende oppførsel fordi man er pissredd for å bruke tvangsparagrafen. I stedet må naboer og pårørende høre på uling og skriking i fellesområder, og som i dette tilfellet tåle både slag, spark og spytting samt at de raserer alt rundt seg. I noen tilfeller reageres det ikke før oppførselen går fysisk ut over 3. person, som her ved at de går ut i veien eller at de knivstikker/skyter fordi de indre stemmene forteller at de skal gjøre det.

Ergo kan man slå fast at noe psykisk vern for disse ikke finnes - det blir stadig vist til at de må ville det selv.

Jeg har selv opplevd en psykisk syk person telefon terrorisere oss som venner og sine nærmeste. "Heldigvis" truet vedkommende til slutt med å ta sitt liv og da ble det tvangsinnleggelse. At det i dagesvis hadde vært oppringninger med 30 minutters mellomrom til alle bekjente var ikke nok.

Skrevet

Et annet spørsmål er hva som får to identiske tvillinger til å bli psykotiske samtidig. Er arv og mentale faktorer tettere koblet enn hva vi tror?

Nå husker jeg ikke prosentene nøyaktig, men det er høyere sannsynlighet for at tvillingbroren din har samme (mentale) sykdom som deg selv enn en vanlig bror.

Men det kommer an på lidelsen.

Schizofreni, for eks, er arvelig.

Ellers er det jo slik at noen har en genkombinasjon som gjør de lettere mottakelig for mentale lidelser.

Ofte trengs det en trigger i miljøet for å bli syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...