Gå til innhold

Betina's reise gjennom livet vol.2

Betina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan det går? Hmm ikke så bra.. Jeg har begynt å faste fra og med 10 min siden. Skal faste i over et døgn nå! I tillegg får våkner jeg selvsagt opp med de værste menssmertene. Så her sitter jeg og syns synd på meg selv på jobb... Ikke trenger jeg glede meg så veldig til jeg skal hjem heller, for da skal jeg begynne å tømme tarmen min :tristbla:

Sånn en liten utblåsning på morgenkvisten :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars! :hakeslepp: Nå har jeg vært rundt og sagt dakars, og god bedring i nesten samtlige bøker, men denne tok kaka! :hakeslepp:

Det er så vondt å være sulten, og det er vondt med menssmerter, og jeg kan ikke forestille meg at det du skal når du kommer hjem fra jobb er spesielt behagelig! :forvirret:

:opplyser: Måtte dette døgnet og det neste være raskt overstått for din del Betina!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud! Dette er værre en verst! Jeg tror jeg døøør!

Holder på å drikke dette tømmingsmiddelet og jeg bare spyr det opp igjen! Hvis jeg skal beskrive smaken: Saltvann! Det er søren meg akkurat som å drikke vannet i havet :spy: Og jeg skal liksom drikke 4 liter av dette!!

Er ikke sulten lenger for magen er helt oppblåst med dette ekle greiene!

Ringte overlegen på mage-tarm avd for råd, og han sa at bare jeg klarte å få i meg halvparten så skulle det gå greit likevel...

Men e positiv ting oppi all driten (bokstavlig talt) er at jeg har iallfall begynt å springe på do! Så noe har visst klart å passere gjennom tarmen :danser:

Takk Envy for søte, gode ord! Jeg holder ut enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake igjen etter en slitsom helg med mye tanker, grining og sinne...

Undersøkelsen gjorde kjempe vondt, selv om de hadde dopet meg kraftig ned :tristbla: Det viste seg at jeg har Morbus Chron, en kronisk betennelses-sykdom i tarmen.

Jeg vet godt hva sykdommen er siden jeg var på mage-tarm avd som student, og jeg har jo visst at noe var galt siden jeg ofte da kjente meg igjen i mange av pasientenes sykdomsbilde. Nok derfor jeg har utsatt undersøkelsen så lenge også...

MEN det kom som et stoort sjokk! Jeg hadde i værste fall trodd det var ulcerøs kolitt, og ikke dette her.

Jeg gråt og gråt og var helt utrøstelig. Skulle egentlig hatt jobbehelg, men legen som undersøkte meg sykemeldte meg slik at jeg skulle få litt ro og fred til å komme meg på. Det er jo ikke verdens undergang og symptomene og utbruddene er forskjellig fra person til person. Så jeg skal nok klare meg fint, det er bare litt vanskelig og godta.

Jeg syns jeg har fått mer enn nok nå :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Uff, dette var trist! :klem:

Du sier selv at det ikke er verdens undergang, og det er godt du ser det. Bedre å vite det sikkert enn å gå og lure, og nå kan du i det minste få medisiner for det, og legge opp kostholdet ditt sånn at du blir minst mulig plaget.

Håper du klarer å holde sykdommen i sjakk, og ikke får de verste utbruddene.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var ikke godt å høre, Betina. :troest: Skjønner godt at du ikke har det helt lett nå, men se på det positive: du har fått klarhet i hva som feiler deg. Det er selvsagt bare en liten trøst, men jeg håper at du klarer å holde sykdommen i sjakk, som Mah sier, og at du får mange fine perioder fri for symptomer.

Alle mine tanker går til deg nå. :klemmer::klem: Du må bare si fra om du trenger å snakke, både her og på pm.

Håper du har det bra :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh dere søtisene mine a070.gif Tusen takk for så fine ord og støtte d078.gif

Jeg har jo antakelig hatt dette i 5 år nå da, så jeg er jo blitt vant med de gode og dårlige periodene. Det jeg er redd for er at det skal bli værre, og at det til slutt skal føre til operasjon. Tarmen er sansynligvis angrepet i tynntarmen, for de oppdaget det i overgangen fra tynn- til tykktarm. Derfor må jeg på ultralyd snarest for å se om det står bra til her..

Jeg har begynt på en kur med betennelsesdempende tabletter. Skal gå på den i 7 uker, og den har visstnok masse bivirkinger a034.gif Jippi! Har allerede fått en bivirkning, nemlig oppstemthet (som det så fint heter inni pakningsvedlegget) Jeg leser aldri bivirkingene før jeg begynner med noe, for da begynner man liksom å kjenne etter. Men etter at jeg begynte å vaske hele leiligheten 01.00 lørdagsnatt f040.gif så måtte jeg jo sjekke om det hadde noe med medisinene å gjøre. Det hadde visst det :fnise:

Endret av Betina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Det var da ikke den verste bivirkningen man kan få da :ler: Men er sikkert slitsomt om du er "oppstemt" de neste 7 ukene... Kan nok bli litt mye av det gode!

Det er ikke lurt å ta alle sorgene på forskudd, Betina. Det er ikke sikkert at du blir verre, det er langtifra sikkert at du må operere noen gang. Fokuser på det positive :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Betina! :(:troest: Det hørtes ikke ut som noen særlig hyggelig diagnose å få nei! Det er kanskje lett å si, men likevel, du får prøve å tenke at dte likevel kunne vært verre! Hvis du har hatt det i omkring 5 år, så er du jo kanksje ganske vant med symptomene! :klem:

Hørtes ut som en artig bivirkning du har fått av tablettene dine da! :fnise: Kjekt å være litt "oppstemt" til julevasken ;)

Håper det står bedre til med deg nå, og at du har fått vent deg litt til tanken på alt!

Og du.. nå er det snart advent og jul! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var ikke bra lesing i det hele tatt :troest:

Håper det går bra med deg! Sender deg mange varme :klem:

Takk *appifany*. Klemmen varmet godt g106.gif

Stakkars Betina! :(:troest: Det hørtes ikke ut som noen særlig hyggelig diagnose å få nei! Det er kanskje lett å si, men likevel, du får prøve å tenke at dte likevel kunne vært verre! Hvis du har hatt det i omkring 5 år, så er du jo kanksje ganske vant med symptomene! :klem:

Hørtes ut som en artig bivirkning du har fått av tablettene dine da! :fnise: Kjekt å være litt "oppstemt" til julevasken ;)

Håper det står bedre til med deg nå, og at du har fått vent deg litt til tanken på alt!

Og du.. nå er det snart advent og jul! :)

Takk til deg også Envy for gode ord g094.gif

Jeg har det litt bedre nå! Begynner og kjenne virkningen av medisinen nå, og det er jo som å ha et nytt liv a040.gif Jeg er absolutt ikke glad i å ta tabletter, men må man så må man. Den beste virkningen til nå er at jeg har så mye overskudd!

De seneste årene har jeg vært slik når jeg har kommet fra jobb d026.gif Eneste jeg tenkte på var at jeg måtte sove en times tid for å kunne klare meg gjennom kvelden. Nå de siste dagene har jeg vært slik a049.gif . Skikkelig med overskudd og ikke fristet med en lur etter jobb. Det er jo helt fantastisk.

Nå når jeg endelig har fått en diagnose forstår jeg jo trettheten. Den stakkars kroppen min har jo kjempet mot seg selv nesten konstant. Immunforsvaret har liksom gått til angrep på seg selv, og da er det jo konstant krig inni der.

Så jeg ser litt lysere på alt for en stund iallefall. Skal på ultralyd av tynntarmen om 2 ukers tid, for å se hvordan det står til der. Så jeg krysser fingrene for at de ikke finner noe galt med den også.... c010.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig godt å høre at ting ser lysere ut, Betina :klem: :klem:

+1

Herlig å høre! :nigo: Og så godt at du faktisk kjenner virkningene allerede! :hoppe:

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff a meg! Har akkurat levert lillepus til dyrlegen for sterilisering :sukk: Det skulle vært gjort for lenge siden, vi har bare ikke hatt tid...

Hun ante ikke hva som ventet henne og mjauet sårt i buret sitt mens hun prøvde å bryte seg ut..

Så hadde hun det tristeste fjeset som lyste: "Hvorfor gjør du dette mot meg?"

Håper det går bra med henne, er jo alltid en risiko med narkose.

Da dyrlegen tok over buret tittet jeg inn til pus og sa: "Ja, jeg vet jeg er grusom" Dyrlegen trøstet meg og sa "Nei det kalles ansvarlig!"

Så nå har jeg helg, og planen i kveld blir og passe på lille pus. Kose masse med henne og trøste. Hun er veldig pratsom av seg, så jeg forventer meg et foredrag på kattespråket om hvilken traumatisk opplevelse hun hadde... :tristbla:

Sambo skal til kamerater i kveld så jeg skal kose meg med alenekveld igjen! Det er alltid deilig e gang i blant :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint å lese at ting har snudd seg mer til det positive for deg Betina! :klem: Nå ble jeg oppriktig glad på dine vegne!

Også dakars lille pusen da :fnise: Dem er nå morsomme også! Godt å være ferdig med det da!

Alenetid hørtes forøvrig ikke helt feil ut. Er godt å bare være i sitt eget selskap av og til også! :jepp: Min kjære er ute å dykker hver lørdag eller søndag, så jeg har alltid en helgedag for meg selv. Selv om det er kjedelig er det jo litt deilig også :happy:

Du får en riktig god helg da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk søte, snille Envy f050.gif

Ja det er deilig med litt alene tid også. På menyen i kveld står kylling i uncle ben's søt-sure saus og ris. Sambo liker ikke den sausen og jeg har ikke spist den på mange år! a015.gif

Stakkar stakkar lille pus! Hentet henne for en stund siden. Hun var så groggy og trett at hun orket ikke mjaue en gang, bare klynket.

Når hun kom hjem og jeg åpnet døren til buret føyk hun ut og ramlet så det sang. Hun forstår ikke at hun ikke klarer gå helt enda. Så etter utallige forsøk forsto hun at hun måtte gi seg, så nå har hun sovet oppå magen min i en times tid. Og nå ligger hun godt innpakket i dynen min :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Al! Hun er bare helt herlig! :rødme:

Har vært en veldig travel alene kveld. Lillepus har kviknet litt til og skal rundt omkring og spise, hilse på storepus osv. Men så blir hun så sliten hver gang at hun klynker på meg sånn at jeg skal hente henne og bære henne tilbake til sofaen.. Hun vil så gjerne være sånn ernergisk lyn som hun pleier, så hun forstår ikke helt hva som skjer med kroppen sin :trist:

-----------------------------------------------------------------------------------

Har snakket med pappa nå da.. 2,5 mnd siden sist. Ringte meg forrige uke og i dag. Men han er så rar at jeg forstår ingenting når jeg skal føre en samtale med ham c046.gif Snakker usammenhengende og bare rører i vei med ord. I dag f.eks skulle han forklare med noe og bablet i vei med, ja kanskje det skulle være metaforer. Så jeg ble så forbanna at jeg skreik til ham: "Hva i helvete er det du prøver å si?!!"

Åhr sikkert ikke så smart, men man blir så frustrert av å ha en skygge av sin egen far og kommunisere med! d074.gif

Heldigvis så går det ikke så mye innpå meg som før. Har lært meg en eller annen måte å stenge det ute på. Jeg har jo innsett at jeg må sette meg selv i førersetet og har nok å stri med selv..

Så jeg er rett og slett blitt litt kynisk på mine eldre dager. Men...det føles litt godt også b010.gif

Endret av Betina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...