AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 har ei jente på 15 år i huset, hun har ei venninde som går i klassen hennes. de har hengt sammen i 3-4 år nå og har alltid hvert "bestisser", hengt sammen i ferier, på skolen og i fritiden, sover hos hverandre og i perioder nesten bodd hos hverandre men den siste tiden har denne venninden begynt og forandre seg. i kveld skulle de ha jente kveld, har handla inn snop og greier, rommet er ryddet og pyntet for kvelden, alt klart for hun som skulle komme klokken 1, men ingen kom.. så jentungen sender melding, får ikke svar, ringer uten og få svar før nå, da får hun en sms hvor det enkelt og greit står "sover hos bente i steden, ses på skolen mandag. love you" så nå sitter hun på rommet og er sint, tårer renner og hun har det vondt. jeg prøver og si at dere kansje har vokst lit fra hverandre, uten at det hjelper nevneverdig. jeg har i lengere tid sakt at hun må få flere gode venninder og spille på, ikke låse seg til ei liksom. hun sier da at hun har flere venninder men ikke som hun vil ha sovende over osv. jeg kjenner de fleste av de og de er snille, fine jenter, men de har tydeligvis ikke helt de samme innteressene i alt. så hva gjør jeg og hva sier jeg? skal jeg bare la dette gå sin gang eller hva? hilsen bekymret far
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #2 Skrevet 25. september 2010 Huff.. Kjenner meg litt igjen i det du skriver her. Utrolig dårlig gjort av venninna, men det er nok dessverre veldig mange jenter som har det sånn i den alderen. Er litt vanskelig å vite hva du kan gjøre når hun sitter og er trist å lei seg. Men det beste er vel kanskje å trøste og prøve å få tankene hennes over på noe annet selv om det sikkert ikke er så å lett. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #3 Skrevet 25. september 2010 I den alderen så endrer vennskap seg. Noen forsvinner og nye dukker opp. Så at det ble en endring da min begynte på ungdomsskolen og det ble nye klasser og nye elever som kom fra andre barneskoler. I tillegg så forandrer ungdommen seg veldig. Skjønner veldig godt at datteren din ble skuffet, men her er det ingenting du kan gjøre. Hun må takle det selv. Du kan prate med henne og bekrefte at så klart hun er skuffet og lei seg. Du kan peke på alternativer. Ikke at det gjør ting godt, men foreslå f.eks. at dere lager mat i sammen og har en filmkveld.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 25. september 2010 #4 Skrevet 25. september 2010 (endret) Fy fader, jeg hadde blitt sur hvis jeg var i din datters situasjon! Makan til råttent! Men det er ikke så mye du får gjort, bortsett fra å prøve å gjøre det beste ut av dagen Du får vel prøve å forklare jenta hvordan vennskap forandres i ungdomsåra, og at hun ikke bør finne seg i alt. Kanskje dere kan ha en fin far/datter-kveld? edit: hadde misforstått om det var mor eller far som skrev tråden. fiksa det nå! Endret 25. september 2010 av Kevlarsjäl
sebastianen Skrevet 25. september 2010 #6 Skrevet 25. september 2010 Far datter kveld er også koselig
Gjest Dhanu Skrevet 25. september 2010 #7 Skrevet 25. september 2010 Er det mulig for pappa å initiere aktiviteter der flere jenter treffes, slik at hun kan få flere venninner å spille på? Eks invitere med en hel gjeng på bowling, ha jentekveld med flere jenter osv? Hun bør ha flere venner å spille på, og det er kanskje mulig å lirke det til?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #8 Skrevet 25. september 2010 Jeg synes at hun kan invitere alle de andre jentene på spillkveld, og så kan DE hygge seg De trenger jo ikke sove over!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 Hva med å kjøpe singstar feks? Og få jentene over. Holde fest? kansje jenta di blir skikkelig poppis.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2010 #10 Skrevet 25. september 2010 Men akkurat i kveld foreslår jeg at du trådstarter spør jenten hva slags film hun vil se på kino eller DVD eller på annen måte avleder. Dere kan jo bowle også? Nytter ikke å sitte å tenke gjennom hvor urettfeigt det hele er, og dessuten er det jo greit å få vist hun venninnen at man ikke råtner på rommet bare for at hun har andre planer. Så - hva blir det? Kino, DVD eller bowling?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #11 Skrevet 25. september 2010 Supre forslag fra dere. Jeg har aldri opplevd at venniner ikke vil overnatte, men har opplevd å vokse fra venninner. Hadde også tett kontakt med bestevenninner som etterhvert flyttet og det føltes trist. Men jeg hadde kontakt med andre. Det er viktig at foreldre inviterer til felles aktiviteter, og enig med Blondie65 at dvd og kino sammen med far får hennes tanker bort fra det som er trist.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #12 Skrevet 25. september 2010 takker for svar, sitter nå med snop, en god film og fyr i peisen. hun overlever dette også men det er leit når det pågår. vi gutta hadde det enklere på dette feltet så jeg har ikke helt styring på hvordan slike jenteting skal fikses, desverre. men igjen, takk for svar og gode råd:-)
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #13 Skrevet 25. september 2010 Jeg tror kansje at dette er en av de mange vanskelige livserfaringer hun vil få igjennom livet. Hun er ikke lenger en liten jente, og opplever at folk vokser opp og finner ut at man trekkes mot andre mennesker enn bare de samme menneskene. Kansje det vil hjelpe å vite at man reagerer på følelser, og at følelser er det som er ekte ved oss. Kansje din datter har prioritert noen andre forran sin veninne før også? Det var kansje fordi hun følelsemessig ønsket å gjøre det, og det er bra å ta hensyn til sine følelser. Fortell henne at hun kommer til å få nye venner i løpet av livet sitt, og at det er ok og normalt at noen venner går, og at andre venner kommer. En dør lukkes og en ny vil åpnes. Vi treffer stadig nye mennesker, og hun må glede seg til alle de nye hun kommer til å treffe. Det er heller ikke vits i å sørge sånn når noen ikke dukker opp, selv om det er lov og naturlig. So what om denne veninner slutter å møte opp. Ønsker veninnen ikke, så kan man uansett ikke gjøre noe med det. Få henne til å se det positive ved situasjonen. Alltid Det er ikke alltid det hjelper å være problemløser heller. Få datteren din til å reflektere over hvordan venneforholdet hennes med jenta fungerer. Gir dem begge til hverandre, eller gir bare en part? Om ikke begge gir, er dette et ekte vennskap? Om det ikke er et ekte vennskap, hva taper hun da? Ingenting, hun vinner faktisk sjangsen til å bruke tiden sin på noen som gir like mye tilbake.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #14 Skrevet 25. september 2010 Ville bare si at du høres ut som en super pappa! Kos dere i kveld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå