Gå til innhold

Klager dere mye på barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var innom et kjøpesenter med min 4 åring, han lekte på et helikopter da en dame kom forbi og sa nei så fin unge du har. Så spurte hun om alder og lurte på om jeg var fornøyd med barnehagen han gikk i. Ja... jo sa jeg.. han liker seg nå der og da er jeg fornøyd sa jeg.

Så kom det en lang historie om hvor grusom barnehage hennes unge hadde. Det var ikke måte på hvor mange beskjeder hun måtte gi til barnehagen hver eneste dag og likevel ble det ikke noe bedre, dessuten hadde hun fått følelse av at ungen ikke likte seg der heller.

Det slo meg at hvis jeg kom inn i barnehagen hver eneste morgen med klare beskjeder til de barnehageansatte ville ikke de på et tidspunkt bli lei både meg og ungen? I tillegg hvis min unge står å hører på at jeg maser og gir instrukser og klager på ting som ikke er gjort, vil ikke ungen min også bli slik misfornøyd?

Jeg sier minst mulig lar det skure å gå, har en frisk unge og han er i barnehagen for å leke og lære seg slike formingsting jeg ikke gidder å holde på med hjemme, resten får jeg ta meg av.. hjemme...

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var altid veldig fornøyd med barnehagen. Delvis fordi jeg altid ble møtt med veldig imøtekommende ansatte som både kunne snakke om gårdsdagen og dagen som kom, hva de skulle gjøre og hva de hadde gjort. I tillegg fikk jeg vite noe gjennom styret/FAU jeg satt i, etc.

Jeg TROR det er liten grunn til å klage på barnehagen i de fleste tilfeller. Men det KAN være behov for det. I så tilfelle er det opp til oss foreldre å følge med og få til en god 2-veis kommunikasjon med de ansatte.

Gjest wild bird
Skrevet (endret)

Vi som jobber i barnehage er profesjonelle. Har foreldrene noe de er misfornøyd med, må de ta det opp med oss, slik at vi kan gjøre noe med det. Selvfølgelig kan en bli lei av foreldre som alltid har noe å pirke på. Noen er jo sånn også. Men jeg vil understreke at vi er en servicebedrift som tar barn og foreldre på alvor.

Og jeg syns jo det er merkelig at du ikke ser at barnet ditt har annet utbytte av barnehagen enn formingsaktiviteter. Kanskje du skulle sette deg litt inn i planer og mål ditt barns barnehage jobber etter.

Den sosiale treningen barnet ditt får i barnehagen er utrolig viktig for dannelsen senere i livet. Synd du ikke ser det.

Og så vil jeg bare si at selvfølgelig fins det gode og mindre gode barnehager. Men er man misfornøyd med noe, må man ta det opp med de ansatte. Vi er ikke verken synske eller tankelesere, og vi er opptatt av å gjøre en best mulig jobb.

Endret av wild bird
  • Liker 2
Skrevet

for noen år siden hadde jeg en diskusjon med en mor, hun mente at gruppen hennes barn var på (min gruppe) ikke kunne gå så mange turer lengere, barnet hennes likte det ikke (plus at det var såååå mye ekstra arbeid og få bål-lukt osv ut av klærne, lage varm drikke i termosen osv). jeg foreslo at barnet da kunne bytte gruppe, det var veldig mange som ønsket og få barnet sit på min gruppe netopp pga mange turer og mye uteliv.

hennes barn og jeg hadde et fint forhold, lekte og lo sammen, etter den praten med mor holdt barnet seg lit på avstand og en dag h*n var sint på meg sier h*n at "mamma synes du er en slemm mann som aldri skulle jobbet med barn"..

det endte med at barnet blei flyttet til en annen gruppe etter forespørsel fra mor, og nå står barnet ved porten med tårer i øynene og maser om å få bli med hver gang gammle-gruppa går på tur.

kansje ikke så veldig mye med dit spørsmål og gjøre, men jo barna blir helt klart påvirket av hva foreldrene sier om barnehagen, noe som ofte er utrolig frustrerende for barna som ofte har et helt annet inntrykk av den og det foreldrene prater om.

Skrevet

Vi er ikke verken synske eller tankelesere, og vi er opptatt av å gjøre en best mulig jobb.

jepp :klemmer:

Skrevet

for noen år siden hadde jeg en diskusjon med en mor, hun mente at gruppen hennes barn var på (min gruppe) ikke kunne gå så mange turer lengere, barnet hennes likte det ikke (plus at det var såååå mye ekstra arbeid og få bål-lukt osv ut av klærne, lage varm drikke i termosen osv). jeg foreslo at barnet da kunne bytte gruppe, det var veldig mange som ønsket og få barnet sit på min gruppe netopp pga mange turer og mye uteliv.

hennes barn og jeg hadde et fint forhold, lekte og lo sammen, etter den praten med mor holdt barnet seg lit på avstand og en dag h*n var sint på meg sier h*n at "mamma synes du er en slemm mann som aldri skulle jobbet med barn"..

det endte med at barnet blei flyttet til en annen gruppe etter forespørsel fra mor, og nå står barnet ved porten med tårer i øynene og maser om å få bli med hver gang gammle-gruppa går på tur.

kansje ikke så veldig mye med dit spørsmål og gjøre, men jo barna blir helt klart påvirket av hva foreldrene sier om barnehagen, noe som ofte er utrolig frustrerende for barna som ofte har et helt annet inntrykk av den og det foreldrene prater om.

Veldig bra innlegg.

Det gjelder både i barnehage og skole at en tar konfliktene en har med skole eller barnehage uten barn til stede .

En snakker heller ikke nedsettende om barnehage/skole ved middagsbordet el.l. Det kan mor og far ta alene .

Barnet trenger ikke å føle på konfliktene mellom to viktige arenaer i livet , hjemmet og skole/barnehage .

• Liker 1
Skrevet

I de barnehagene jeg har jobbet, har vi hatt noen krevende foreldre, noen engasjerte foreldre, noen "usynlige" foreldre og flest "vanlige" foreldre.

Vi prøver å imøtekomme de ulike ønsker som foreldrene kommer med for det de mener er sitt barns beste.

Mye kan vi imøtekomme, mens noe er urimelig og vi snakker med dem for å få dem til å se flere sider.

Vi har loggbok til beskjeder (beskjed som gjelder kun for 1 dag, fører vi på et dagsskjema, permanente fører vi inn i avdelingsboken) slik at alle kan få dem med seg: vikarer og oss faste.

På denne måten unngår vi at foreldre må gjenta beskjeder: men klart: vi kan glippe vi også.

Og gjør vi det, kan vi ikke gjøre annet enn å legge oss flat og beklage.

Pleier å si til foreldrene er par ting:

"Om du ikke tror alt du hører barnet fortelle om ting i barnehagen,

skal ikke vi tro alt barnet forteller om hjemmet sitt."

"Har du ros: fortell det til alle, inkludert til oss.

Har du ris: fortell det til oss, og gi oss en sjangse til å forklare/rette opp i det som har skjedd."

Kommunikasjon er utrolig viktig. :)

Skrevet

Det er vel alltid noen som bare finner noe å klage på! Det har med mennesketyper å gjøre, og forventninger. Man kan jo velge å ha barnet sitt hjemme om man føler at barnehagen ALDRI forbedrer seg etter utallige klager..Eller skaffe dagmamma.

• Liker 1
Skrevet

Er fornøyd med barnehagen, og klager ikke på den. Skolen derimot... Greit at man skal gi beskjed direkte til dem, men hva hjelper det når de bare går i forsvar og ikke hører etter?

Skrevet

Hvordan våger du å fortelle om dette på åpent forum? Jeg kjenner faktisk familien du forteller om her, og hvis du ikke redigerer innlegget kommer ditt brudd på taushetsplikten til å bli innklaget!

Skrevet

Tull og tøys, dette er selvsagt ikke brudd å noen tausehetsplikt.

For øvrig har vi aldri klaget på barnehagene våre. Vi er fornøyde med det meste, vi.

• Liker 8
Skrevet

Hvordan våger du å fortelle om dette på åpent forum? Jeg kjenner faktisk familien du forteller om her, og hvis du ikke redigerer innlegget kommer ditt brudd på taushetsplikten til å bli innklaget!

jepp, dette er sikkert første gang i historien det skjer så det er klart du da vet hvem dette er :lur:

ikke er det brudd på noen taushetsplikter heller, nevner hverken kjønn, navn, sted eller noe slikt, så om du vil klage dette inn er sjangsen stor for at en eller annen vil bli overasket fordi han blir beskyldt for noen settninger på et kvinneforum:-)

men, lykke til med det

• Liker 7
Skrevet

Dette er aldeles ikke brudd på taushetsplikten. Det står ingenting her som kan spores tilbake til personen/familien det er snakk om. Står hverken sted, navn eller noenting. Dette er en hendelse som kan ha skjedd flere ganger flere steder i Norge. Du kjenner nødvendigvis ikke familien det er snakk om her. Helt latterlig. Du får sjekke taushetsplikt skjemaet før du tar av sånn. :nei:

• Liker 4
Skrevet

troll...Skriv heller en historie enn å sittt her inne og lyv.Er ikke mulig å kjenne noen igjen med en hendelse som selv har hendt meg..

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt vårt barn i tre barnehager, og har vært storfornøyd med to av dem. Supre ansatte, stort engasjement, og god komunikasjon med oss foreldre.

Men det var altså en barnehage vi ikke var veldig fornøyde med.

Barna hadde det fint der, og var stort sett veldig fornøyde, missforstå meg rett, men det var flere foreldre som gjerne hadde sett at en del ting ble endret.

Vi tok opp en del forhold, både på foreldremøte, og i samtaler med personalet. Men det var ingen vilje til å imøtekomme oss foreldre. De ansatte virket satte i sine rutiner, og ønsket ikke å endre disse, spesielt styrer. (Men det var også forskjeller på de ansatte. Noen var mer imøtekommende enn andre.)

Har snakket med andre foreldre om denne barnehagen i ettertid, men ikke uoppfordret.

Men jeg hadde ikke snakket stygt om barnehagen til andre, uten å først ha gitt dem muligheten til å forbedre seg.

Hadde jeg følt at barnet mitt ikke hadde det bra i barnehagen, hadde jeg nok vurdert både å kontakte bydel/kommune, som fører tilsyn med barnehager, OG muligheten for å ta barnet ut av barnehagen.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Er du ikke rett?? Han nevner ingen navn og historien er hjerteskjærende. Du har kanskje samme fokus som mammen til dette barnet? Kanskje dere skal begynne å tenke litt på barna og ikke så mye på dere selv?

Skrevet

Vi er fornøyd med vår nåværende bhg, som vi har hatt nå i snart 2 år. Vi følger opp barna og snakker jevnlig med de ansatte, men "klager" veldig lite. Personalet er kjempetrivelig og flinke.

Vi var mindre fornøyd med den gamle bhg. De var veldig lite ute og hadde masse vikarer og personalskifte.

Skrevet

Har kun erfaring med èn barnehage, og den har lillemann vært i i 2,5 år nå. Jeg har vært superfornøyd med barnehagen hele veien, og føler at jeg har blitt hørt og fulgt opp om det er noe jeg har tatt opp ift barnet mitt.

Det viktigste er jo at barnet trives, men er så glad for at barnehagen har et godt personale med et bra faglig opplegg. Ekstrabonus er at den ligger kun et steinkast hjemmefra. :tommelsmil:

• 1 år senere...
Gjest assistent
Skrevet

Jeg jobber som assistent, det fins noen foreldre som er veldig alrighte og vil gjerne høre hva barnet har gjort i løpet av dagen sin både positivt og negativ. Jeg forteller det jeg observerer. I en avdelingsbarnehage er dette en oppgave som er mye lettere enn en base barnehage.

I en base barnehage må alle voksne må holde øye med alle barna. Det hender at man ikke får med seg alt. Det verste jeg vet at noen foreldre dessverre ikke eier noe folkeskikk og skriker og brøler pga barnet har fått noen skrubbsår og hvis ikke vi vet historikken bak skaden blir det rein helvette.

Å få skrubbsår og blåveis er en del av å vokse, det er sånn barn lærer å være forsiktige med seg selv og blant andre. Håper at dette blir en oppvekker noen av dere foreldre.

Skrevet

Vi har hatt barn i tre forskjellige kommunale barnehager i Oslo øst, og har faktisk aldri klaget. Har ikke hatt noe å klage på (det har kanskje vært noen bittesmå irritasjonsmomenter, men de har vært så uviktige at det ikke har vært vits i å lage bråk om det).

Men jeg har jo registrert alt fra foreldre som klager på at regntøyet blir for fort skittent (!) til at de ansatte ikke har fullstendig oversikt over hver eneste fjert Lillegull har sluppet i alle de åtte timene, så vi har nok forskjellge forventninger, vi foreldre... :vetikke:

Anonym poster: d25c9aa61d8b5d757ee26cbac9d01d4e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...