Gå til innhold

hvorfor er det så få sydenturer i oktober?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på disse sydenturene, jeg. Det er vel noe med sommer- og vintersesong, og jeg skjønner at det er masse (dyre) turer i høstferieukene - men hvorfor er det nesten tomt i uke 42 og 43? Først fra og med november er det mer utvalg, men da har ikke vi ferie :(.

Og er det virkelig SÅ dyrt på denne tiden? Ser bare priser på rundt og over 20 000 for to voksne og to barn (en ettåring) hvis vi vil ha barnevennlige hoteller med restaurant :(.

Håper noen sydeneksperter kan forklare hvorfor det er så lite å velge i, og om det virkelig er så dyrt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi skal på ferie til Gran canaria i uke 42 og 43, og det pleier vi å gjøre til vanlig. Ferien ble bestilt i mars, men noen år har vi faktisk bestilt før mars også. Det er ganske mange som bestiller med en gang ving/startour/apollo kommer med katalogen

Skrevet

vi skal på ferie til Gran canaria i uke 42 og 43, og det pleier vi å gjøre til vanlig. Ferien ble bestilt i mars, men noen år har vi faktisk bestilt før mars også. Det er ganske mange som bestiller med en gang ving/startour/apollo kommer med katalogen

Antar at det er billigere da? Men det forklarer ikke hvorfor det virker å være så lite utvalg de ukene?

Skrevet

Det er da man skifter fra sommer til vinter sesong.. derfor er det litt mindre utvalg, akkurat i byttet:)

Skrevet (endret)

Antar at det er billigere da? Men det forklarer ikke hvorfor det virker å være så lite utvalg de ukene?

for det meste er booket allerede, tipper jeg. Sjekket nettopp hotellet vårt på Gran Canaria, det er ikke noe ledig før i slutten av november. I mars var det masse leiligheter å velge mellom for perioden oktober-november

Endret av nihilisten
Skrevet

Æsja. Kanskje vi ikke finner noe :(.

Skrevet

Deler av landet har jo også høstferie i uke 42-43 også...

Her er det hele uke 42.

Så dette kan jo ha noe med saken å gjøre også

Skrevet

Deler av landet har jo også høstferie i uke 42-43 også...

Her er det hele uke 42.

Så dette kan jo ha noe med saken å gjøre også

Ja, det er jo mulig, men påvirker det også avganger fra Oslo? I Osloområdet er jo høstferien i uke 40.

Skrevet

Ja, det er jo mulig, men påvirker det også avganger fra Oslo? I Osloområdet er jo høstferien i uke 40.

Veldig mange reiser til Oslo og tar sydenferien derfra, fordi det ofte blir billigere og utvalget er bedre enn andre steder i landet.

Jeg vet f.eks. at det kan være både enklere og billigere for finnmarkinger å dra til Oslo enn til Tromsø på vei til sydenferien. Utvalget er også helt annerledes.

Skrevet

"Lille katt"

Tror ikke det er så rart at utvalget er dårligere.

Glem ikke at hele middelhavet fases ut, i de nærmeste uker nå.

Da er høsten kommet og det er blitt for kaldt i middelhavet for nordboere, som gjerne vil ha sommertemperaturer.

Av nære steder er det da mye færre destinasjoner å velge i.

Kanariøyene, Egypt og noen få til. Ellers må man reise lenger.

Skrevet

"Lille katt"

Tror ikke det er så rart at utvalget er dårligere.

Glem ikke at hele middelhavet fases ut, i de nærmeste uker nå.

Da er høsten kommet og det er blitt for kaldt i middelhavet for nordboere, som gjerne vil ha sommertemperaturer.

Av nære steder er det da mye færre destinasjoner å velge i.

Kanariøyene, Egypt og noen få til. Ellers må man reise lenger.

Hehe, jeg skjønner jo ganske godt hvorfor det er så lite å velge i GENERELT, men ikke hvorfor det er så lite i akkurat uke 42 og 43 (da vi har ferie). Som jeg skriver i første innlegg er det mer å velge i fra november. Det er liksom en dødperiode i oktober (etter høstferien).

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på disse sydenturene, jeg. Det er vel noe med sommer- og vintersesong, og jeg skjønner at det er masse (dyre) turer i høstferieukene - men hvorfor er det nesten tomt i uke 42 og 43? Først fra og med november er det mer utvalg, men da har ikke vi ferie :(.

Og er det virkelig SÅ dyrt på denne tiden? Ser bare priser på rundt og over 20 000 for to voksne og to barn (en ettåring) hvis vi vil ha barnevennlige hoteller med restaurant :(.

Håper noen sydeneksperter kan forklare hvorfor det er så lite å velge i, og om det virkelig er så dyrt!

Høst- og vinterferiene er generelt de dyreste ukene å reise til Syden i. Uke 42 og 43 er ferieuker for mange her i landet og mange bestiller i lang tid i forveien -derfor blir det fort tomt evnt. står de dyreste turene igjen.

Det er ofte billigere å reise fra Gardermoen og utvalget er større, så mange tar turen dit.

Du må nesten bestille lenge før du skal reise eller hoppe på en tur i siste liten, men jeg tror det er lite å hoppe på i høstferieperioden.

Skrevet

Hehe, jeg skjønner jo ganske godt hvorfor det er så lite å velge i GENERELT, men ikke hvorfor det er så lite i akkurat uke 42 og 43 (da vi har ferie). Som jeg skriver i første innlegg er det mer å velge i fra november. Det er liksom en dødperiode i oktober (etter høstferien).

Vil du ha svar her inne, eller er det lite å gjøre?

Skrevet

Vil du ha svar her inne, eller er det lite å gjøre?

Den der skjønte jeg ikke. Jeg kommenterte bare på Østlandets innlegg som mer var et generelt svar på hvorfor utvalget er mindre, og det vet jeg jo, og det var heller ikke det jeg spurte om. Nå har jo andre svart at det er mindre reiser akkurat i skiftet mellom sommer og vinter, og at det er mye utsolgt i høstferieukene. Jeg var faktisk ikke klar over at uke 42 og 43 også var høstferieuker - jeg har googlet og bare funnet ut at 40 og 41 er høstferieuker. Så da har jeg skjønt at uke 42 og 43 er ugunstige valg. Tror vi prøver å ordne ferie i november heller, da var det litt bedre kår.

Med andre ord - jeg har fått svar på det jeg lurte på, og takker de som svarte.

Gjest Consensio
Skrevet

20 lapper for to voksne og to barn?

Jeg vet ikke hvor mye det koster å fly med barn, men jeg og min mann har ofte tatt turer til utlandet og ikke bestillt billetter så lenge i forkant, og har stort sett aldri betalt med enn 5000kr for oss to.

De gangene vi har betalt så mye som 5 lapper, så er det fordi vi har valgt ut et bedre hotell, inkludert AC osv dersom det ikke har vært på hotellet som fulgte med i rese m/ opphold.

Skrevet

20 lapper for to voksne og to barn?

Jeg vet ikke hvor mye det koster å fly med barn, men jeg og min mann har ofte tatt turer til utlandet og ikke bestillt billetter så lenge i forkant, og har stort sett aldri betalt med enn 5000kr for oss to.

De gangene vi har betalt så mye som 5 lapper, så er det fordi vi har valgt ut et bedre hotell, inkludert AC osv dersom det ikke har vært på hotellet som fulgte med i rese m/ opphold.

Det spørs jo hva du mener med "turer til utlandet". Her snakker jeg om en ukes charterturer i slutten av oktober, noe som tydeligvis høstferieuker mange steder, og familievennlige hoteller med restaurant (noe som gjerne betyr all inclusive, som fort koster 3000,- mer) - og jo: på Kypros og Gran Canaria er grunnprisen gjerne rundt 20 000,- for to voksne og to barn i denne perioden. Ett barn er nesten gratis, ett betaler nesten halv pris.

Skrevet

Hva med kun flybillett og bestille leilighet selv?

Det har vi gjort mange ganger, og vært fornøyd. :)

Skrevet

Hva med kun flybillett og bestille leilighet selv?

Det har vi gjort mange ganger, og vært fornøyd. :)

Bare flybilletter til GC koster ca. 17000 i denne perioden...

Og vi vil ha hotell med restaurant, så vi slipper å lage maten selv :).

Gjest Consensio
Skrevet

Det spørs jo hva du mener med "turer til utlandet". Her snakker jeg om en ukes charterturer i slutten av oktober, noe som tydeligvis høstferieuker mange steder, og familievennlige hoteller med restaurant (noe som gjerne betyr all inclusive, som fort koster 3000,- mer) - og jo: på Kypros og Gran Canaria er grunnprisen gjerne rundt 20 000,- for to voksne og to barn i denne perioden. Ett barn er nesten gratis, ett betaler nesten halv pris.

Jeg mente slike typiske charterturer ja, siden det var det som det var snakk om her.

Ser dere bare på turer inkludert hotell? Hva om dere bestiller reise for seg selv og opphold for seg selv...det er det billigste. Bestiller man de to sammen, så koster det gjerne myyye mer.

Har iallefall aldri hatt problemer med å reise billig til syden, og vi har generellt ganske dårlig råd.

Skrevet

Ser dere bare på turer inkludert hotell? Hva om dere bestiller reise for seg selv og opphold for seg selv...det er det billigste. Bestiller man de to sammen, så koster det gjerne myyye mer.

Har iallefall aldri hatt problemer med å reise billig til syden, og vi har generellt ganske dårlig råd.

Som jeg skrev i forrige innlegg - bare flybilletter til Gran Canaria koster rundt 17000 i denne perioden (Norwegian). 12-13000 med charterfly.

Er klar over at det er fullt mulig å reise billig til syden hvis man kan reise når prisene er lavest, på uspesifiserte hopp-på-turer, men det er jo ikke det vi er på jakt etter. Har forøvrig fått svar på det jeg har spurt om :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...