AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Jeg tenkte å prøve meg på dampkokte grønnsaker i stedet for kokte neste gang. synes ofte de blir så vasne når jeg koker dem. men jeg har aldri gjort det før så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Noen som kan gi meg en beskrivelse av hvordan det gjøres? :D
Idril_M Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Jeg pleier å bruke en sil som passer oppi en av grytene mine. En cm vann i gryta, kok opp, ha grønnsakene i silen og ta de ut når de ser gode ut.
Gjest Elfrida Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Jeg bruker en damprist, den passer i mange forskjellige gryter. Har litt vann i kjelen, setter i risten, koker opp vannet, og så legger jeg i grønnsakene og setter på lokket. Så er det bare å vente til de blir ferdige.
tineline Skrevet 25. september 2010 #4 Skrevet 25. september 2010 Eller - hvis du ikke har noen av delene, bare ta en lite kasserolle, ha 1 cm vann i bånn, stable grønnsakene litt i kryss og tvers oppå og legg på lokk. Funker best til grønnsaker som står litt opp, så til sukkererter bør du f.eks bruke rist.
Lykkelitenen Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 Hvor lenge pleier dere å dampe de ulike grønnsakene? Tenkte å prøve meg på frossen blomkål og brokkolig....
tineline Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 Du må bare stikke en gaffel i og kjenne. Start med å kjenne etter når et par minutter har gått. Kortere tid for sukkererter/brekkbønner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå