Gå til innhold

God kondisjon uten jogging/løping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få god kondisjon uten å jogge/løpe?

Jeg har helt elendig kondisjon, blir anpusten bare av å gå opp noen trapper. Men jeg kan ikke jogge pga dårlige knær.

Hvordan øke kondisjonen av f.eks sykling eller ellipsemaskin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på ellipsemaskin kjører jeg noen ganger 40-50 minutter, andre ganger intervaller. Merker stor forskjell i kondisjon.

Skrevet

Det går fint an å bedre kondisjonen med sykling. Der finnes det også ulike alternativer som spinning, sykle ute eller sykle på sykkel i egen stue eller på treningssenter.

Og bare sykle kan jo bli litt ensidig i lengden, så du kan variere litt med feks elipsemakin eller skigåing på vinteren.

Det er veldig mange ulike anbefalinger der ute for hvordan øke kondis, men det jeg synes fungerer veldig bra på meg er å kjøre to rolige og en hard langøkt per uke. De rolige på max 75% av makspuls.

Lykke til! :)

Skrevet

jeg hr skikkeli dårlie knær å hæler. men for få opp kondis som ikke har særlig av- andpusten av en bratt bakke eller opp ei lengre trapp.

men jeg går likevel. å på senter blir jeg anbefalt å sykle å bruke crosstrainer- den er d beste. men de la inn litt gåing på tredemølla og. for å få litt varisjon.

så det er jo litt selvpining d å gå tur å gå på tredemølla da, men det er jo meg d da.

kan evnt om bruke bare crosstraineren som gir lite belastning på knærne

Skrevet

Er det mulig å få god kondisjon uten å jogge/løpe?

Jeg har helt elendig kondisjon, blir anpusten bare av å gå opp noen trapper. Men jeg kan ikke jogge pga dårlige knær.

Hvordan øke kondisjonen av f.eks sykling eller ellipsemaskin?

Hvordan øke/bedre kondisjonen med sykling? Jo, du tar deg en sykkeltur flere ganger per uke. :gjeiper:

Her på Østlandet er det ennå ikke for kaldt til å sykle treningsturer. Jeg sykler til jobben hele året, men når det blir ned mot 6-7 grader blir jeg kald på føttene av å sykle lange treningsturer, selv om jeg har neoprentrekk over sykkelskoene. Da må man begynne å trene innendørs, f. eks. på spinningsykler.

Det som er fint med sykkel som treningsform er at det ikke gir støtbelastning slik jogging gjør, og er et veldig godt alternativ for folk med dårlige ledd eller andre skader. Du må bare passe på å ikke ha tyngre belastning/gir enn at du klarer å holde en pedalfrekvens på 70/90 omdreininger per minutt, dvs. det skal ta mindre enn ett sekund fra foten er i klokka 12-posisjon til den er tilbake der.

Siden sykling er mindre belastende for kroppen må man holde på lenger for å få samme effekt som jogging. Dermed må man ha med drikkeflaske, jeg bruker bare vann på trening, siden det å drikke sportsdrikk hvert kvarter ødelegger tennene. På turer som varer over to timer tar jeg typisk med en energibar og en banan eller to. Drikk et par store slurker hvert kvarter, så opprettholder du væskebalansen.

For å gi et definitivt svar på ditt første spørsmål, om det er mulig å få god kondisjon uten å jogge: Syklister på toppnivå er de idrettsutøvere med størst hjertemuskel. Siden sykling ikke er så belastende for leddene kan syklister trene mye mer enn alle andre idrettsutøvere.

Det ville blitt et veldig langt innlegg om jeg skulle beskrive hvordan du skal trene deg opp fra bunn av, så jeg anbefaler deg heller å lese Johan Kaggestads utmerkede bok "I form på sykkel", de burde ha den på biblioteket.

En ting vil jeg dog ta med her: Hvis du er i elendig form nå så ikke begynn med hard intervalltrening. Det er særlig forskermiljøet i idrett ved NTNU som anbefaler 4x4-intervaller, dvs. 4 minutter drag, 4 minutter hvile fire ganger. Det var nylig en artikkel om dette i Dagens Næringsliv, der hadde de også intervjuet Kaggestad, Thor Hushovd, Grete Waitz og en del andre utholdenhetsutøvere. Alle disse hadde omtrent samme innsigelse mot 4x4-intervaller: Hvis du kun trener det vil du fort komme i bedre form, men du vil stagnere på et mye lavere nivå enn om du hadde trent mye rolig, dvs. under syreterskel, for å ha et grunnfjell som du senere kan spisse med intervalltrening.

Syreterskel er den intensiteten der du produserer like mye melkesyre som kroppen klarer å kvitte seg med. Kommer du over denne vil du stivne etter en stund. Alle utholdenhetsutøvere prøver å flytte denne terskelen høyest mulig, slik at de kan kjøre fortere uten å stivne. Dette er utmerket beskrevet i Kaggestads bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...