Gå til innhold

Satanisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde du reagert om ditt barn hadde blitt satanist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det var seriøs satanisme hvor man har et bevisst forhold til ideologien og livssynet som ligger bak, så hadde jeg ikke brydd meg så veldig mye selv om det er livssyn jeg liker bedre enn det. Hadde det vært den påtatte "satanismen" hvor han hadde rotet seg borti dyreofring og kirkehat/kirkebrenning, så hadde jeg reagert mer.

Skrevet

Vel nå vet jeg faktisk hva Satanisme er og hva de faktisk tror.

Så lenge han\hun hadde vært slik den faktiske satansime er og ikke den som mange tror den er. Så hadde det ikke gjort meg noe. Satanisme er veldig misforstått

Skrevet

Satanisme er en religion på lik linje med alle andre religioner, og av den grunn bør den da ikke diskrimineres mot.

Om denne virkelighetsforståelsen innebærer en "positiv" eller konstruktiv måte å tenke om mennesker og tilværelsen på kan kanskje diskuteres.

Men hvis man ser rundt seg i verden i dag på all jævelskap og elendighet er jeg tilbøyelig til å tro på at Satan hersker selv...

Men jeg har ikke tenkt å begynne å tilbe Satan av den grunn. Jeg kan ikke se hva det skal være godt for å tilbe noe som ønsker utbredt lidelse for alt som lever på planeten . Jeg ser ikke for meg at det vil gi meg noe positivt eller at det kan gi andre noe positivt heller.

For øvrig er jeg enig med dem som påpeker at enkelte "satanister" ikke faktisk er satanister, men bare mennesker som ønsker å være del av en motkultur for å provosere. Disse menneskene trenger sikkert å trasse og vil finne en måte å gjøre dette på uansett.

Hvs mitt barn hadde erklært seg som satanist, og virkelig var dette, ville jeg nok syntes det ble vanskelig å få våre grunnleggende verdisyn til å eksistere sammen...

Skrevet

Men jeg har ikke tenkt å begynne å tilbe Satan av den grunn.

Dette er en vanlig missforståelse om satanismen. Satanisme har ingenting med og tilbe satan eller djeveldyrkelse

Skrevet

Hvis barnet mitt trodde satanisme dreide seg kun om å brenne kirker så hadde jeg reagert sterk. Det hadde vært noe annet om h*n hadde satt seg inn i hva det egentlig er.

Skrevet

Dette er en vanlig missforståelse om satanismen. Satanisme har ingenting med og tilbe satan eller djeveldyrkelse

Nuvel, det komer vel an på om du er teistisk eller filosofisk satanist, og om du befinner deg i Midt-Østen eller i en moderne Church of Satan...

(Trodde et øyeblikk du hadde peil...men...)

Skrevet

Nuvel, det komer vel an på om du er teistisk eller filosofisk satanist, og om du befinner deg i Midt-Østen eller i en moderne Church of Satan...

(Trodde et øyeblikk du hadde peil...men...)

Det er nok du som ikke har peiling

Skrevet

Det er nok du som ikke har peiling

Så fint for deg at du har peiling da. Eg bryr meg i grunnen fint lite...

Skrevet

I min ungdom var det vanlig å høre på Black Sabbath, Wasp og Venom. Ganske uskyldig.

Hvis det er snakk om rituelle drap eller voldtekter er det god grunn til å reagere.

Hvem er de virkelige djeveldyrkerne? De med svarte klær og liksminke eller de med dress

og stresskoffert? Greven, hva var det for en tulling? Pubertetskrise kaller jeg det.

Skrevet

Personlig så hadde jeg likt det like dårlig som om ungen min kom hjem som kristen, hinduist, muslim, buddhist eller jøde. Eller hedning for den saks skyld... Er generelt skeptisk til alt som har med religion og tro å gjøre. Det fører sjelden noe godt med seg.

På den andre siden så har jeg ikke noe imot satanisme (den delen av satanisme som LaVey stiftet), så sant vi ikke her snakker om mennesker med et forvengt syn på verden à la Greven sitt. Dyreofring, menneskeofring, kirkebrenning, velting av gravstøtter osv er ikke greit, og hører i min verden ikke hjemme i satanismen.

Skrevet

vel.

jeg ble vel ofte forvekslet med en liten mini-satanist selv siden jeg likte best sorte klær og hørte på metal(det gjør jeg jo fortsatt som 30åring, og tar gjerne på meg ei sort bukse...) - men jeg var jo i realiteten kristen, og supersnill skoleflink jente.

men om barnet(tenåring regner jeg med) hadde kommet til meg og sagt oppriktig at han var satanist, med fokus på at det handler om egoisme etc - så hadde jeg helt klart bekymret meg endel. ikke fordi jeg har et annet livssyn, men fordi jeg ønsker noe annet for mitt barn.

hadde det handlet om at "kirkebrenning og greven er kult" så hadde jeg jo mest sannsynlig synes det var på kanten til morsomt, og forklart hvor kunnskapsløst dette er i satanistisk sammenheng.

men, det hadde vært LANGT verre om han var tilhenger av ny-nazisme. da hadde jeg faktisk blitt deprimert av typen vurdere å flytte på andre siden av landet etc.

Skrevet

Rolling Stones sang Sympathy for the devil. Stygge greier dn gang.

Etter hva senatorfruene i Washingthon mente, sto Kiss for Kids in Sathans service og Wasp

for We are Sathans people.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...