Gå til innhold

Hvorfor er Sataniske vers blasfemisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange mener Sataniske vers er blasfemisk, men hvorfor? Hva står det i det i boka som er blasfemisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange mener Sataniske vers er blasfemisk, men hvorfor? Hva står det i det i boka som er blasfemisk?

Googlet 'sataniske ver' + 'blasfemisk' og da dukket denne artikkelen opp.

Deler av boka er klart blasfemiske. Billedbruken er nedrig, alle muslimer vil se det straks. Islams profet gjøres til horkarl, gudshuset til bordell, de troende til bordellets brukere, og mødrene til luddere.

"Som et eksempel på verbal voldtekt vil jeg konstruere følgende situasjon: At en forhenværende god nordmann, med særlig godt kjennskap til forholdene ved det norske hoff, men nå bosatt i London, forfattet en internasjonal bestselger med svartmaling at det norske kongehus, hvor han fremstilte kong Haakon, under navnet Saton, som en evneveik vellysting i hendene på sin "venn" stabssjefen, dronning Maud som en bordellvertinne, og kronprinsesse Marta som en sosietetshore med spesialitet nekrofili! - Hva ville det norske folks reaksjon ha blitt? Om ikke dødsdom, så dog et ramaskrik. Om med et folkekrav om at boken ikke måtte utgis i Norge, noe heller intet anstendig forlag ville ha drømt om å gjøre."

Svaret er jo forsåvidt interessant.

Skrevet

Jeg tror det svaret ikke er helt objektivt ,Larsern ....:)

Skrevet

Den oppleves vel som blasfemisk fordi den latterligjør Muhammed og Islam . Jeg må si at den er fryktelig kjedelig, men det kan være fordi jeg ikke har det forholdet til Islam som Rushdie har .

Kristne vil kanskje oppleve "life of Brian " som blasfemisk , eller "Lamb, the story of Biff, Jesus childhood friend" av Christopher Moore .

Den sistnevnte er forøvrig glimrende :)

Uansett om noen finner det støtende ,bør ikke litteratur sensureres . Man kan helt selv velge om man vil lese dem eller ikke . Det er ingens ansvar å fjerne bøker man anser som upassende for andre .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...