Gjest Cipheria Skrevet 24. september 2010 #41 Skrevet 24. september 2010 (endret) Det ville være mitt perspektiv nr 5; Å være belest er ingen garanti for at du ikke er et rævhøl. (Spesifiserer at jeg ikke snakker om aino, eller hva det var, er en generell betraktning). Endret 24. september 2010 av Cipheria
Gjest Airi Chikako Skrevet 24. september 2010 #42 Skrevet 24. september 2010 Jeg elsker bøker. Jeg kikker med interesse på bøkene folk har i hyllene, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan folk kan gå gjennom livet nærmest uten å lese en bok. Men når det er sagt så er det ikke alle som lærer noe av bøkene de leser. TS slår meg som en person som sikkert har lest mye, men ikke lært noe som helst. Kalle folk for trashy fordi de ikke har de rette bøkene fremme? Det er ikke holdninger jeg ville forvente fra en belest person. TS har ikke brukt utrykket trashy, det tar jeg på min kappe! Og jeg har ikke kalt noen trashy, jeg har brukt det om fenomenet kiosklitteratur. Og det står jeg ved, så får jeg bare fremstå som nedlatende og unyansert.
Gjest BabyBlue Skrevet 24. september 2010 #43 Skrevet 24. september 2010 Tja... Ser for meg at folk med høyere utdanning og lyst til å lære seg ting har en solid mengde bøker i bokhylla. Men man kan på en annen side lese alt man trenger på pcen, så... er ikke helt sikker : p
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #44 Skrevet 24. september 2010 For meg er en motsetning mellom å være fordømmende og være belest. Men kan være at jeg har lest helt annen litteratur enn de som har uttalt seg her.
Gjest Pet Skrevet 24. september 2010 #45 Skrevet 24. september 2010 Jeg har ikke noe behov for å ha alt jeg har lest på utstilling i stua. Nå har jeg tre lave bokhyller med tilsammen sju hyllemeter bøker framme, resten har jeg gitt bort eller så står de i kasser på loftet. Noe må man jo møblere med, hadde jeg tatt bort de tre bokhyllene hadde det bare blitt sofaen, bordet, stolen og tven igjen, og hva skulle jeg satt lysestakene, plantene og bildene på da? :klø:
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #46 Skrevet 24. september 2010 For meg er en motsetning mellom å være fordømmende og være belest. Men kan være at jeg har lest helt annen litteratur enn de som har uttalt seg her. I følge den litteraturen du har lest, vil altså alle som leser bli forståelsesfulle mennesker som aksepterer alt? Man kan ikke være belest, og likevel være kritisk til/distansere seg fra andres preferanser? Jeg antar du leser mye åndelig/nyreligiøs litteratur.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #47 Skrevet 24. september 2010 Tja... Ser for meg at folk med høyere utdanning og lyst til å lære seg ting har en solid mengde bøker i bokhylla. Men man kan på en annen side lese alt man trenger på pcen, så... er ikke helt sikker : p Fagbøker (enten de jeg selv har kjøpt eller jobben) står på kontoret på jobben siden det er der jeg som oftest trenger de. Hvis jeg fordyper meg i en bok, tar jeg den med meg hjem når det trengs, men setter den ikke etterpå i bokhyllen hjemme.
Gjest Cipheria Skrevet 24. september 2010 #48 Skrevet 24. september 2010 For meg er en motsetning mellom å være fordømmende og være belest. Men kan være at jeg har lest helt annen litteratur enn de som har uttalt seg her. Jeg kan tenke meg minst et individ på dette forumet som sier han leser dype bøker og engasjerer seg i samfunnspolitikk- som samtidig har ganske dømmende og irrasjonelle syn på visse grupper mennesker. Så det trenger ikke handle om type litteratur heller. Jeg kjenner folk i RL som leser kisoklitteratur og som er varme, omsorgsfulle og tolerante mennesker. Det virker som om dette kommer naturlig for dem, de trenger ikke bøker <---- håper ikke noen stakk seg på den spissen
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #49 Skrevet 24. september 2010 I følge den litteraturen du har lest, vil altså alle som leser bli forståelsesfulle mennesker som aksepterer alt? Man kan ikke være belest, og likevel være kritisk til/distansere seg fra andres preferanser? Jeg antar du leser mye åndelig/nyreligiøs litteratur. Å prøve å være fordomsfri har ikke noe med å akseptere alt, eller at man ikke kan være kritisk. Nei, ikke noe åndelig eller nyreligiøs litteratur her. Er humanist... Tror du skal holde deg unna å anta noe om andre mennesker, når du trodde dette om meg.
Gjest Dainty Skrevet 24. september 2010 #50 Skrevet 24. september 2010 Forresten; Jeg oppfattet ikke spørsmålet til TS som hvor man oppbevarer bøkene sine. Jeg tror spørsmålet like gjerne kunne vært formulert som "reagerer du på folk som ikke har bøker overhodet", eller "reagerer du på folk som ikke leser bøker".
Gjest Airi Chikako Skrevet 24. september 2010 #51 Skrevet 24. september 2010 Jeg kan tenke meg minst et individ på dette forumet som sier han leser dype bøker og engasjerer seg i samfunnspolitikk- som samtidig har ganske dømmende og irrasjonelle syn på visse grupper mennesker. Så det trenger ikke handle om type litteratur heller. Jeg kjenner folk i RL som leser kisoklitteratur og som er varme, omsorgsfulle og tolerante mennesker. Det virker som om dette kommer naturlig for dem, de trenger ikke bøker <---- håper ikke noen stakk seg på den spissen Jeg kjenner også folk som leser kiosklitteratur, som er bra mennesker, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg har et fordømmende syn på den sjangeren. Sånn er jeg rett og slett oppdratt, og det forandrer seg ikke om jeg begynner å si at jeg respekterer den. Denne tråden handler for meg om å tørre å innrømme de fordommene man har. Jeg vet jeg ikke bør, men jeg tenker mitt likevel. Jeg er jo bevisst på dem, og vet at mennesker ikke kan rangeres etter hva slags kultur de liker.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2010 #52 Skrevet 24. september 2010 Hehe. I så fall tror jeg din interesse for bøker grenser til det usunne. Vel da har jeg noe til felles med trådstarter. Bøker og et par andre ting er såpass viktige for meg at hvis jeg ikke finner det der jeg er vil jeg reagere. Hvis dette er en person man er i en fase der man lager et tettere bånd vil det være helt naturlig å spørre. Mine bøker står fremme. Jeg er ikke opptatt av om de har lik farge og innbinding, eller om de er pocket. Jeg har dem fordi jeg elsker å lese. Og er de gode nok blir de lest igjen og igjen og igjen.
Gjest Dainty Skrevet 24. september 2010 #53 Skrevet 24. september 2010 Jeg kjenner folk i RL som leser kisoklitteratur og som er varme, omsorgsfulle og tolerante mennesker. Det virker som om dette kommer naturlig for dem, de trenger ikke bøker <---- håper ikke noen stakk seg på den spissen Jeg tror ikke det handler om at å lese gjør deg til et mer omsorgsfullt eller varmt menneske. Det handler vel heller om hvilke kunnskaper og hvilken evne til refleksjon man tilegner seg når man leser litteratur. Man blir ikke et edlere menneske av å lese, men man blir gjerne mer interessant for andre å omgås. Og dette med å være fordømmende - finnes det i det hele tatt et menneske på denne jord som ikke har et snev av intolerans eller dømmende natur? Er ikke det en del av det å være menneske..? Vi har vel alle våre preferanser mtp. hvem vi trives best sammen med. For noen er det mennesker som leser, for andre er det mennesker som er stille og rolige, mens andre igjen foretrekker mennesker som er interesserte i mote og makeup.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #54 Skrevet 24. september 2010 Jeg kan tenke meg minst et individ på dette forumet som sier han leser dype bøker og engasjerer seg i samfunnspolitikk- som samtidig har ganske dømmende og irrasjonelle syn på visse grupper mennesker. Belest betyr lærd, kunnskapsrik. Den du sikter til fremstår ikke for meg som belest.
Gjest Pet Skrevet 24. september 2010 #55 Skrevet 24. september 2010 Forresten; Jeg oppfattet ikke spørsmålet til TS som hvor man oppbevarer bøkene sine. Jeg tror spørsmålet like gjerne kunne vært formulert som "reagerer du på folk som ikke har bøker overhodet", eller "reagerer du på folk som ikke leser bøker". Det er sant. Jeg kjenner folk som knapt har lest en skjønnlitterær bok, kun faglitteratur. Skal det skilles mellom ulike genre også, eller?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #56 Skrevet 24. september 2010 TS har ikke brukt utrykket trashy, det tar jeg på min kappe! Og jeg har ikke kalt noen trashy, jeg har brukt det om fenomenet kiosklitteratur. Og det står jeg ved, så får jeg bare fremstå som nedlatende og unyansert. Jeg kom av en eller annen grunn rett inn på side 2 i debatten, dermed fremsto du som trådstarter Men ser jo at den virkelige TS også ser ned på folk uten bøker. Og det synes jeg ikke er en lesehest verdig
Kosemose Skrevet 24. september 2010 #57 Skrevet 24. september 2010 Hvis jeg ikke ser en eneste bok så tenker jeg at de kanskje har bøkene sine et annet sted i huset. Hvis noen forteller meg at de aldri leser så syns jeg synd på dem, også lurer jeg på hvordan de får tiden til å gå på lange flyreiser osv.
gbnj Skrevet 24. september 2010 #58 Skrevet 24. september 2010 Man kan vel lese bøker som er lånt en begrenset periode, feks bøker i fra biblotek? Hvis man ikke skal lese bøker påny, så kan man gi de bort, selge de eller levere de til gjennvinning fremfor å beholde de(imponere besøkende ved å vise frem all litteraturen man da gir inntrykk av å ha lest), og veldig mye kan også leses på skjermer nå til dags.
Gjest Pet Skrevet 24. september 2010 #59 Skrevet 24. september 2010 også lurer jeg på hvordan de får tiden til å gå på lange flyreiser osv. Håndarbeide, blader, aviser, kryssord, sudoku, film, musikk, drinker, samtaler, tenking, soving...
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #60 Skrevet 24. september 2010 ...Vi har vel alle våre preferanser mtp. hvem vi trives best sammen med. For noen er det mennesker som leser, for andre er det mennesker som er stille og rolige, mens andre igjen foretrekker mennesker som er interesserte i mote og makeup. Preferanser har med hva man liker/ikke liker. Fordømme handler for min del om å se ned på andre. Altså ikke noe med hva jeg foretrekker eller ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå