Gå til innhold

BORTE VEKK

Fremhevede innlegg

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg legger absolutt merke til det om folk ikke har bøker, på den annen side kan det jo hende en del har bøker i andre rom enn de jeg er i, eller ikke kjøper noe særlig bøker, men leser likevel. Og noen som leser mest kiosklitteratur pleier ikke å samle på bøkene, men hiver/gide bort etter bruk. Så jeg prøver å ikke trekke for mye konklusjoner. Men om jeg faktisk får bekreftet at de ikke leser i det hele tatt, og at ikke barna engang har/leser bøker, da må jeg innrømme at jeg lurer.

La oss si at jeg ikke hadde bøker (stående fremme). Jeg ville følt meg mye mer dømt om du er inne på tanken om at jeg kjøper kiosklitteratur og så kaster den. Og jeg ser direkte ned på folk som bare har kiosklitteratur stående framme, sånn er det med den saken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror noen av dere missforstår det jeg spør om.

Jeg spør om dere reagerer på et hus som er tomt på bøker. Ikke om dere reagerer på om bøkene ikke står framme.

Er det bøker i huset uansett om det står framme eller ikke da reagerer jeg ikke. Det er når huset er helt tomt for bøker jeg reagerer.

Hvordan vet du om ett hus er helt tomt for bøker?

Skrevet

Herlighet, jeg gav bort så og si alle bøkene mine til Fretex for ikke så lenge siden. Eske etter eske etter eske. Samlet i 25 år. Skulle noen tenke negativt om meg om de var på besøk å knapt så ei bok?

Når jeg hadde akseptert ideen om å kvitte meg med mesteparten, og faktisk gjennomførte det også, så seg syntes det var befriende å bli kvitt alle. Nå har jeg plass til nye bøker, nå er det mer stas med nye bøker, iogmed at det er plass til dem, og jeg ikke trenger å gå å kjøpe enda en bokhylle! (Bare for å overdrive litt!) Det ble luftigere og lettere i stua nå, fikk større stue! Nei, jeg har slutta med at jeg skal beholde alle bøkene jeg leser.

Men at noen skulle se ned på meg om jeg ikke har bøker i stua, er det dummeste jeg har hørt!

Skrevet

La oss si at jeg ikke hadde bøker (stående fremme). Jeg ville følt meg mye mer dømt om du er inne på tanken om at jeg kjøper kiosklitteratur og så kaster den. Og jeg ser direkte ned på folk som bare har kiosklitteratur stående framme, sånn er det med den saken.

Hvorfor?

Skrevet

Hvordan vet du om ett hus er helt tomt for bøker?

Jeg har en tendens til og spør....Ser jeg ikke bøker så spør jeg

Skrevet

Hehe. I så fall tror jeg din interesse for bøker grenser til det usunne.

Skrevet

Herlighet, jeg gav bort så og si alle bøkene mine til Fretex for ikke så lenge siden. Eske etter eske etter eske. Samlet i 25 år. Skulle noen tenke negativt om meg om de var på besøk å knapt så ei bok?

Når jeg hadde akseptert ideen om å kvitte meg med mesteparten, og faktisk gjennomførte det også, så seg syntes det var befriende å bli kvitt alle. Nå har jeg plass til nye bøker, nå er det mer stas med nye bøker, iogmed at det er plass til dem, og jeg ikke trenger å gå å kjøpe enda en bokhylle! (Bare for å overdrive litt!) Det ble luftigere og lettere i stua nå, fikk større stue! Nei, jeg har slutta med at jeg skal beholde alle bøkene jeg leser.

Men at noen skulle se ned på meg om jeg ikke har bøker i stua, er det dummeste jeg har hørt!

Jeg synes ikke det er galt og gi vekk bøker man aldri leser. Og bare beholde bøker man leser eller vet man kommer til og lese. Dette er bare fornuftig. Jeg har også gitt vekk bøker.

Skrevet

Hehe. I så fall tror jeg din interesse for bøker grenser til det usunne.

Nei om livet mitt bare hadde vært om bøker da hadde det vært på grensen til det usunne. Men bøker er bare en del av livet mitt.

Skrevet

Og jeg kunne godt ha svart nei, hvis noen hadde spurt meg. Selv om det ikke er sant.

(Bare fordi jeg hadde tenkt "spør du for å dømme eller?" + "Det har du faktisk ikke noe med". ).

Skrevet (endret)

Nei om livet mitt bare hadde vært om bøker da hadde det vært på grensen til det usunne.

Nei, da hadde interessen faktisk vært usunn ;)

Endret av Cipheria
Skrevet

Og jeg kunne godt ha svart nei, hvis noen hadde spurt meg. Selv om det ikke er sant.

(Bare fordi jeg hadde tenkt "spør du for å dømme eller?" + "Det har du faktisk ikke noe med". ).

Vet du det virker nesten som du er fornærmet.

Skrevet

Fordi det er trashy.

Hmm, må alle interesser ha mening, nytteverdi og status?

Skrevet

Som sagt, så er jeg vant til at folk ikke deler mine interesser, så jeg er rett og slett sluttet å tenke at min metode er på noe vis bedre enn andres. Det blr for svart/hvitt å tenke slik. (Det finnes ikke noe objektiv sannhet for hva som er riktig uansett). Dersom man faktisk prøver å se mennesker for det de er, så vil man se at alle har positive og negative sider, og at alle trenger ikke lese bøker for å ha noe å bidra med. Akkurat som at alle ikke trenger å være genier med IQ >140 for å bidra med noe.

Vel, jeg skal innrømme at jeg bedømmer folk etter hvorvidt de leser bøker eller ikke. Det handler ikke om at de er dårligere mennesker, men at vi da tydeligvis er veldig forskjellige som personer. Jeg hadde f.eks. blitt ganske betenkt om jeg kom på besøk hos en mann jeg var interessert i og oppdaget at han ikke eide bøker, evt. kun nedstøvede bøker han hadde fått i gave.

Det er muligens veldig generaliserende, men jeg synes det å lese litteratur vitner om interesse for de dypere ting i livet eller ulike fagfelt. Jeg tror også man blir mer reflektert som menneske av å lese, og lærer seg å se ting fra ulike vinkler gjennom å leve seg inn i ulike karakterer. Jeg synes også det er utrolig flott når mennesker interesserer seg i ulike vitenskapelige retninger og leser faglitteratur. Det gir et godt grunnlag for gode samtaler med substans og gjerne utfordrende diskusjon.

Jeg har både venner som leser og venner som ikke leser, og kan fint omgås begge kategorier. Men jeg merker at omgangsformen og samtalene er annerledes med dem som ikke leser. Jeg føler ofte at jeg må moderere meg en del, og at de ikke alltid følger meg i mine refleksjoner. Jeg har også lagt merke til at de gjerne sluker det som fortelles på nyhetene rått, og danner seg meninger på bakgrunn av det perspektivet som vises i media. De har ikke trent opp selvstendig refleksjonsevne og evnen til å se bakenforliggende årsaker eller potensiell virkning.

Selv har jeg alltid vært en lesehest, og har stor nytte og glede av det. Jeg har også tilegnet meg mye allmennkunnskap som har kommet til nytte i ulike situasjoner - og jeg har alltid noe å snakke om. Jeg har for eksempel lært utrolig mye om geografi, historie, politikk og samfunn/kultur gjennom diverse litteratur.

Skrevet (endret)

Nei, da hadde interessen faktisk vært usunn ;)

Ja men det skal sies at jeg ikke spør med en gang. Jeg spør om jeg har vært der en del ganger. F.eks jeg spør ikke om jeg bare er innom et sted en gang

men om jeg har vært oss noen en 4-5 ganger og ikke sett en bok så spør jeg.

Endret av Trajan
Gjest Airi Chikako
Skrevet

Hmm, må alle interesser ha mening, nytteverdi og status?

Nei, men jeg tenker ikke "dette virker som et oppegående og kritisk menneske" hvis jeg ser at bokhylla er fylt av "Storgårdsfolk! nr. 1-44, og diverse legebøker med tre "saftige romaner" i hver innbinding. Om det ligger én litt tvilsom bok på nattbordshylla humrer jeg bare litt, alle har sine svin på skogen. Folk kan få bry seg om hva de vil for min del, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg synes det er lavmåls å lese kiosklitteratur. Min reaksjon blir å riste på hodet. Ikke er bøkene bra heller. Om de i det minste hadde vært bra skrevet eller spennende oppbygd...

Svarer bare ærlig her; jeg er forhåndsdømmende. Det tror jeg flere andre er også, selv om de er flinke til å si at folk selvsagt har lov til å like hva de vil. Det har de, men jeg har likefullt lov til å stemple det som idioti.

Skrevet

Vet du det virker nesten som du er fornærmet.

Da feiltolker du meg. Jeg synes det er humoristisk at du har en dømmende holdning til dette. Hvis jeg merker slikt, er det faktisk "underholdende" å la de der og da få dømme meg på feil grunnlag. Og så la de senere få oppdage, hvor feil de tok. Jeg tenker at de forhåpentligvis neste gang har lært...

Skrevet

Jeg pleier ikke å se etter bokhyller hjemme hos folk, så det er sjelden jeg merker det om de ikke har bøker. Og det er virkelig ikke noe jeg kunne tenkt meg å spurt folk om med mindre jeg kjente dem veldig godt.

Kan ikke komme på at jeg kjenner noen som ikke eier bøker, men det varierer jo hvor mye folk leser. Jeg ville ikke sett ned på noen selv om de manglet bøker, bare slått fast for meg selv at vi var forskjellige.

Jeg er forresten glad i bøkene mine (både skjønnlitteratur og fagbøker), men jeg føler ikke behov for å stille dem ut. Bokhyllene plasseres gjerne i en gang eller i loftsstua, hvor enn det er best plass til dem.

Skrevet (endret)

Det er muligens veldig generaliserende, men jeg synes det å lese litteratur vitner om interesse for de dypere ting i livet eller ulike fagfelt.

Siterer ikke alt. Jeg har fire måter å se det på:

1. Jeg tar utgangspunkt i at vi lever tilfeldige liv i et tilfeldig univers som ikke har medfødte regler om rett og galt. Det eksisterer ikke moral eller verdier utenom det mennesker bestemmer seg for skal gjelde.

Sådan er der ingen absolutt sannhet som sier at det i det hele tatt er positivt og være "dyp og reflekterende". Det kan være like riktig eller galt å være en tyv.

2. Der er mange egenskaper og handlinger en person kan ha/ gjøre som er like viktig som et godt refleksjonsnivå. For eksempel det å ta vare på sine medmennesker. Jeg sier ikke at man har enten det ene eller det andre, poenget er at man ikke kan ha alt.

3. Hvorfor er det viktig å være dyp? Hvor ulikt er livet ditt fra den ureflekterte mannen? Adlyder dere ikke begge noelunde de samme lovene, har de samme rutinene i livet osv? Selvsagt er der forskjeller, men er de pga refleksjonsnivå eller ulik personlighet? Hvor lik er du dine dype kollegaer, venner, slekt?

4. Selv om den ureflekterte ikke har like gode begrunnelser for sine valg, så betyr ikke det at han tar feil eller at det ikke er valide perspektiv. I tillegg så vil individet aldri se hele sannheten, ha alle fakta, og derfor er også de "dype" sine meninger bare meninger. De kan like godt ta feil som den ureflekterte. Uansett hvor mye du leser, studerer og tenker, så er det en god sjanse for at du utelater noe og tar feil. Selv om vi skulle utelukke mangel på fakta, så er våre sinn fylt med confirmation bias og feilaktig tenking.

Ja men det skal sies at jeg ikke spør med en gang. Jeg spør om jeg har vært der en del ganger. F.eks jeg spør ikke om jeg bare er innom et sted en gang

men om jeg har vært oss noen en 4-5 ganger og ikke sett en bok så spør jeg.

Jeg mente det egentlig ikke seriøst ;) Bare så for meg du komme valsende inn i huset mens du spør "Hvor er bøkene?!?! Bøkene!!"

Jeg har ikke spellcheck i dag, så har sikkert en del skrivefeil.

Endret av Cipheria
Skrevet

Jeg elsker bøker. Jeg kikker med interesse på bøkene folk har i hyllene, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan folk kan gå gjennom livet nærmest uten å lese en bok. Men når det er sagt så er det ikke alle som lærer noe av bøkene de leser. TS slår meg som en person som sikkert har lest mye, men ikke lært noe som helst. Kalle folk for trashy fordi de ikke har de rette bøkene fremme? Det er ikke holdninger jeg ville forvente fra en belest person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...