Gå til innhold

Er det lov å skrive rompe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lov å skrive rumpe med O nå? Det skrives jo egentlig med U, men hvorfor skriver så mange det med O? Hva lærer dagens barn på skola nå, O eller U?

Hvordan skriver du rumpe og hva er grunnen til ditt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det lov å skrive rumpe med O nå? Det skrives jo egentlig med U, men hvorfor skriver så mange det med O? Hva lærer dagens barn på skola nå, O eller U?

Hvordan skriver du rumpe og hva er grunnen til ditt valg?

Det er ikke lov. Folk skriver rompe fordi de ikke kan stave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! Har også sett mange som skriver 'i morra' for 'i mårra'

Håpløst :nei:

Ja, virkelig håpløst. Det er ingenting som heter "i mårra". Eller "i morra", for den del. Det heter "i morgen".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at å skrive rompe er rart. Jeg mener det er noe tenåringer kan finne på å skrive ikke voksne mennesker som kan skrive. Men så er ikke jeg den flinkeste i rettskriving heller hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumpe er jo korrekt, men jeg kunne sikkert gjøre den feilen. Jeg skriver mye dialekt, og da "skriv æ ordan stortsett som æ sei dæm." Right or wrong. Vet jeg har skrevet næi i bokmål innlegg, og det er litt pinlig. Samtidig er det en del ord som jeg bare ikke greier å skrive på dialekt. Bukse er og forblir bukse. Bokse er jo et helt annet ord. Men joda, lett å glemme seg, og ordet rumpe/rompe er vel en såpass vanlig feil at det skjer før du vet ordet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver Rumpe selv, Men om man vil. så er jo det masse andre ord for det samme som man kan bruke ( Rumpe, Rass. Rumpestumpen. Baken.Ræven.) :fnise: er uansett en utroligt vakker del av kvinnekroppen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg bruker ordet "rumpe" i så mange sammenhenger når jeg skriver. Men det skrives selvsagt med U, ikke O. Jeg tror forøvrig heller ikke at de lærer å skrive rumpe på skolen, verken med O eller U.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke si at jeg bruker ordet "rumpe" i så mange sammenhenger når jeg skriver. Men det skrives selvsagt med U, ikke O. Jeg tror forøvrig heller ikke at de lærer å skrive rumpe på skolen, verken med O eller U.

Hvorfor skulle man ikke lære det? Det er vanlig å legge vekt på ord som ofte blir skrevet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumpe, sjølvsagt.

Syns for øvrig motsatt feil og er fælt å sjå på - som nevnt over, "smukk", altså (narre)smokk... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Rumpe, sjølvsagt.

Syns for øvrig motsatt feil og er fælt å sjå på - som nevnt over, "smukk", altså (narre)smokk... *grøss*

Hvis man setter sammen smukk med engelsk rumpe så får man en smukkass.

Jeg tror det bare er ett tidsspørsmål før rompe slår igjennom. U som uttales som o er egentlig ett sør-, mellom-, og østeuropeisk fenomen.

Rompe burde vært offisielt allerede i overigår (overigår er også et ord mange bruker, men som ikke er godkjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk bokmålsordbok skriver rumpe, da gjør vi det også.

(så enkelt synes jeg det er værtfall..)

Jeg er villig til å kjempe for rompa, og hvis mange nok skriver rompe ofte nok, så blir det en lovlig offisiell skrivemåte.

Jeg tror rompa uvergerlig vil tvinge seg fram, og med tiden legge rumpa bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg er villig til å kjempe for rompa, og hvis mange nok skriver rompe ofte nok, så blir det en lovlig offisiell skrivemåte.

Jeg tror rompa uvergerlig vil tvinge seg fram, og med tiden legge rumpa bak seg.

Ja, det sier jeg meg enig i. Rompa vil helt klart presse seg inn i skriftspråket vårt snart nok, så snart får vi nok lov til å skrive begge deler.

Men da må vel forslaget legges fram for Språkrådet først? Eller sitter Språkrådet og komme på ord selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Har også sett mange som skriver 'i morra' for 'i mårra'

Håpløst :nei:

Både "i morra" og "i mårra" er dialekt. På bokmål heter det "i morgen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...