Gå til innhold

Grotesk venninne?

Anbefalte innlegg

Gjest BekymretVenninne
Skrevet

En venninne av meg leser nesten bare bøker om død, sykdom og vold. (Hun er unner utdannelse til og bli barnevernspedagog og skal etterpå ta videreutdannelse i psyk.helsearbeid eller lignende).

Hun intereserer seg for dette og har en veldig omsorg for ALLE. Hun snakker aldri dritt om selv de mest stygge og grusomme folkene! Nesten irriterende hvordan hun tror på det gode i alle!

Er det ikke veldig groteskt å fordype seg i alt det neggative sånn som hun gjør?

Mvh Bekymret venninne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun tror på det gode i alle mennesker så betyr vel det at hun bruker sin viten om alt det negative, som du kaller det, for å forstå seg bedre på mennesker.

Jeg går ut i fra at når du sier hun lerser bøker om sykdom, død og vold så mener du ikke romaner, men fakta og forskning? Din venninne utdanner seg til å jobbe med psyken til mennesker, og er tydelig fascinert av hva som foregår i hodene våres. Å lese om død (sorg, tap, frykt), sykdom (egentlig samme dealen som død), og vold (impulser, raseri, frykt, osv) er jo veldig nyttig og sikkert lærerikt. Selv hvis de bøkene omhandler bare det fysiske, som i hvordan kroppen fungerer, så vil en økt forståelse for kroppen rundt situasjoner som er vanskelige hjelpe henne å forstå mennesket som helhet bedre.

Forresten så stusser jeg på at du finner det irriterende at hun tror på det gode i alle mennesker. Hun har et annet menneskesyn enn deg, rett og slett, og har sikkert (med tanke på retningen hennes utdanning og interesser går) en ganske stor forståelse for ting som arv og miljø.

Skrevet

Jeg synes det er veldig interessant å lese om ting fra virkeligheten. Både gladhistorier og mer triste. Det er mer givende enn å bare lese en tilfeldig fiktiv historie.

Jeg tror det kan være til hjelp for å forstå medmennesker. Sette seg litt inn andres tilværelse. Man føler empati og man sitter igjen med noe når boka er utlest.

Man inspireres til å være der for folk som har det vanskelig, stå opp for seg selv, hvordan man kan ta tak i eget liv, vite hvordan man skal takle negative situasjoner osv.

Nyttig hvis man har lyst til å jobbe innen helse/sosial, men fint for alle andre også! Kanskje flere utenom de som allerede har interesse innenfor dette burde lese mer!

På filmfronten er jeg også mer opptatt av historier fra virkeligheten enn komedier og skrekk/grøss f.eks... Bøker og filmer med mening, som sitter i hodet i ettertid, som røsker ved noe i oss, gir lyst til å reagere!

Ikke dermed sagt at jeg aldri ler og koser meg med filmer som Borat, American Pie eller grøsser av Halloween og The Texas Chainsaw massacre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...