Gå til innhold

Reise med små barn alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger bare litt tips og råd ang å reise med små barn. Jeg skal reise med to små barn med fly, den minste er 4 mnd og den eldste er 2 år. Skal bytte fly og vente på Gardermoen i nesten 3 timer. Hadde mannen min skulle vært med, hadde det ikke vært noe problem, men det er bare barna og jeg som skal reise.

Bagasjen bekymrer meg ikke, for jeg får hjelp både ved avreise og ankomst. Det jeg bekymrer meg for, er egentlig 2-åringen. Han er veldig aktiv, og kan fort stikke av på Gardermoen. Så jeg må hele tiden ha minst en hånd ledig til å fiske opp en løpende toåring, og må alltid ha mulighet til å reise meg brått og løpe etter ham.

Det jeg har til å hjelpe meg med, er et elastisk sjal som minsten kan bruke, men han begynner jo å bli litt for tung for det, og det er jo heller ikke veldig praktisk med det lange sjalet inne på flyet og slikt. Jeg har også en Beco som kan brukes til begge ungene (altså en i gangen, ikke begge på en gang...) Og så har jeg en softbag som jeg vet jeg kan ha med inn på flyet og ha i hattehyllen. Men softbaggen tar jo opp en hånd uansett om babyen ligger der eller ikke, så jeg vurderer om jeg skal ha den med som håndbagasje eller som innsjekket bagasje. Og så må jeg jo ha noe håndbagasje til leker, bleier osv. Kunne ha brukt stellebaggen, men jeg kan ikke bære både stellegbaggen på skulderen (sånn med reimen på skrått over brystet) og en unge i Becoen. Så jeg vurderer å bruke en ryggsekk, som jeg kan ha på ryggen hvis jeg bærer babyen på magen, og evt ha i hånden hvis jeg bærer storebror på ryggen. Hvis jeg skal bære storebror i Becoen, må jeg enten ha softbaggen til lillebror, eller bære ham i armene,og det blir vel tungvindt?

Huff, jeg gruer meg... har dere noen råd?

Hvis begge er sånn noenlunde i godt humør, går vel det meste greit, men storebror kan fort slå seg fullstendig vrang og ligge på gulvet og hyle. Typisk akkurat når vi skal gå ombord i flyet, eller i rulletrappen e.l. Hva gjør jeg da, da?

Har tenkt å bruke en sprittusj og skrive mitt navn og telefonnummer på armen til 2-åringen, for han kan jo ikke engang si hva han heter, så hvis noen finner ham så er det lett å kontakte meg.mitt store mareritt er at toåringen forsvinner på Gardermoen og jeg blir springende og lete mens jeg roper og gråter omhverandre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips: Det finnes sånne navnearmbånd man kan kjøpe på apoteket. Så slipper du å skrive med sprittusj på armen hans :) Navn og nummer er LURT i tilfelle han skulle stikke av.

Skrevet

Jeg pleier alltid å skrive numret mitt på minstemann når vi er ute og reiser.

Et tips: Min 2-åring hadde en reise på over et døgn da han var 2,5. Løsningen var en liten trillekoffert som han tok ansvar for selv, som han hadde leker og bøker i. Han var kjempestolt og hele turen gikk supert. Han var alt for opptatt av kofferten til å stikke av...

Skrevet

Et tips: Min 2-åring hadde en reise på over et døgn da han var 2,5. Løsningen var en liten trillekoffert som han tok ansvar for selv, som han hadde leker og bøker i. Han var kjempestolt og hele turen gikk supert. Han var alt for opptatt av kofferten til å stikke av...

Ja, jeghar vurdert det, men gutten har akkurat fyllt to, og han har nok ikke en velutviklet ansvarsfølelse... Så når han mister interessen for kofferten og stikker av, så blir det jo enda et kolli for meg å bære og holde orden på, og det har jeg ikke nok armer til!

På Gardermoen finnes det jo noen slike små traller, til håndbagasje, og der går det an å sette en unge oppi. Men jeg finner aldri slik tralle når jeg trenger den, hvor står de egentlig?

Skrevet

Jeg ville tatt sjalet eller beco'en til minstemann.

(Elastisk er jo ikke noe problem på fly, da du bare kan ha det på deg hele tiden, for så å plukke barnet ut og inn etter eget ønske)

Så har du hendene ledig til størstemann og en håndbagasje.

Skal da ikke være noe problem dette.

Og om du nå kommer over en bagasjetralle, så kan størstemann fint sitte på den om du har håndbagasjen din under.

Skrevet

Jeg ville tatt sjalet eller beco'en til minstemann.

(Elastisk er jo ikke noe problem på fly, da du bare kan ha det på deg hele tiden, for så å plukke barnet ut og inn etter eget ønske)

Så har du hendene ledig til størstemann og en håndbagasje.

Skal da ikke være noe problem dette.

Og om du nå kommer over en bagasjetralle, så kan størstemann fint sitte på den om du har håndbagasjen din under.

Jeg syntes elastisk sjal var et styr da jeg reiste med min, man må jo stramme sjalet om man putter ungen inn og ut av det- og da blir det litt styr og mas ...

TS: har du sett det store lekeflyet på Gardermoen? Sikkert like stor stas for din toåring å leke der som det var for min, iallfall ei stund! :)

Jeg ville brukt Beco-en å hatt minstemann i, så kan størstemann få gå litt fritt på flyplassen siden dere har så mye tid å slå ihjel. Min toåring synes iallfall det er stor stas å gå rundt og kikke der. :jepp:

Skrevet

Hva med å rett og slett bruke vognseler og bånd på gutten :)

Ser ksnskje litt spesielt ut, men han kommer da ikke lengre enn båndets lengde ;)

Skrevet

Jeg reiste nylig med to små på omtrent samme alder. Jeg hadde bæresele til bebisen og toåringen "i bånd". Det høres litt fælt ut, men det var eneste måten jeg kunne være trygg på at han ikke løp av gårde og ble borte i menneskemengden. Ellers hadde jeg håndbagasjen full av små ziplock-poser med diverse snacks (eplebiter, bokstavkjeks, druer) og matboks med brødskive. Papir og tegnestifter, og så hadde jeg lastet ned noen små tegnefilmsnutter til iPoden som han kunne se på. Jeg ville nok prøvd å finne en plass der dere kan sitte og evt leke, det å gå rundt kan fort gi en toåring mye energi og noe trass i forhold til om h*n er enig i at dere går rett vei eller rett forbi sjokoladehyllen i kiosken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...