PiPP Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Jeg har fått en forespørsel om å være forlover for min kusine som skal gifte seg sommeren 2011. Jeg spør sikkert dumt, men hva innebærer det egentlig å være forlover? Hva forventes det av en forlover, hva slags oppgaver påtar en forlover seg - både før, under og evt. etter bryllupet? Er det noe jeg vet lite om, så er det akkurat dette.. :klø:
MonThe Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Opgavene kan jo variere, men hovedsaklig så skal forloveren være et vitne på at det ikke er noe i veien for at brudeparet skal gifte seg, og skrive under på forlovererklæring. Adnre vanlige ting er f.eks. å være med bruden til frisør/kjolekjøping/være med henne til kirka/arrangere utdrikningslag.. Du kan jo høre med kusina di, hva hun forventer at du gjør?
ejoty Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Du kan jo høre med kusina di, hva hun forventer at du gjør? Støtter denne. Folk er så forskjellige i forhold til hva de ønsker rundt sitt eget bryllup.
Bloodless Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Nå varierer det sikkert veldig, som de to over meg sa, men jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde som forlover? Skrev under på forlovererklæring, planla og holdt utdrikningslag, hjalp til å pynte lokalet til festen, danderte kjolen hennes i kirken, og var dokompanjong. :gjeiper: Ikke barebare å gå på do med en svær kjole til tusenvis av kroner. Var også med til frisøren, og hjalp til under fotograferingen av brudeparet. Også holdt jeg jo tale! For å være helt ærlig, grua jeg meg skikkelig, for jeg hadde aldri vært forlover, og visst ikke hva jeg gikk til, men leste masse på nettet om både utdrikningslag, forlovertaler og bryllup generelt, og det gikk kjempefint. Du må bare prate med kusinen din, så forteller hun nok hva hun forventer.
lilleGrethe Skrevet 25. september 2010 #5 Skrevet 25. september 2010 Standardforventningene til en forlover er vel omtrent som følger: -Skrive under på forlovererklæring -Arrangere utdrikningslag (evt i samråd med brudens venninner) -Være sammen med bruden på morgenen før vielsen, hjelpe med forberedelser Vielsen: -Være vitne under vielsen (i kirken sitter forloverne ved alteret sammen med brudeparet) -Sørge for at kjolen ligger fint når bruden setter seg, holde brudebuketten under vielseshandlingen. -Det er også vanlig at forloverne leser bibeltekstene i kirken, evt dikt. Resten av dagen: -Være med brudeparet på fotografering, sørge for at bruden ser bra ut (kjolen ligger pent, evt touch-up av sminke o.l.) -Hvis bruden ikke har veske selv, er det også vanlig at forloveren har med seg det som bruden trenger. -Holde tale Men forventningene kan jo variere, og det kan jo hende det er ting du synes det er gøy å være med på av forberedelser ellers også, f.eks. kjoleprøving. Som nevnt over, så er det jo greit å snakke med bruden.
Anglofil Skrevet 25. september 2010 #6 Skrevet 25. september 2010 Det er nok svært individuelt. For min del så er det eneste jeg forventer av min forlover at hun skriver under på forlovererklæringen, og eventuelt holde veska mi under vielsen. Utover det er det ikke stort jeg forventer, hennes datter skal også være vår brudepike, og har mer enn nok med å holde styr på henne tror jeg. Hvis jeg ikke får noe utdrikningslag er ikke det så farlig, jeg ser heller for meg at vi kan gå ut og spise en god middag sammen oss to rett før bryllupet. Jeg forventer overhodet ingen tale. Hun har heller ikke vært med på forberedelsene. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå