Villle Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Heisann Saken er at jeg har en venninne som for noen år siden giftet seg. Etter at hun traff ektemannen har hun blitt veeeldig skrytete. Så mye at det går meg på nervene. Hun rakker ned på bilene mine, forteller om alt det dyre hun har kjøpt og hva det kostet og ikke minst hva det vil koste å kjøpe ditt og datt. I hver eneste situasjon klarer hun å klemme inn noe materialistisk skryt. Hvis jeg f.eks klager over en regning på 10.000 så legger hun med at "nei, for oss hadde ikke det vært noe problem" osv.. Jeg er ikke sjalu og hever meg over sånt skryt, men jeg blir provosert fordi hun indirekte rakker ned på meg og mitt. Jeg og min familie tjener bedre enn henne og hennes familie. Vi har dyrere biler blablabla.. så jeg skjønner at det kan være en utløsende faktor til at hun føler at hun må skryte ovenfor meg, men det betyr egentlig ingenting. Så greia er? Jeg sliter med å være direkte. Egentlig har jeg ikke lyst å ha mer med henne å gjøre. Men? Man kan ikke slå opp med venninner.. Jeg har mine egne ideer og forslag, men det er alltid greit med andres meninger og ideer! Har dere noen tips til hvordan jeg kan svare tilbake? Hvordan forholder du deg til skrytepaver? Hvordan bli kvitt henne uten å måtte konfrontere henne med det jeg egentlig mener?
LitaPia Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Det kan vel hende at skrytinga hennes er et forsvarsmekanisme fordi hun egentlig sliter og har det vondt? har du prøvd å snakke med henne om det?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Du skriver at du egentlig ikke vil ha mer med henne å gjøre. Da trenger du selvfølgelig ikke det heller. Du er et fritt menneske.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Synes du skryter like mye jeg, siden du forklarer at du har bedre økonomi og flere/bedre biler enn henne osv. Det virker absolutt som dere har et usunt forhold, og at dere har slitsomme samtaleemner. Du kan dumpe venninner, forresten. Det er veldig sunt å dumpe mennesker som ikke er bra for deg. Du kan godt gjøre det på samme måte som du dumper en kjæreste, ved å forklare at du ikke ønsker å se henne lengre, og hvorfor. Hvis du er glad i henne og ønsker å beholde vennskapet, må du ta affære. Du må forklare at det plager deg at dere snakker så mye om penger, status, materielle saker, biler, regninger, lønninger osv. Så kan dere snakke om hyggeligere ting i steden.
Villle Skrevet 24. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2010 skrytingen er enveiskjørt. Du misforsto meg nok når jeg skrev om dyrere biler og slikt. Det var mer ment som ett faktum og en utløsende faktor for hennes skryt og ikke noe jeg sier til henne eller henger meg opp i. Det er hun som skryter til meg. Det er klart at dersom du vet at f.eks bilen din er dyrere enn hennes og hun hele tiden påpeker at hennes er det.. da blir du provosert. Du vet jo at det ikke er slik. Vi har ikke ett venneforhold der vi frem og tilbake bare skryter til hverandre, det er hun som gjør det. Nei, jeg syntes ikke det er like enkelt å slå opp med venninner, selv om jeg er aldri så fritt menneske. At du skal kunne si hva du mener er jeg enig i, men det er kjempevanskelig
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 (endret) Det er klart at dersom du vet at f.eks bilen din er dyrere enn hennes og hun hele tiden påpeker at hennes er det.. da blir du provosert. Du vet jo at det ikke er slik. Nei, det ville rett og slett ikke irritert meg, fordi penger og status ikke er en ting jeg synes det er vesentlig å bruke energi på å "fillekrangle" om. Om min venninne hadde sagt "bilen min er dyrere enn din" så hadde jeg sagt "det stemmer ikke". Jeg ville fulgt opp med "samma det, begge bilene kjører, fungerer og er fine å se på. så hvilken bil som er dyrest har ingenting å si for min del." Hadde hun fortsatt og jeg ble irritert, ville jeg enkelt og greit funnet bevis på at jeg har rett angående begge bilers verdi, og vist henne. Og hver gang hun begynte å snakke om økonomi ville jeg sagt "det er kjedelig å snakke om, skjerp deg." Ting kan løses ganske enkelt, så lenge man er konsekvent og løsningsorientert Du kan vel eventuelt begynne å kontre påstandene hennes på en omvendt måte. Bare la henne få rett! Det er jo bagateller uansett, og hvis du VIRKELIG ikke bryr deg om status, penger eller hvem som er rikest, så kan du bevise det slik: Hun: bilen min er dyrest Du: samma det, vel Hun: vi har større hus enn deg Du: ok. jeg liker huset mitt uansett. Hun: jeg har større inntekt enn deg Du: så fint for deg da Endret 24. september 2010 av Kevlarsjäl
Villle Skrevet 24. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2010 Takk igjen for flotte synspunkt. Jeg skjønner at jeg må være mer direkte og jeg skal seriøst prøve. Hva folk har av penger og ting betyr ikke særlig mye for meg og i vennegjengen er ikke dette noe problem i det hele tatt. Det er kun hun som driver på slikt. Det er frustrerende for jeg sitter alltid igjen med en følelse av at hun prøver å trykke meg ned. Som at jeg er mye bedre enn deg og har alt mye dyrere enn det du har. Jeg har tenkt gjennom meg selv flere ganger etter besøk av henne. Er jeg sensitiv? Hvorfor føler jeg meg nedtrykt av henne? Jeg føler det ikke sånn med andre enn henne. Hun er bevisst ute etter å fortelle meg hvor mye hun har kjøpt i det siste og hva det er verdt. Det irriterer meg fordi jeg vet hun tar feil ved flere anledninger og jeg klarer ikke å si ifra. Så kanskje irriterer jeg meg mest ovenfor meg selv som ikke klarer å si noe? Jeg lar meg jo trykke ned. Det er tøft å måtte endre på seg selv :o
fink Skrevet 24. september 2010 #8 Skrevet 24. september 2010 skrytingen er enveiskjørt. Du misforsto meg nok når jeg skrev om dyrere biler og slikt. Det var mer ment som ett faktum og en utløsende faktor for hennes skryt og ikke noe jeg sier til henne eller henger meg opp i. Det er hun som skryter til meg. Det er klart at dersom du vet at f.eks bilen din er dyrere enn hennes og hun hele tiden påpeker at hennes er det.. da blir du provosert. Du vet jo at det ikke er slik. Vi har ikke ett venneforhold der vi frem og tilbake bare skryter til hverandre, det er hun som gjør det. Nei, jeg syntes ikke det er like enkelt å slå opp med venninner, selv om jeg er aldri så fritt menneske. At du skal kunne si hva du mener er jeg enig i, men det er kjempevanskelig Det er jo akkurat det du gjør. Det er tydelig at det plager deg at hun skryter sånn, ikke bare fordi hun er en skrytepave, men fordi du føler at du faktisk har mer å skryte av, og hun trykker deg ned. Jeg hadde ikke latt meg provosere i det hele tatt. Hadde tenkt "jaja, la henne bare holde på", så hadde jeg byttet samtaleemne ved første passende anledning . Hadde brydd meg mer hvis hun visste jeg hadde veldig dårlig råd og holdt på sånn. Hadde ikke blitt sur da heller, men sikkert litt trist.
Villle Skrevet 24. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 24. september 2010 Det er jo akkurat det du gjør. Det er tydelig at det plager deg at hun skryter sånn, ikke bare fordi hun er en skrytepave, men fordi du føler at du faktisk har mer å skryte av, og hun trykker deg ned. Jeg hadde ikke latt meg provosere i det hele tatt. Hadde tenkt "jaja, la henne bare holde på", så hadde jeg byttet samtaleemne ved første passende anledning . Hadde brydd meg mer hvis hun visste jeg hadde veldig dårlig råd og holdt på sånn. Hadde ikke blitt sur da heller, men sikkert litt trist. Du er jammen flink om du klarer det da :D Jeg kjenner det iallefall veldig godt. Det har kanskje inderst inne ikke noe med hverken biler, penger eller whatever å gjøre, men det er mine ting. Min identitet. Min selvfølelse hun rikker ved. Det er ikke riktig samme hvem av oss som har den dyreste bilen. jeg henger meg ikke opp i det, jeg henger meg opp i hennes nedsettende syn på meg.
fink Skrevet 24. september 2010 #10 Skrevet 24. september 2010 Du er jammen flink om du klarer det da :D Jeg kjenner det iallefall veldig godt. Det har kanskje inderst inne ikke noe med hverken biler, penger eller whatever å gjøre, men det er mine ting. Min identitet. Min selvfølelse hun rikker ved. Det er ikke riktig samme hvem av oss som har den dyreste bilen. jeg henger meg ikke opp i det, jeg henger meg opp i hennes nedsettende syn på meg. Kanskje hun er redd du skal se ned på henne fordi du har mer enn henne, og at hun derfor hevder seg? Eller at hun rett og slett er ei megge..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå