Gjest bada Skrevet 9. april 2007 #14921 Del Skrevet 9. april 2007 Å nei!Har dere spist :icon_frown: Kan jeg komme i morgen?Hva skal dere ha da? ← Jeg vet ikke helt, men jeg har laget safran- og rekesmør, så det blir antakelig noe med hvit fiskefilet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 9. april 2007 #14922 Del Skrevet 9. april 2007 Kalkunbryst med rødvinssaus, poteter og grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shoegal Skrevet 9. april 2007 #14923 Del Skrevet 9. april 2007 Vi har spist indrefilet av lam, ovnsbakte minimandelpoteter, tzatziki og salat(crispisalat, plommetomater, pinjekjerner og gresk feta). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lazuli Skrevet 9. april 2007 #14924 Del Skrevet 9. april 2007 Fløtegratinerte koteletter med ris, salat og hvitløksmajones Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 9. april 2007 #14925 Del Skrevet 9. april 2007 Italiensk pizza , på restaurant med skikkelig vedovn. Nam nam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 10. april 2007 #14926 Del Skrevet 10. april 2007 Vi skal ha hvit fiskefilet med safran- og rekesmør, og salat av feldsalat og selleri. Hvis jeg ikke får tak i fersk fisk skal jeg lage risotto og røre inn dette smøret til slutt. Oppskriften anbefales for øvrig IKKE, med mindre man er en ekstremt tålmodig sjel eller har en slik sikt med sveiv som de har på restaurantkjøkken. Jeg laget dobbel porsjon, og jeg burde jo forutsett at det ikke er bare bare å presse en halv kilo smør gjennom en sikt (det tok sin tid, ja). Så selv om smøret smaker nydelig, kommer jeg ikke til å lage det igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 10. april 2007 #14927 Del Skrevet 10. april 2007 Vi skal ha hvit fiskefilet med safran- og rekesmør, og salat av feldsalat og selleri. Hvis jeg ikke får tak i fersk fisk skal jeg lage risotto og røre inn dette smøret til slutt. Oppskriften anbefales for øvrig IKKE, med mindre man er en ekstremt tålmodig sjel eller har en slik sikt med sveiv som de har på restaurantkjøkken. Jeg laget dobbel porsjon, og jeg burde jo forutsett at det ikke er bare bare å presse en halv kilo smør gjennom en sikt (det tok sin tid, ja). Så selv om smøret smaker nydelig, kommer jeg ikke til å lage det igjen. ← Det hørtes veldig godt og spennende ut, men slitsomt, ja! Ellers er det min erfaring at første hverdag etter påskeferien ikke er den beste dagen å kjøpe fersk fisk, dessverre... Hos oss blir det suppe med røde linser, gulrøtter og kokosmelk, hjemmebakte naanbrød (begge deler rester fra fryseren) og raïta med agurk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 10. april 2007 #14928 Del Skrevet 10. april 2007 Vi skal ha hvit fiskefilet med safran- og rekesmør, og salat av feldsalat og selleri. Hvis jeg ikke får tak i fersk fisk skal jeg lage risotto og røre inn dette smøret til slutt. Oppskriften anbefales for øvrig IKKE, med mindre man er en ekstremt tålmodig sjel eller har en slik sikt med sveiv som de har på restaurantkjøkken. Jeg laget dobbel porsjon, og jeg burde jo forutsett at det ikke er bare bare å presse en halv kilo smør gjennom en sikt (det tok sin tid, ja). Så selv om smøret smaker nydelig, kommer jeg ikke til å lage det igjen. ← Ser for meg en løsning på problemet med sikten. Har vært borti en veldig god oppskrift på kryttersmør, der smeltet smør med krydder piskes mens det avkjøles. Da blir det luftig og delikat. Hva med å følge den oppskriften du linker til, men smelte smøret før det siktes, også piske det smeltede smøret over kaldt vannbad mens det stivner igjen? Litt jobb det også selvfølgelig, men sikkert mindre enn det du beskriver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. april 2007 #14929 Del Skrevet 10. april 2007 Ellers er det min erfaring at første hverdag etter påskeferien ikke er den beste dagen å kjøpe fersk fisk, dessverre... ← Det er ikke så mange dagene siden jeg leste en artikkel (husker dessverre ikke hvor, mulig det var Stavanger Aftenblad) hvor det stod at det aller meste av såkalt fersk fisk solgt i Norge er 4-5 dager gammel. Fiskehandlerne i artikkelen kunne ikke begripe at folk flest ber om sprellfersk fisk, for dette er faktisk ikke den beste fisken, noen mannen i gata tydeligvis ikke vet. Så kunder som spør om fisken er helt fersk får ofte "ja" tilbake, selv om det motsatte er tilfellet. For de vil ha den fersk, selv om den smaker bedre etter noen dager. Noe annet er det jo selvfølgelig at utvalget kanskje er noe slunkent før de har fått nye forsyninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. april 2007 #14930 Del Skrevet 10. april 2007 Glemte nesten det viktigste, middag i dag, som er omelett med potetterninger, bacon, ost og purre. Og godt brød til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Mrs.Valentine~ Skrevet 10. april 2007 #14931 Del Skrevet 10. april 2007 Fikk med meg Wenches matlaging på God Morgen Norge i dag, derfor blir middagen i dag Minestronesuppe med scones. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 10. april 2007 #14932 Del Skrevet 10. april 2007 Det er ikke så mange dagene siden jeg leste en artikkel (husker dessverre ikke hvor, mulig det var Stavanger Aftenblad) hvor det stod at det aller meste av såkalt fersk fisk solgt i Norge er 4-5 dager gammel. Fiskehandlerne i artikkelen kunne ikke begripe at folk flest ber om sprellfersk fisk, for dette er faktisk ikke den beste fisken, noen mannen i gata tydeligvis ikke vet. Så kunder som spør om fisken er helt fersk får ofte "ja" tilbake, selv om det motsatte er tilfellet. For de vil ha den fersk, selv om den smaker bedre etter noen dager. Noe annet er det jo selvfølgelig at utvalget kanskje er noe slunkent før de har fått nye forsyninger. ← Det fiskes ikke så mye i påskeferien, så den ferske fisken man får i dag har nok antakelig ligget på kjøl fra før påske, det var mitt poeng. Jeg har en litt spesiell fiskehandler som fileterer all fisk selv og henter den egenhendig fra grossist, og som dermed har god oversikt over hvor mange dager gammel fisken er, og hvilken fisk i disken som er av best kvalitet. Med litt trening så ser man også lett om fisken er av god kvalitet, dvs at den er blank, slimete, frisk i fargen, blanke øyne, røde gjeller etc. At fisk blir bedre av å ligge noen dager, kommer vel litt an på sorten, etter det jeg har skjønt. Kveite skal feks bli bedre av å modnes litt, mens torsk ønsker man som regel å få så fersk som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 10. april 2007 #14933 Del Skrevet 10. april 2007 Ser for meg en løsning på problemet med sikten. Har vært borti en veldig god oppskrift på kryttersmør, der smeltet smør med krydder piskes mens det avkjøles. Da blir det luftig og delikat. Hva med å følge den oppskriften du linker til, men smelte smøret før det siktes, også piske det smeltede smøret over kaldt vannbad mens det stivner igjen? Litt jobb det også selvfølgelig, men sikkert mindre enn det du beskriver ← For en glimrende idé! Det skal jeg sannelig prøve. Det må da uansett være mye mindre arbeid å piske smør mens det stivner enn å gni 1/2 kg smør iblandet 1 kg rekeskall gjennom en sikt. Så da blir det mer rekesmør i fremtiden! For det smaker som sagt helt nydelig. Takk for tipset! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 10. april 2007 #14934 Del Skrevet 10. april 2007 Ellers er det min erfaring at første hverdag etter påskeferien ikke er den beste dagen å kjøpe fersk fisk, dessverre... ← Jeg frykter det, ja. Men risotto er godt det også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 10. april 2007 #14935 Del Skrevet 10. april 2007 Vi hadde gratinert blomkål med ostesaus og bacon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lazuli Skrevet 10. april 2007 #14936 Del Skrevet 10. april 2007 Rester fra gårdsdagen: Fløtegratinerte koteletter med ris, salat og hvitløksmajones Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irie Skrevet 11. april 2007 #14937 Del Skrevet 11. april 2007 I går ble det fiskekaker med kokte poteter, brokkoli og gulrøtter, viltsaus og tyttebærsyltetøy. I dag blir det fersk pasta med rømme, stekt bacon og ovnsbakte grønnsaker (Squash, aubergin, fennikel, sopp og paprika) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. april 2007 #14938 Del Skrevet 11. april 2007 I dag blir det hjemmelaget lys lapskaus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 11. april 2007 #14939 Del Skrevet 11. april 2007 Pasta med ovnsbakte grønnsaker, balsamico, chèvre og ristede solsikkefrø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 11. april 2007 #14940 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg fikk et akutt anfall av kjøtthunger i går, så jeg tok ut et par biffer fra fryseren. De skal serveres med ovnsbakte potetbåter, kokt brokkoli og savoykål, og fløte-/soppsaus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå