Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

I dag lager vi indisk Chicken Korma (tester ny oppskrift)

Testresultat: Den beste curryen vi har forsøkt til nå fra Madhur Jaffrey's Ultimate Curry Bible!

Fant også oppskriften her, hvis noen har lyst til å prøve. :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Testresultat: Den beste curryen vi har forsøkt til nå fra Madhur Jaffrey's Ultimate Curry Bible!

Da skal jeg sannelig prøve den! :)

Jeg har også den boken, og har prøvd 15-20 oppskrifter derfra. Jeg har likt alle veldig godt, bortsett fra Greeen cabbage sabzi og Hard-boiled eggs in an Anglo-Indian red lentil sauce.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er middagen selvsagt lammestek med ovnsbakte poteter og grønnsaker og god saus laget av sjy fra steken. Til dessert blir det sjokolade/appelsin-kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sannelig prøve den! :)

Jeg har også den boken, og har prøvd 15-20 oppskrifter derfra. Jeg har likt alle veldig godt, bortsett fra Greeen cabbage sabzi og Hard-boiled eggs in an Anglo-Indian red lentil sauce.

Du må komme med tilbakemelding, da! ;) Det eneste vi endret på, var at vi hadde mindre kjøtt og mer saus enn det oppskriften tilsier - synes sausmengden var litt knapp (liker å dyppe varmt naanbrød i currysausen. :) ).

Jeg har ikke vært helt fornøyd med alle oppskriftene vi har prøvd fra boken, feks curry med laks, pakistansk curry med yoghurt, hele krydder og lammeskanker og kyllingsatay, blant annet (har ikke boken og de nøyaktige navnene for hånden akkurat her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må komme med tilbakemelding, da! ;)  Det eneste vi endret på, var at vi hadde mindre kjøtt og mer saus enn det oppskriften tilsier - synes sausmengden var litt knapp (liker å dyppe varmt naanbrød i currysausen. :) ).

Det skal jeg! Det høres fornuftig ut med mer saus, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryte med kjøtt av spe-kje, hermetiske og soltørkede tomater, hvitvin og Snøfrisk. Tilbehør blir ovnsbakte mandelpotetbåter og kokte aspargesbønner med ramsløk. Rioja å drikke til.

Til dessert blir det brownies (fra fredag), i dag med krydderkokte pærer og vaniljeis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt misunnelig på elida som skal ha pinnekjøtt ;) .

Etter to tunge kjøttmiddager blir det kyllingfileter her i huset i dag. Helt hva jeg skal gjøre med dem har jeg ikke helt bestemt enda, men det blir noe enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gryte med kjøtt av spe-kje, hermetiske og soltørkede tomater, hvitvin og Snøfrisk. Tilbehør blir ovnsbakte mandelpotetbåter og kokte aspargesbønner med ramsløk. Rioja å drikke til.

Til dessert blir det brownies (fra fredag), i dag med krydderkokte pærer og vaniljeis. :)

Misunner dere utvalget der dere handler! Spe-kje høres godt ut, om enn litt morbid. Hm - man får kanskje kjøpt det av enhver geitebonde på denne tida av året...?

Vi skal ha marokkanskinspirert kylling-couscous. I går hadde vi svinekam stekt i ovn sammen med diverse grønnsaker, i forigårs bortsj. Kan ikke klage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Misunner dere utvalget der dere handler! Spe-kje høres godt ut, om enn litt morbid. Hm - man får kanskje kjøpt det av enhver geitebonde på denne tida av året...?

Skal innrømme at jeg har gått rundt i hele dag og hatt dårlig samvittighet for den stakkars bittelille killingen... :sjenert: Pakken med vakumpakkede kjøttstykker inneholdt blant annet noen doble koteletter à la lammekoteletter, og da fikk man jo et visst inntrykk av at dette var et veldig lite dyr... Jeg dumpet over dette kjøttet tilfeldigvis på jakt etter lam til påske. Googlet også "spekje" i dag for å sjekke litt, og det dreier seg om killinger som er født om våren, og som slaktes noen uker gamle.

Tilgangen på kjekjøtt er dårlig, og det er et paradoks, for det destrueres store mengder hvert år, uten at vi som forbrukere blir spurt om vi er interesserte i råvaren. Så miljøvernorganisasjoner anbefaler faktisk å spise kjekjøtt for å utnytte en glemt og vanskjøttet ressurs. *bedre samvittighet igjen* ;) For å få tak i kjekjøtt: Prøv Bondens marked!

Middagen er nettopp spist, forresten, og det var nydelig. :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg har gått rundt i hele dag og hatt dårlig samvittighet for den stakkars bittelille killingen... :sjenert:  Pakken med vakumpakkede kjøttstykker inneholdt blant annet noen doble koteletter à la lammekoteletter, og da fikk man jo et visst inntrykk av at dette var et veldig lite dyr... Jeg dumpet over dette kjøttet tilfeldigvis på jakt etter lam til påske. Googlet også "spekje" i dag for å sjekke litt, og det dreier seg om killinger som er født om våren, og som slaktes noen uker gamle.

Tilgangen på kjekjøtt er dårlig, og det er et paradoks, for det destrueres store mengder hvert år, uten at vi som forbrukere blir spurt om vi er interesserte i råvaren. Så miljøvernorganisasjoner anbefaler faktisk å spise kjekjøtt for å utnytte en glemt og vanskjøttet ressurs. *bedre samvittighet igjen* ;) For å få tak i kjekjøtt: Prøv Bondens marked!

Middagen er nettopp spist, forresten, og det var nydelig. :)

Ja, man kan vel få dårlig samvittighet av å se for seg en nydelig liten killing, men det er sant som du sier at det uansett destrueres masse nyfødt kje fordi vi ikke bruker kjøttet eller skinnet her til lands, bare melka og knapt nok den. Så ingen spesielt stor grunn til dårlig samvittighet - unntatt sånn rent generelt på vegne av menneskeheten.

Middagen her i huset var også kjempegod, og jeg funderer på en sen dessert med litchi-sorbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...