lady84 Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 (endret) Hvor mye betaler dere som har boliglån på 1.5 til 2 mill. i måneden (inkl. avdrag lån og felleskost/gjeld)? Grunnen til at jeg lurer er at jeg prøver å finne ut hvor mye vi kan låne og fortsatt ha greit med penger til overs til andre ting. Sånn som vi har nå. Vet det ikke er vi som avgjør hvor mye vi får låne, men starter med å finne ut hva vi mener vi kunne greie sånn økomisk sett Vi betaler 8000,- i måneden nå når vi leier. Kunne økomisk sett ha leid noe litt dyrere (10.000?) og fortsatt klart oss greit. På forhånd takk for svar Endret 24. september 2010 av lady84
Gjest Spinell Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Google lånekalkulator eller boliglånskalkulator, så får du ganske mange treff. Fyll inn ønsket lånestørrelse og nedbetalingstid, og du får en god ide om hvor landet ligger. Kan ta egen situasjon som eksempel: vi lånte ca 1,8, men valgte 15 års nedbetalingstid. Dette er mye kortere enn mange andre. Vi betaler ca 12500 per måned med dagens rentenivå. Husk at du må påregne andre typer utgifter når du eier, bl.a. vann, avløp, renovasjon, vedlikehold, eiendomsskatt (mange steder), flere forsikringer ++. En kan derfor ikke overføre leiekostnader direkte til avdrag på lån.
lady84 Skrevet 24. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2010 Husk at du må påregne andre typer utgifter når du eier, bl.a. vann, avløp, renovasjon, vedlikehold, eiendomsskatt (mange steder), flere forsikringer ++. En kan derfor ikke overføre leiekostnader direkte til avdrag på lån. Takk for svar Ser mange leiligheter har kommunale skatter og avgifter inkludert i månedsleien. Vet du hvor man kan finne ut kostnadene for kommunale skatter og avgifter hvis man kjøper selveier?
Gjest Spinell Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Her er det ulike måter å gå fram på, men ingen er nok 100% sikre: 1. I boligannonsene på Finn står det ofte hvor mye kommunale avgifter utgjør per år for den enkelte bolig. Dette er tall som forrige eier oppgir, så de kan være noe usikre.Noen kommunale avgifter avhenger av forbruk. For vann og avløp betaler man f.eks per kubikkmeter. Ditt forbruk trenger ikke være det samme som forrige eier hadde. 2. Gå inn på kommunens nettsider og søk etter gebyrregulativ. Da kommer størrelsen på de ulike avgiftene fram. Deretter kan du beregne avgiftene selv. Forsikringer etc må man nesten innhente priser på fra forsikringsselskapene, og de fleste har kalkulatorer for dette så du kan få en ide på egenhånd.
Sign Skrevet 24. september 2010 #5 Skrevet 24. september 2010 De fleste banker (og andre aktører på nett) har lånekalkulatorer hvor man kan gå inn og "leke" seg. Man kan legge inn lånebløp, tilbakebetalingstid etc. Renten finner man også på bankenes hjemmesider. Husk bare på å ta høyde for at renten kan stige slik at dere også simulerer et lån med 3-4 % høyere rente for å være sikker på at dere klarer å betjene det. Når det gjelder kommunale avgifter tror jeg kanskje det variere fram kommune til kommune? Men det står alltid på takstene slik at man kan f.eks sjekke hus i nærmiljøet på finn.no og se der hvor mye det sannsynligvis blir. Her jeg bor regnet jeg ut (ifm huskjøp) at jeg måtte regne med ca 65,- pr kvadrat pr år. Forøvrig kan det være greit å ha snakket med banken sin når man vurderer boligkjøp. Da får dere vite hvor mye dere får låne og til hvilken rente. Lykke til!
Gjest Constanze Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 Jeg har et boliglån på 1.550.000 og betaler 7700 kroner i mnd.
Rosalie Skrevet 25. september 2010 #7 Skrevet 25. september 2010 Det kommer jo også an på hvor lang nedbetalingstid man har. Nå husker ikke jeg i farta hvor lang nedbetalingstid vi har, men den er en god del kortere enn maks nedbetalingstid. Vi har lån på i underkant av 1.4 mill og betaler omtrent 8.500 kr/måned.
Foods of Norway Skrevet 25. september 2010 #8 Skrevet 25. september 2010 Vi hadde boliglån på 1650 000,- Litt usikker på kva det er på no , men det er ikkje sååå mykje det har minka uansett. Vi betalar cirka 10 000,- i mnd i renter og avdrag. 20 års nedbetaling. Betalar 500 kr i mnd til borettslaget (går til måking, maling og anna småplukk). Ellers er det ein del utgifter som ein kanskje ikkje tenker på medan ein leiger. Eg ville ha vore sikker på at eg hadde ein god "buffersum" før eg kjøpte leilighet. Vi har gjort uventa innhogg i sparekontoen ved fleire høve
SmallTalk Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 1.750.000 i lån, ca 13.000 i mnd avdrag. Har valgt 15 års nedbetaling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå