Disturbed Skrevet 27. september 2010 #81 Del Skrevet 27. september 2010 Med erfaring både som mor i barnehage og som ansatt i barnehage, er det for meg igrunnen såre enkelt: Foreldrene er ansvarlig for at barnet deres er riktig utstyrt til enhver tid. Dette innebærer å kunne ha en viss jevn oversikt over hva som ligger tilgjengelig for bruk i barnehagen, kunne sjekke hvorvidt klær/sko er blitt for smått/møkkete og altså påse at barnehagen alltid har alt de trenger til deres barn. Barnehagen er ansvarlig for riktig bruk av dette utstyret slik at ethvert barn de har under sitt ansvar til daglig får maksimalt ut av en innholdsrik barnehagehverdag. Herunder blant annet å kunne melde fra til foreldre når de oppdager ting som er blitt for smått eller ikke fungerer, samt å gi informasjon og råd omkring utstyr og hva barna måtte trenge. Hos oss: vi besørger informasjon i begynnelsen av bhgåret om hva barnet trenger av utstyr. Det er imidlertid foreldrene selv som er ansvarlig for å følge opp den mottatte informasjonen. Er det noen barn som mangler noe, får foreldrene en påminnelse, vel og merke dersom vi faktisk opplever at f.eks sko er blitt for små. Hvis vi ikke har brukt skoene, oppdager vi heller ikke hvorvidt de passer eller ikke, derfor ligger hovedansvaret for å følge opp barnas utstyr, også det som ligger "permanent" i barnehagen, på foreldrene. Barna og personalet er således avhengig av at foreldrene tar dette ansvaret og følger opp barnas utstyr jevnlig. Jeg synes ikke det er for mye forlangt at ansvaret for dette med klær og annet utstyr barna må ha med hjemmefra ligger hos foreldrene. Et samarbeid går begge veier, og dersom foreldre ikke ser eller tar sitt ansvar i hverdagen til barna, forkludrer det dette samarbeidet, og vanskeliggjør barnehagens ansvar i å påse at ethvert barn får en god, trygg og innholdsrik barnehagehverdag. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8434628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 28. september 2010 Forfatter #82 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Med erfaring både som mor i barnehage og som ansatt i barnehage, er det for meg igrunnen såre enkelt: Foreldrene er ansvarlig for at barnet deres er riktig utstyrt til enhver tid. Dette innebærer å kunne ha en viss jevn oversikt over hva som ligger tilgjengelig for bruk i barnehagen, kunne sjekke hvorvidt klær/sko er blitt for smått/møkkete og altså påse at barnehagen alltid har alt de trenger til deres barn. Barnehagen er ansvarlig for riktig bruk av dette utstyret slik at ethvert barn de har under sitt ansvar til daglig får maksimalt ut av en innholdsrik barnehagehverdag. Herunder blant annet å kunne melde fra til foreldre når de oppdager ting som er blitt for smått eller ikke fungerer, samt å gi informasjon og råd omkring utstyr og hva barna måtte trenge. Hos oss: vi besørger informasjon i begynnelsen av bhgåret om hva barnet trenger av utstyr. Det er imidlertid foreldrene selv som er ansvarlig for å følge opp den mottatte informasjonen. Er det noen barn som mangler noe, får foreldrene en påminnelse, vel og merke dersom vi faktisk opplever at f.eks sko er blitt for små. Hvis vi ikke har brukt skoene, oppdager vi heller ikke hvorvidt de passer eller ikke, derfor ligger hovedansvaret for å følge opp barnas utstyr, også det som ligger "permanent" i barnehagen, på foreldrene. Barna og personalet er således avhengig av at foreldrene tar dette ansvaret og følger opp barnas utstyr jevnlig. Jeg synes ikke det er for mye forlangt at ansvaret for dette med klær og annet utstyr barna må ha med hjemmefra ligger hos foreldrene. Et samarbeid går begge veier, og dersom foreldre ikke ser eller tar sitt ansvar i hverdagen til barna, forkludrer det dette samarbeidet, og vanskeliggjør barnehagens ansvar i å påse at ethvert barn får en god, trygg og innholdsrik barnehagehverdag. Bra innlegg , men er det du mener at barnehagen til syvende og sist ikke har noe ansvar for å informere eller har barnehagen et reelt informasjonsansvar på noen områder ? Jeg mener at samarbeidet foreldre/barnehage bør være litt sånn , barnehagen informerer og foreldrene følger opp . Endel ting som er selvfølgeligheter for barnehageansatte er ikke alltid like selvfølgelig for alle foreldre og da er det jo greit om de som har informasjonen også kan dele den . Endret 28. september 2010 av mousepad Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8434718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xanadus Skrevet 28. september 2010 #83 Del Skrevet 28. september 2010 Bra innlegg , men er det du mener at barnehagen til syvende og sist ikke har noe ansvar for å informere eller har barnehagen et reelt informasjonsansvar på noen områder ? Jeg mener at samarbeidet foreldre/barnehage bør være litt sånn , barnehagen informerer og foreldrene følger opp . Endel ting som er selvfølgeligheter for barnehageansatte er ikke alltid like selvfølgelig for alle foreldre og da er det jo greit om de som har informasjonen også kan dele den . Det er lov å tenke selv . Det er nok det flere her har prøvd å forklare deg. Tenke selv. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8434779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disturbed Skrevet 28. september 2010 #84 Del Skrevet 28. september 2010 Bra innlegg , men er det du mener at barnehagen til syvende og sist ikke har noe ansvar for å informere eller har barnehagen et reelt informasjonsansvar på noen områder ? Jeg mener at samarbeidet foreldre/barnehage bør være litt sånn , barnehagen informerer og foreldrene følger opp . Endel ting som er selvfølgeligheter for barnehageansatte er ikke alltid like selvfølgelig for alle foreldre og da er det jo greit om de som har informasjonen også kan dele den . Vi opplyser på første foreldremøte og i velkomstbrev om dette: Barnehagen har ansvar for å informere om hva slags utstyr og hvor mye barna trenger. Foreldrene har ansvar for å følge opp denne informasjonen; altså påse at utstyret kommer på plass. Dersom barnehagen oppdager at utstyr er blitt for smått/møkkete/er feil med, så skal de selvsagt informere det enkelte foreldrepar om dette. Og det lønner seg alltid å komme med felles påminnelser utover året om ditt eller datt. MEN: alt av utstyr er til syvende og sist foreldrenes ansvar, og vi forventyer at foreldrene tar seg den lille tid det tar å sjekke sitt barns utstyr jevnlig (dvs ukentlig/hver 14.dag), slik at vi er sikret at alle foreldre har (nærmest) full oversikt over sitt barns utstyr. Dermed slipper vi (personalet i min bhg) unna med å kun måtte minne om svært enkle ting i hverdagen; barnas utstyr er så og si alltid oppdatert takket være at foreldrene her er klar over sitt ansvar og følger opp dette. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8434825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 28. september 2010 Forfatter #85 Del Skrevet 28. september 2010 MEN: alt av utstyr er til syvende og sist foreldrenes ansvar, og vi forventyer at foreldrene tar seg den lille tid det tar å sjekke sitt barns utstyr jevnlig (dvs ukentlig/hver 14.dag), slik at vi er sikret at alle foreldre har (nærmest) full oversikt over sitt barns utstyr. Så det du egentlig sier her , er at barnehagen til syvende og sist ikke har noe informasjonsansvar her heller ? Her tror jeg at jeg er uenig med deg og grunnen til det er fordi det må være enklere for barnehagen å gjøre dette på utstyr som brukes hver dag og som sjeldent er hjemme . Med enklere mener jeg at det må ta kortere tid for barnehageansatte å bare ha en lapp hengende i garderoben , hvor dere fortløpende noterer ned hva som må byttes hos de forskjellige barna . Å oppdage at utstyr trenger utskiftning er jo noe dere vil oppdage automatisk når dere bruker det på barna , så den eneste ekstratiden dere må bruke på dette er å skrive ned informasjonen på en lapp /eventuelt ha små skilt dere kan henge på knaggen til barna og datar det vel 30 sekunder ektra å gjøre dette hver gang dere oppdager at noe må byttes ol ? Og hvis dere da oppdager at noe må byttes 5-6 ganger i året , blir dette til sammen ca 3 minutter ekstra arbeid per år , per barn . Hvis foreldre , som bare må ta på utstyret for å sjekke at det er i orden ( og det ikke har noe annet mål enn dette ) , skal gjøre dette ukentlig ( og det er minst så ofte en må gjøre det for å forsikre seg om at alt til enhver tid passer ) med alt av yttertøy etc ( sånt som ikke er med hjem på jevnlig basis ) , tar det 5-10 minutter ekstra hver uke eller 230 - 460 minutter i året - eller ca 150 ganger mer tid enn hvis man kunne stolt på at barnehagen gjorde denne biten . Men hvis barnehagen man bruker ikke ønsker å ta ansvar for denne biten og til syvende og sist sier at det er foreldrene som har hovedansvaret , må man jo bare innrette seg og gjøre det selv , men dette er en oppgave jeg syntes hører naturlig hjemme hos barnahagen , altså å informere om når utstyr som bare brukes i barnehagen , bør byttes ut . Og grunnen er fordi det totalt sett , for alle parter , vil ta kortere tid hvis barnehagen gjør det enn hvis foreldrene skal gjøre denne oppgaven . Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8435305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #86 Del Skrevet 28. september 2010 Hvis foreldre , som bare må ta på utstyret for å sjekke at det er i orden ( og det ikke har noe annet mål enn dette ) , skal gjøre dette ukentlig ( og det er minst så ofte en må gjøre det for å forsikre seg om at alt til enhver tid passer ) med alt av yttertøy etc ( sånt som ikke er med hjem på jevnlig basis ) , tar det 5-10 minutter ekstra hver uke eller 230 - 460 minutter i året - eller ca 150 ganger mer tid enn hvis man kunne stolt på at barnehagen gjorde denne biten . Det er jo ikke barnehagens problem at de tar av din tid som forelder. De har ingen plikt ovenfor deg til å gjøre ting enklere for deg. Og som andre har sagt her...du trenger da ikke nødvendigvis ta på klærne på barnet for å skjønne at det er blitt for lite, du vet jo hva størrelse klærne er i og kan sammenligne med klær/sko hjemme.. Snakk om å lage et stort problem ut av ingenting! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8435616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellen :) Skrevet 28. september 2010 #87 Del Skrevet 28. september 2010 mitt barn har nettopp begynt i barnehagen, derfor lurer jeg på om når skal man ta med vinterdressen og vinter skoene? (sikkert ett teit spørsmål) det er ca 10+ grader på dagen og på morgenen i dag var det kun 2+ bare. Hva hadde dere gjort eller gjør dere?? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8435641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #88 Del Skrevet 28. september 2010 [quote name=ellen ' date='28 september 2010 - 15:36' timestamp='1285677375' post='8435641] mitt barn har nettopp begynt i barnehagen, derfor lurer jeg på om når skal man ta med vinterdressen og vinter skoene? (sikkert ett teit spørsmål) det er ca 10+ grader på dagen og på morgenen i dag var det kun 2+ bare. Hva hadde dere gjort eller gjør dere?? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8435653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #89 Del Skrevet 28. september 2010 Ja , men hvis du skal kunne gjøre dette samtidig , så forutsetter det jo at du drar en av de ansatte ut i garderoben , når du eventuelt prøver utstyret og det er det jo ikke alltid at de har tid til . Hvis de ansatte ikke har tid til å ta en prat med foreldrene i forbindelse med levering/henting så hadde jeg blitt litt bekymret. (Kommer vel litt an på hvor sent barna blir levert, men likevel.) Det at de ansatte tar seg tid til å prate med foreldrene er mye viktigere enn hvorvidt de sjekker tøyet for deg! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8435936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 28. september 2010 Forfatter #90 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Er du aldri ute med barna hjemme? Kan du ikke ta med tøyet/sko hjem regelmessig og prøve det ut å sjekke det? Er aldri barnet ute når du henter slik at du ser det på? Hva forventer du av denne tråden? Er det ikke nok at bhg henger opp lapper og gir beskjed om at skotøy til vinteren f.eks må sjekkes og at det og det trengs til den årstiden? Da har jo foreldrene fått beskjed og en skulle tro at det var nok? Du virker på meg som utrolig bortskjemt og en mor som bare sitter inne. DET har ingen barn godt av. Selv farmoren til barna mine som bor på andre siden av jordene er mer oppdatert på mine barn enn du er på dine! Har du råd anbefaler jeg deg å skaffe deg au-pair eller noe slik at barna dine ikke vil lider noen nød ettersom de vokser opp. Ser du tar på deg en offerrolle når du får svar du ikke liker og det samt andre påstander fra deg i denne tråden gjør at jeg ser på deg som meget svak og usikker. Er du usikker og ikke evner se hva barna trenger? Da er det isåfall en ærlig sak og jeg anbefaler deg ta kontakt med bhg å si det som det er slik at de kan hjelpe deg utover normalen! Jeg syntes ikke jeg tar på meg noen offer rolle , men har påpekt ovenfor endel av de som svarer anonymt og under gjestenick at det ikke er noen god egenskap å bare være på et forum for å prøve å være mest mulig ekkel mot andre . Eller en sånn type som alltid skal kritisere andre opp og ned og i mente . JEg tror ingen liker det hverken her inne eller andre steder . At de jeg da har påpekt dette ovenfor syntes at jeg er litt ekkel mot dem , får bare stå sin prøve . Jeg syntes dette er en forferdlig uting og det værste er at det nok finnes endel av dere i det virkelige liv også , som bare antar en hel masse om andre og som sprer dritten sin gjennom ondsinnet sladder uten at dere er det minste interessert i hva som faktisk er tilfelle eller ikke . Endret 28. september 2010 av mousepad Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8436140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 28. september 2010 Forfatter #91 Del Skrevet 28. september 2010 Mousepad: Jobber du eller har du jobbet i barnehage? Jeg spør siden du "vet" så godt hvordan barnehagehverdagen for de ansatte er og du "vet" nøyaktig hvordan rutinene i barnehagen stadig kan gjøres bedre slik at foreldre får bedre tid ved henting og bringing? Tenkte du i forhold til det med garderoben ? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8436148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adiana Skrevet 28. september 2010 #92 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg syntes ikke jeg tar på meg noen offer rolle , men har påpekt ovenfor endel av de som svarer anonymt og under gjestenick at det ikke er noen god egenskap å bare være på et forum for å prøve å være mest mulig ekkel mot andre . Eller en sånn type som alltid skal kritisere andre opp og ned og i mente . JEg tror ingen liker det hverken her inne eller andre steder . At de jeg da har påpekt dette ovenfor syntes at jeg er litt ekkel mot dem , får bare stå sin prøve . Jeg syntes dette er en forferdlig uting og det værste er at det nok finnes endel av dere i det virkelige liv også , som bare antar en hel masse om andre og som sprer dritten sin gjennom ondsinnet sladder uten at dere er det minste interessert i hva som faktisk er tilfelle eller ikke . Du har enda ikke svart noen på hva du forventer av denne tråden? Har du lært noe? innser du at du kanskje bør være litt mer aktiv? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8436441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disturbed Skrevet 28. september 2010 #93 Del Skrevet 28. september 2010 Så det du egentlig sier her , er at barnehagen til syvende og sist ikke har noe informasjonsansvar her heller ? Jeg får inntrykk av at vi snakker om to forskjellige ting ved samme sak: foreldrene har hovedansvaret for alt "sitt" utstyr, mens personalet selvsagt har et visst ansvar å informere foreldrene om utstyr de (personalet) faktisk oppdager at ikke er i orden. X: Dersom jeg som ansatt glemmer å fortelle deg som forelder(eller mot formodning ikke gidder, eller kanskje jeg ikke er klar over at jeg skal gjøre det) at dressen vi tok på tidligere, og som kun er i bruk i barnehagen, er for liten; så spiller dette liten rolle! Fordi du som forelder likevel sjekker alt av ditt barns utstyr samme uke, så dermed vil du selv oppdage at barnehagedressen er blitt for liten. Vi møtes på midten i et samarbeidsprosjekt om å sørge for at barnet ditt er godt utstyrt gjennom hele året. (Og selvsagt så unnskylder jeg meg dersom du påpeker at dette burde du ærlig talt fått beskjed om!) Her tror jeg at jeg er uenig med deg og grunnen til det er fordi det må være enklere for barnehagen å gjøre dette på utstyr som brukes hver dag og som sjeldent er hjemme . Det er forsåvidt like enkelt for begge parter. Med enklere mener jeg at det må ta kortere tid for barnehageansatte å bare ha en lapp hengende i garderoben , hvor dere fortløpende noterer ned hva som må byttes hos de forskjellige barna . Å oppdage at utstyr trenger utskiftning er jo noe dere vil oppdage automatisk når dere bruker det på barna , så den eneste ekstratiden dere må bruke på dette er å skrive ned informasjonen på en lapp /eventuelt ha små skilt dere kan henge på knaggen til barna og datar det vel 30 sekunder ektra å gjøre dette hver gang dere oppdager at noe må byttes ol ? Og hvis dere da oppdager at noe må byttes 5-6 ganger i året , blir dette til sammen ca 3 minutter ekstra arbeid per år , per barn . Nå har jeg aldri vært nede i minutt-telling på dette her, og ikke er jeg interessert i det heller. Det handler selvsagt litt om at vi faktisk ikke er (selvom jeg ser at mange mener at vi er det) en servicebedrift for foreldrene: vi er et pedagogisk tilbud for barn i en viss alder, og det er opp til foreldrene hvorvidt de ønsker å benytte seg av det (ja, jeg er klar over at mange ikke har noe valg fordi de må jobbe, men barnehage er likefullt et frivillig valg). Dermed ser jeg det som svært naturlig at visse ting tar barnehagen seg av, og visse ting tar foreldrene seg av. Og ekstra naturlig synes jeg det er at foreldrene tar ansvar for alt som er barnets i form av utstyr som trengs hjemmefra i barnehagen. Hvis foreldre , som bare må ta på utstyret for å sjekke at det er i orden ( og det ikke har noe annet mål enn dette ) , skal gjøre dette ukentlig ( og det er minst så ofte en må gjøre det for å forsikre seg om at alt til enhver tid passer ) med alt av yttertøy etc ( sånt som ikke er med hjem på jevnlig basis ) , tar det 5-10 minutter ekstra hver uke eller 230 - 460 minutter i året - eller ca 150 ganger mer tid enn hvis man kunne stolt på at barnehagen gjorde denne biten . Gurimeg, er fascinert av minutt-tankegangen din i denne sammenhengen... Men jeg har tilgode etter ca 14 år i gamet, å oppleve foreldre som sjekker utstyr ved å faktisk kle av og på, og teste det fysisk på barnet! Dersom det er dette du mener med "sjekke utstyr" forstår jeg at du synes det blir litt voldsomt. Nei, "sjekke utstyr" innebærer å gå igjennom det som henger på knaggene, det som ligger i skiftekurver og står på skohyller; sjekke at det er intakt, at det er strikker under beina, at det er stort nok (de fleste tar dette på øyemål, evt tar det med hjem for nærmere undersøkelse). Fottøy blir også gjerne tatt med hjem innimellom, og uansett så blir det jo skiftet ut i hht sesong. Det tar uansett ikke så altfor lang tid, det handler nok litt om å få inn rutinen. Men hvis barnehagen man bruker ikke ønsker å ta ansvar for denne biten og til syvende og sist sier at det er foreldrene som har hovedansvaret , må man jo bare innrette seg og gjøre det selv , men dette er en oppgave jeg syntes hører naturlig hjemme hos barnahagen , altså å informere om når utstyr som bare brukes i barnehagen , bør byttes ut . Og grunnen er fordi det totalt sett , for alle parter , vil ta kortere tid hvis barnehagen gjør det enn hvis foreldrene skal gjøre denne oppgaven . Jeg er faktisk enig med deg i at barnehagen selvsagt må påta seg ansvar for å informere foreldrene om hvorvidt utstyret til barna bør byttes ut. Ikke pga tidsbruk, for det blir for latterlig for meg å tenke at foreldre ikke skal kunne ha tid til å sjekke... Barnehagen har ansvar for å si ifra til foreldrene fordi det faller seg naturlig når man gjennom x antall timer pr dag har ansvaret for barna. Det vi ikke gjør, og etter min mening heller ikke skal gjøre; er å systematisk gå igjennom alt utstyret til alle barna for så å gi foreldrene mangellapper/beskjeder... Vi sier ifra når vi faktisk oppdager noe som bør byttes ut, men vi leter ikke etter det. Men likevel: du som forelder er til enhver tid ansvarlig for at ditt barn har det som trengs i barnehagen. Dermed blir det naturlig at i tillegg til at personalet sier ifra, så foretar du jevnlige sjekker av dette utstyret. Man er jo som regel interessert i best mulig oversikt over det man er ansvarlig for. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8436453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xanadus Skrevet 28. september 2010 #94 Del Skrevet 28. september 2010 Tenkte du i forhold til det med garderoben ? Ja. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8436591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 28. september 2010 #95 Del Skrevet 28. september 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8437227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 29. september 2010 Forfatter #96 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Jeg får inntrykk av at vi snakker om to forskjellige ting ved samme sak: foreldrene har hovedansvaret for alt "sitt" utstyr, mens personalet selvsagt har et visst ansvar å informere foreldrene om utstyr de (personalet) faktisk oppdager at ikke er i orden. X: Dersom jeg som ansatt glemmer å fortelle deg som forelder(eller mot formodning ikke gidder, eller kanskje jeg ikke er klar over at jeg skal gjøre det) at dressen vi tok på tidligere, og som kun er i bruk i barnehagen, er for liten; så spiller dette liten rolle! Fordi du som forelder likevel sjekker alt av ditt barns utstyr samme uke, så dermed vil du selv oppdage at barnehagedressen er blitt for liten. Vi møtes på midten i et samarbeidsprosjekt om å sørge for at barnet ditt er godt utstyrt gjennom hele året. (Og selvsagt så unnskylder jeg meg dersom du påpeker at dette burde du ærlig talt fått beskjed om!) Det er forsåvidt like enkelt for begge parter. Nå har jeg aldri vært nede i minutt-telling på dette her, og ikke er jeg interessert i det heller. Det handler selvsagt litt om at vi faktisk ikke er (selvom jeg ser at mange mener at vi er det) en servicebedrift for foreldrene: vi er et pedagogisk tilbud for barn i en viss alder, og det er opp til foreldrene hvorvidt de ønsker å benytte seg av det (ja, jeg er klar over at mange ikke har noe valg fordi de må jobbe, men barnehage er likefullt et frivillig valg). Dermed ser jeg det som svært naturlig at visse ting tar barnehagen seg av, og visse ting tar foreldrene seg av. Og ekstra naturlig synes jeg det er at foreldrene tar ansvar for alt som er barnets i form av utstyr som trengs hjemmefra i barnehagen. . Gurimeg, er fascinert av minutt-tankegangen din i denne sammenhengen... Men jeg har tilgode etter ca 14 år i gamet, å oppleve foreldre som sjekker utstyr ved å faktisk kle av og på, og teste det fysisk på barnet! Dersom det er dette du mener med "sjekke utstyr" forstår jeg at du synes det blir litt voldsomt. Nei, "sjekke utstyr" innebærer å gå igjennom det som henger på knaggene, det som ligger i skiftekurver og står på skohyller; sjekke at det er intakt, at det er strikker under beina, at det er stort nok (de fleste tar dette på øyemål, evt tar det med hjem for nærmere undersøkelse). Fottøy blir også gjerne tatt med hjem innimellom, og uansett så blir det jo skiftet ut i hht sesong. Det tar uansett ikke så altfor lang tid, det handler nok litt om å få inn rutinen. Jeg er faktisk enig med deg i at barnehagen selvsagt må påta seg ansvar for å informere foreldrene om hvorvidt utstyret til barna bør byttes ut. Ikke pga tidsbruk, for det blir for latterlig for meg å tenke at foreldre ikke skal kunne ha tid til å sjekke... Barnehagen har ansvar for å si ifra til foreldrene fordi det faller seg naturlig når man gjennom x antall timer pr dag har ansvaret for barna. Det vi ikke gjør, og etter min mening heller ikke skal gjøre; er å systematisk gå igjennom alt utstyret til alle barna for så å gi foreldrene mangellapper/beskjeder... Vi sier ifra når vi faktisk oppdager noe som bør byttes ut, men vi leter ikke etter det. Men likevel: du som forelder er til enhver tid ansvarlig for at ditt barn har det som trengs i barnehagen. Dermed blir det naturlig at i tillegg til at personalet sier ifra, så foretar du jevnlige sjekker av dette utstyret. Man er jo som regel interessert i best mulig oversikt over det man er ansvarlig for. Bare for å ha sagt det først , så tror jeg vi er ganske enige , men jeg tror vi har litt forskjellig utgangspunkt . For eksempel så har jeg faktisk innsett igjennom denne tråden ( og kanskje den andre ) at forskjellige barnehager nok har forskjellige rutiner på dette . Hos noen virker det som at det er vanlig at garderoben vaskes ned en gang i uken og at foreldre derfor blir bedt om å ta med alt av tøy hjem , men hos oss så spyler de av all skiten før barna kommer inn , slik at de ikke drar det inn i garderoben og derfor er aldri garderoben så skitten at den må vaskes ned en gang i uka og vi blir derfor heller aldri bedt om å ta med tøyet og ... summa summara man har ikke behov for å ta med yttertøyet hjem ( med mindre det skal vaskes) hvis en har ekstra hjemme og samme med skotøy . (Altså det er nesten ingen som tar med tøyet hjem og det henger alltid masse tøy der på Fredag ) Jeg er heller ikke i stand til å ta størrelser på øyemål og er avhengig av å prøve det på for å forsikre meg om at det passer og som du også skrev , det kan ta en del tid å gjøre dette med regndress , støvler , utesko , innesko og parkdress på ukentlig basis på et utålmodig barn . I forhold til det med tidsbruk og minutter , så var det var det bare en måte å illustrere det på for å vise hvor mye lenger tid det tar for foreldre å holde styr på størrelser , men det forutsetter jo selvfølgelig at man er avhengig av å prøve det på og hvis man kan gjøre vurderingen på øyemål blir det jo annerledes . Endret 29. september 2010 av mousepad Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8438365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 29. september 2010 Forfatter #97 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Har du lært noe? innser du at du kanskje bør være litt mer aktiv? Nei , jeg syntes vi gjør en bra innsats i forhold til barnehagen , men jeg er ikke medlem av foreldremafiaen , så det er ikke noe poeng for meg å liste opp i det vide og det brede om hvilken fantastisk forelder jeg er , mens jeg skuler stygt på og kritiserer alle de som ikke gjør ting akkurat på min måte . Så hvis jeg har lært noe av denne tråden , må det være at jeg skal HOLDE MEG LANGT unna medlemskap i foreldremafian . Som jeg har sagt tidligere , så kommer vi til å si ifra om at vi ønsker tilbakemeldinger på skotøyet i barnehagen , hvis de oppdager at noe er for stort eller smått . Ja. Når vi henter , så er som regel ikke de ansatte med i garderoben . De er feks inne med de andre barna eller ute med barna , så vi pleier bare å spørre om hvordan det har gått før vi går inn i garderoben . Så hvis jeg skulle ha snakket med en av de ansatte om hva som hadde skjedd den dagen mens vi prøvde alt utstyret , så måtte jo den ansatte ha blitt med i garderoben . Leste også forresten den artikkelen i foreldre og barn om "krevende foreldre" , men må ærlig si at jeg ikke ser den helt store likheten med det å blande seg opp i barnehagens pedagogiske tilbud , kreve bilder og webkamera i barnehagen , tilsendt daglige mail om hva som har skjedd den dagen , kreve at barnet sover på enerom eller at barnet bare har en-til-en kontakt med en ansatt igjennom hele dagen og det å få tilbakemelding på størrelsesendringer på det utstyret som bare barnehagen bruker . Endret 29. september 2010 av mousepad Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/513452-t%C3%B8y-som-ligger-i-barnehagen/page/5/#findComment-8440445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå