Gå til innhold

Tøy som ligger i barnehagen .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt har endel sko og en dress som bare ligger i barnehagen og som ikke er med hjem med mindre det skal vaskes el .

2 ganger nå har vi opplevd at skotøyet har blitt for lite , uten at de ansatte i barnehagen har sagt noenting .

Vi kan jo selvfølgelig bare sjekke dette fra uke til uke selv ,men ble ganske overrasket av at barnehagen ikke sier ifra om dette på eget initiativ , tross alt så brukes jo dette utstyret hver dag og det er enklere for dem å oppdage sånt raskt .

Hvordan gjøres dette det i barnehagen deres ?

Skrevet

Vår barnehage sa i fra noen ganger dersom det trengtes nytt tøy (f.eks. at bobledressen var blitt såpass kort at barnet fikk litt problemer med å bøye seg), men vi måtte også følge med selv.

Det er nok ikke lett for dem å huske hva som passer osv. når barnet hentes dersom det er noen timer siden de var ute og kom på at skoene var litt trange. Det kan også hende at noen foreldre ikke har så god råd e.l. at de synes det er ubehagelig å få slike beskjeder eller at de ansatte ikke vil gi slike beskjeder.

Jeg foreslår at du snakker med de ansatte og ber om tilbakemelding på ting som er for smått, ubrukelig, ødelagt e.l. i så stor utstrekning som de klarer.

Skrevet

Jobber i barnehage selv, og vi prøver å minne foreldrene på sånne ting. Er en del barn som har 1 par støvler og regnsett som alltid står i barnehagen - mens de og har et sett hjemme..Da er det ikke så greit å vite at ting er blitt for lite.

Vi prøvde en stund med muntlig tilbakemelding, men fant fort ut at etter å ha kledd på 20 unger så er det fort gjort å glemme at skoene til Kari er blitt for små.. Så nå henger vi opp gule post-it lapper som vi bretter, slik at teksten ikke er synlig for andre foreldre.

Fått tilbakemelding fra foreldre om at dette er veldig positivt, for de gangene vi har husket å si ifra til foreldrene - har de ofte glemt det på vei til bilen ;) Med en lapp i hånden er det større sjanser for å huske...

Ta det opp med personale på foreldresamtale, eller snakk med de en gang du henter/leverer om deres rutiner på slike ting..

Skrevet

I vår barnehage får vi et helt A4-ark hver dag. Det står det hva og hvor mye barnet har spist (får alle måltider i bhg), når han sov og våknet, når han fikk ren bleie, hva de gjorde i samlingsstunden (sanger de øver på, leker og temaer), hva de gjorde ute (syklet, var på tur i skogen, bygde sandslott, hoppet i søledammer osv). I tillegg er det et kommentarfelt hvor de skriver når det er tomt for bleier eller våtservietter, når vi må huske foreldremøter o.l., når vi må huske å ha med bamse til bamsefesten dagen etterpå, og hvis han trenger mer klær, større klær, lettere klær osv. I vår fikk vi beskjed om å ta med noe lettere klær, for vi hadde visst glemt at det begyte å bli varmt ute...

Skrevet (endret)

Den gang jeg hadde barnehagebarn ble det lagt en lapp i hylla til barnet når det var noe som manglet; om klær eller sko var for små, om noen av tingene som alltid lå i barnehagen måtte vaskes eller repareres, om det mangler inne/ute klær, bleier eller andre ting. Fungerte helt fint!

Går sikkert an å foreslå noe sånt for barnehagen din?

Endret av Sign
Skrevet

Jobber i barnehage selv, og vi prøver å minne foreldrene på sånne ting. Er en del barn som har 1 par støvler og regnsett som alltid står i barnehagen - mens de og har et sett hjemme..Da er det ikke så greit å vite at ting er blitt for lite.

Mulig jeg er litt rar her, men når settet hjemme blir for lite, så er vel det i barnehagen for lite også?

Den gangen jeg hadde barn i barnehagen fikk vi brikker som hang på hylla med trenger bleier og trenger skift. Ellers kun beskjed hvis noe var blitt ødelagt/mistanker om hull i regntøy.

Synes virkelig at vi som foreldre begynner å bli litt kravstore når vi forventer at bhg skal gi beskjed når barna våre trenger nye klær og sko.

Går ungene opp en kles-/skostørrelse hjemme, så er det vel naturlig å sjekke det som ligger i bhg, mener jeg.

Skrevet

jeg trodde foreldrene må passe på sånne ting selv jeg...

det kan da umulig ta så lang tid, mens barnehageansatte har antakelig mange andre tilbakemeldinger de skal gi i løpet av en dag enn å passe på at Ola sin jakke er 1 størrelse for liten

Skrevet

Har også tenkt på at det kan være fordi de ikke ønsker å legge press på foreldre med feks dårlig råd om at nå er utstyret for lite og at nå må de kjøpe nytt . Kan nok få endel foreldre til å føle seg som dårlige foreldre det ja .

Vi kommer nok også til å prøve å snakke med de i barnehagen om at vi alltid vil sette pris på tilbakemeldinger rundt dette , så kanskje de begynner å si ifra .

Har også hatt inntrykk av at de barnehageansatte kanskje ikke alltid syntes at dialogen med foreldrene er det enkleste i verden og merker spesielt at skal de be eller oppfordre noen om noe , så er det noe som ikke alltid går like greit .

I forhold til det med å følge med selv og hvis det hjemme er får smått , så er det i barnehagen for smått , så er det ikke alltid slik at det er akkurat samme størrelse på ting man har hjemme og det i barnehagen .

Vi har feks en dress i 92 hjemme ( reserve) , mens den som ligger i barnehagen er str86 og er den som passer akkurat nå .

Skrevet

Jeg ordla meg kanskje litt dumt, men det jeg mener er at når du vet størrelsene på det som er her eller der, så har du jo en viss oversikt over hva som bør byttes og ikke.

Har du f.x gummistøvler i 25 i barnehagen og du må kjøpe 26 hjemme, bør du jo sjekke om de i barnehagen passer eller ikke.

Det er jo stor forskjell på samme størrelse fra produsent til produsent.

Jeg mener fortsatt og vil alltid mene at det ikke er barnehagens ansvar at barna har rett tøy i rett størrelse, det er foreldrenes.

Skrevet

Jeg er enig med de som skriver at dette bør være foreldrenes ansvar. Det tar 1 min å sjekke dette ved henting/levering. Synes det er litt vel mye å pålegge de ansatte å sjekke tøyet til alle barna. Jeg er glad for at de utnytter tiden sin til andre ting, som å være tilstede for barna.

Vi får lapp på hyllen dersom det mangler bleier eller ekstra tøy til skift. Jeg sjekker også flere ganger i uken om han trenger påfyll av noe og om dressen er sånn passe ren. Hver ettermiddag ved henting sjekker jeg om skoene hans er våte. I så fall legger jeg dem i tørkeskapet. Det er fort gjort å glemme å sjekke alle skoene for de ansatte. Skittent tøy tar jeg med hjem og vasker/kaster dersom det er for lite/slitt.

Skrevet

Mulig jeg er litt rar her, men når settet hjemme blir for lite, så er vel det i barnehagen for lite også?

Går ungene opp en kles-/skostørrelse hjemme, så er det vel naturlig å sjekke det som ligger i bhg, mener jeg.

Det spørs vel hvor ofte regntøyet og støvlene som er hjemme er i bruk... ;)

Ligger det pent i gangen, er det ikke sikkert man vet at det er blitt for lite...

Skrevet

pleier alltid å si fra, de fleste takker for det men noen klager på dårlig med penger osv

Skrevet

I vår barnehage får vi et helt A4-ark hver dag. Det står det hva og hvor mye barnet har spist (får alle måltider i bhg), når han sov og våknet, når han fikk ren bleie, hva de gjorde i samlingsstunden (sanger de øver på, leker og temaer), hva de gjorde ute (syklet, var på tur i skogen, bygde sandslott, hoppet i søledammer osv). I tillegg er det et kommentarfelt hvor de skriver når det er tomt for bleier eller våtservietter, når vi må huske foreldremøter o.l., når vi må huske å ha med bamse til bamsefesten dagen etterpå, og hvis han trenger mer klær, større klær, lettere klær osv. I vår fikk vi beskjed om å ta med noe lettere klær, for vi hadde visst glemt at det begyte å bli varmt ute...

Dette høres jo supert ut!

Men det får meg også til å tenke: Hvor mye tid går bort til å lage slike beskjeder til alle barna hver dag? Tid som kunne vært brukt sammen med barna istedet.

Skrevet

Jeg ordla meg kanskje litt dumt, men det jeg mener er at når du vet størrelsene på det som er her eller der, så har du jo en viss oversikt over hva som bør byttes og ikke.

Har du f.x gummistøvler i 25 i barnehagen og du må kjøpe 26 hjemme, bør du jo sjekke om de i barnehagen passer eller ikke.

Og hvis man har str 26 hjemme og de i barnehagen er mindre enn de hjemme , så blir de i barnehagen for små tidligere enn de hjemme ;) og man må følge med på de i barnehagen for å vite når akkurat det paret blir for smått . Så jeg tror ikke du ordla deg feil , men kanskje du ikke hadde tenkt på denne muligheten ?

Det er foreldrenes ansvar i den forstand at det er de som til syvende og sist får problemet(eller barnet får vel egentlig problemet ) hvis ikke barnehagen sier ifra , men samtidig så ser jeg på barnehagen/foreldre forholdet som et samarbeid og ikke et enten har barnehagen eller enten har foreldrene et ansvar , det blir jo helt idiotisk å se på det så firkantet .

Skrevet

Dette høres jo supert ut!

Men det får meg også til å tenke: Hvor mye tid går bort til å lage slike beskjeder til alle barna hver dag? Tid som kunne vært brukt sammen med barna istedet.

Jeg syntes det hørtes ut som en bra løsning jeg .

For at barnet skal få det så greit som mulig er det viktig for foreldrene å vite ting som dette i forhold til hvordan de skal legge opp resten av dagen til barnet .

Noen barn er kanskje veldig småspiste og er kanskje litt for tynne og da er det jo greit for foreldrene å vite hvor mye barnet har spist i løpet av dagen for å bedre kunne legge opp resten av måltidene den dagen .

Om morgenen er det jo også fint for barnehagen å få vite det hvis det har vært noe spesielt som har skjedd på natta , at barnet har sovet dårlig etc , for at barnehagen da kanskje kan la barnet ta det litt med ro , sove ekstra mye hvis det vil .

Jeg mener samarbeid for barnets beste bør være en sentral del av forholdet barnehage/foreldre og syntes det blir totalt skivebom å hevde at man sløser bort tid hvis man tar seg tid til daglig kommunikasjon rundt dette .

Annonse
Skrevet

Dette høres spesielt ut; har aldri hørt om en slik ordning. Har jobbet i flere barnehager og snakket med MANGE kollegar innen yrket. Vi snakker muntlig om hva avdelingen har gjort på den dagen, har notert ned om barnet har spist lite/mye eller spesielle hendelser.

Er vant med at foreldrene sjekker opp i eget barns tøy. MEN merker vi at barnas klær er for små: skriver vi det ned på dagsarket og når foreldrene henter: gir vi beskjed muntlig. Vi ønsker videre at foreldrene tar med seg regntøy/parkdress hjem for vask hver fredag slik at de som rengjør barnehagen kommer skikkelig til der også. Og da er det vel enklere å oppdage at klærene er for små (bruker barnet 110 og en tar hjem en dress i 104: så oppdager en gjerne slikt selv). ;)

Skrevet

Og hvis man har str 26 hjemme og de i barnehagen er mindre enn de hjemme , så blir de i barnehagen for små tidligere enn de hjemme ;) og man må følge med på de i barnehagen for å vite når akkurat det paret blir for smått . Så jeg tror ikke du ordla deg feil , men kanskje du ikke hadde tenkt på denne muligheten ?

Det er foreldrenes ansvar i den forstand at det er de som til syvende og sist får problemet(eller barnet får vel egentlig problemet ) hvis ikke barnehagen sier ifra , men samtidig så ser jeg på barnehagen/foreldre forholdet som et samarbeid og ikke et enten har barnehagen eller enten har foreldrene et ansvar , det blir jo helt idiotisk å se på det så firkantet .

Joda absolutt så tenkte jeg på denne muligheten. Synes bare fortsatt at det er oss som foreldre som skal sørge for at barna våre har rett bekledning i rett størrelse til enhver tid.

Har man ikke tid til å sjekke om tøyet i bhg er for lite, burde man kanskje prioritere 5 minutter mindre tid til annet vas.

At man kan glemme en gang er greit, men i denne historien har det skjedd flere ganger. Det mener jeg er sløvhet fra foreldrene eller kravstorhet til barnehagen, velg selv.

Skrevet

Joda absolutt så tenkte jeg på denne muligheten. Synes bare fortsatt at det er oss som foreldre som skal sørge for at barna våre har rett bekledning i rett størrelse til enhver tid.

Har man ikke tid til å sjekke om tøyet i bhg er for lite, burde man kanskje prioritere 5 minutter mindre tid til annet vas.

At man kan glemme en gang er greit, men i denne historien har det skjedd flere ganger. Det mener jeg er sløvhet fra foreldrene eller kravstorhet til barnehagen, velg selv.

Å herregud så¨glad jeg er for at ikke alle som jobber i barehager rundt omkring i Norge , er like lite villige til å være behjelpelige , som det virker som om du ønsker at de skal være .

Skrevet

Syns det høres rart ut at du ikke har mer kontroll.

Her tas støvler med hjem til vinteren.Til våren må det antageligvis kjøpes nye. Samme med vår/høstdress. Tas med hjem når det ikke brukes og det prøves jo før det brukes igjen?

I tilegg vaskes jo klærne innimellom og jeg brukes ta absolutt alt hjem nå og da å gå igjennom, dette ca 2 gang i mnd.

Jeg har ALDRI mottatt en eneste lappom at noe er for smått eller at noe mangler så kanskje en idè? Virkelig ikke de ansatte sin jobb dette.

Som andre her sjekker jeg også at sko/dresser er tørre og om ikke tas det med hjem eller settes i tørkeskapet.

Skrevet

Syns det høres rart ut at du ikke har mer kontroll.

Her tas støvler med hjem til vinteren.Til våren må det antageligvis kjøpes nye. Samme med vår/høstdress. Tas med hjem når det ikke brukes og det prøves jo før det brukes igjen?

I tilegg vaskes jo klærne innimellom og jeg brukes ta absolutt alt hjem nå og da å gå igjennom, dette ca 2 gang i mnd.

Jeg har ALDRI mottatt en eneste lappom at noe er for smått eller at noe mangler så kanskje en idè? Virkelig ikke de ansatte sin jobb dette.

Som andre her sjekker jeg også at sko/dresser er tørre og om ikke tas det med hjem eller settes i tørkeskapet.

Ja , det er mulig vi er mer bortskjemte med den barnehagen vi bruker , men de er stort sett veldig flinke til å bytte ut skittentøyet og følge med , når det blir skittent , så vi er vant til at det er slik det gjøres i barnehagen vi bruker . Har heller aldri opplevd at sko eller dress er våt når vi har sjekket det , men de hadde tørkeskap og var veldig flinke til å bruke dette .

Stort sett har barnehagen vært veldig flinke , og siden vi har så positive erfaringer med barnehagen har vi heller ikke følt behovet for å dobbeltkontrollere alt de gjør heller , men kanskje ikke alle er like heldige ?

Og til det du skriver i det første avsnittet ditt (minus det med å ta alt hjem å vaske hver 14 dag), hvis det var alt som trengtes å gjøres , så hadde det jo ikke vært noe problem , men små barn vokser ikke fra klærne sine til fastsatte tider på året og noen barn vokser i helt ekstreme rykk og napp jeg ikke en gang trodde var mulig .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...