Gjest gjest Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 En veninne av meg har begynt å studere ett år etter at hun fikk barn. På grunn av at hun trenger å lese tar faren ansvaret for den nå to år gamle datteren deres etter barnehagen. Dette er vel og bra. Men det jeg reagerer på er at middagen for far og datter nesten alltid intas på Mc Donalds eller Burger King mens mor sitter hjemme og leser. Jenta vokser opp på frityrstekte poteter med ketchup og kyllingnuggets. Jeg syns der er så forferdelig å tenke på, og hun bruker klær som er beregnet på mye større barn enn to år. Nå trenger ikke dette å være galt, for barns størrelse varierer. Men dette barnet har feit rompe og valker på halsen... Jeg gremmer meg når moren, altså min veninne, ikke sier noe på at far dag etter dag tar jenta med i bil til Mac Donalds, fordi det er så viktig for henne å få lest pensumet til neste forelesning... Faren er forøvrig overvektig selv. Hvordan skal man gå fram for å snakke med moren om dette? Hun mener jeg er overopptatt av helse fordi jeg har helsefaglig bakgrunn. Hun sier også at det bare er for en kort periode. Men tre år med studier for mor er ikke en kort periode for toåringen som har spist fast på Mac Donalds siden hun var ett år gammel... Det må da være skadelig. Hvordan kan ungen bygge opp et sterkt skjelett når det vokser opp på dispenserbrus og happymeal til middag? Moren sier at datteren også får fruktpose og at hun spiser andre ting i barnehagen så kostholdet ikke blir så verst. Jenta spiser ikke mer den dagen, siden hun blir så mett på Mc Donalds i 17-tiden. Derfor har forledrene sluttet å sette fram noe til kvelds. Jeg vet at det sikkert ikke er min business, men jeg syns det er så fælt med denne brus og pommfrites-spisingen til et så lite barn. Skal jeg bare slå meg til ro med at dette ikke er min business?
Gjest imli Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Du må nok det... Sjølv om du kan prøve å påverke veninna di. Viss ho ikkje høyrer på deg, kanskje du kan be nokon andre om å snakke med ho?
Gjest Helene_Mari Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Å spise på McDonalds engang imellom syns jeg ikke gjør noe, men når faren tar henne med dit hver dag så er det opplagt at barnet vil bli overvektig. Moren eller noen andre er nødt til å prate fornuft til denne faren før jenta ender opp som feit før hun begynner på skolen. Det er mye vanskeligere å miste kilo enn å legge dem på seg, og et lite barn skal ikke trenge å bli tungt.
Gjest TS Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Å spise på McDonalds engang imellom syns jeg ikke gjør noe, men når faren tar henne med dit hver dag så er det opplagt at barnet vil bli overvektig. Moren eller noen andre er nødt til å prate fornuft til denne faren før jenta ender opp som feit før hun begynner på skolen. Det er mye vanskeligere å miste kilo enn å legge dem på seg, og et lite barn skal ikke trenge å bli tungt. Hun er "tung". Hun har spist på MacDonalds flere ganger i uka et helt år allerede... Moren prioriterer å få lese og faren har ikke begrep om mat eller kosthold. De sier det bare gjenstår 1 1/2 år med skole for mor så da gjør det ikke noe... Far sier også at det er sånn kos for ham og datteren på Mac'ern at det kommer han ikke til å slutte med. Dessuten samler han på glass derfra... Som om det skulle være et godt argument. Barnet spiser knekkebrød til frokost uten pålegg og drikker eplenektar. I barnehagen spiser hun sammen med de andre barna. Resten spiser hun på Mac Donalds, BurgerKing eller frossenpizza... Og som sagt ingen kveldsmat. Jeg kan ikke forstå at der er bra med dispenserbrus heller for et så lite barn. Men det er vel som du sier, Imli, jeg må bare la være å si noe og håpe at lunsjen i barnehagen gir fullverdig næring så hun får i seg nok der. (Fruktposen fra Mac Donalds spiser hun forresten aldri opp.)
Gjest wild bird Skrevet 24. september 2010 #5 Skrevet 24. september 2010 Dessverre er ikke dette din sak, selv om jeg syns det er flott at du bryr deg. Gode matvaner læres tidlig. Gir man barn smaken på McDonalds, vil det gjerne foretrekke slik mat. Vi vet jo alle at fet/søt mat smaker godt, er lett å like. Og grunnlaget for hvordan man utvikler seg, legges tidlig. Har en bekjent som oppfostret begge barna sine på McDonalds/Burger King-mat. De spiste der mange ganger i uka. Ungene er i dag voksne, og svært overvektige. Den ene av dem er sykelig overvektig, og har vært det hele livet. Om hun ikke får hjelp, kommer hun til å bli svært syk i ung alder. Tragisk. Selv har mor lagt om stilen og blitt ganske slank, men barna fortsetter i det sporet de er oppvokst i. Veldig trist når foreldre ikke er seg sitt ansvar bevisst når det gjelder barnas helse. Jeg vil tro at helsestasjonen muligens reagerer når de kommer til kontroll. Problemet er vel at foreldrene vil benekte at dette har noe med deres kosthold å gjøre, og da kan ikke helsestasjonen gjøre så mye heller.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 Uff, dette er bare trist. Etter min mening har ikke slik mat noe å gjøre i magen til et så lite barn, hvertfall ikke flere ganger i uka! Synes også det er veldig fint at du bryr deg. Samtidig så er det vel, som flere sier, lite du kan gjøre. Har du prøvd å snakke med faren? Kanskje du må gå litt drastisk til verks og faktisk påpeke de store negative konsekvensene dette kan ha for barnet (overvekt, mobbing, diabetes osv). Det må være veldig tøft som forelder å høre noe sånt, selv om de fleste oppegående mennesker er klar over dette. Men kanskje de bare må få høre det, rett ut. Si at du er bekymret på barnets vegne. Vi har en 17 måneder gammel sønn og han har aldri fått noe annet enn morsmelk, melk og vann. Han fikk babyjuice (Nestle) på bursdagen sin, men det var altså også bare den ene gangen. Brus er fullstendig uaktuelt! Han får spise pommes frites som er stekt i ovn (ikke frityr), enten hjemmelagede eller kjøpte. Han har spist burger en gang og det var da jeg lagde selv, med biffdeig. Selv elsker jeg Mc.D, men holder meg unna når jeg har med gutten min. Dette er mine valg og meninger og jeg skjønner deg godt at du reagerer på kostholdet til dette barnet.
Monica1968 Skrevet 25. september 2010 #7 Skrevet 25. september 2010 (endret) I mine øyne grenser det å ta med barnet på McDonalds flere ganger i uken til mild grad av omsorssvikt. Grunnlaget for gode matvaner legges i tidlige barneår, og dersom jenten får smaken på fet/søt mat allerede nu, blir det svært vanskelig for henne å holde en normal vekt som ungdom/voksen, i tillegg til at hun risikerer å utvikle diabetes mens hun ennå bare er en jentunge(og å bli mobbet når hun begynner på skolen). Jeg synes du skal ta en meget alvorlig prat med foreldrene, for jeg tviler på at de faktisk vil datteren sin så vondt når det kommer til stykket(jeg mistenker at de ikke har tenkt skikkelig igjennom hva de faktisk gjør). Endret 25. september 2010 av Rachel1968
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #8 Skrevet 25. september 2010 Det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å snakke om viktig kosthold med disse menneskene. Tar dem det ikke til seg så er det deres valg. Trist for jenta da, helt klart!
SmallTalk Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 (endret) Dette hadde jeg faktisk ikke klart å ti stille om. Jeg hadde heller røket vennskapet på å prøve å få moren og faren til å forstå at dette faktisk er direkte skadelig, fremfor å la det skure og gå og risikere at jenta tar alvorlig skade av det! Ikke missforstå meg, McDonaldsmat er helt greit en sjelden gang, men ikke som middag flere ganger i uka! Og definitivt ikke som middag til en toåring. Dersom faren har lyst til å ødelegge sin egen helse, så får han få lov til det, men det er ikke greit at han ødelegger helsen til datteren sin. Man gir ikke en toåring (eller barn generelt) junk food flere ganger i uka, og ei heller brus flere ganger i uka. Ungen trenger ikke dette skvipet. Den trenger sunn og næringsrik mat, som faktisk får henne til å utvikle seg, ikke bare bli fet. Jeg også minstenker at dette kommer av dårlig kunnskap om mat og helse, og ikke minst skadevirkninger av dårlig mat på små kropper. Dersom foreldrene får forklart hvor skadelig dette faktisk er, så tror jeg at de fleste vil gjøre et veldig godt forsøk på å endre matvanene til det sunnere. Endret 25. september 2010 av SmallTalk
Piper Skrevet 25. september 2010 #10 Skrevet 25. september 2010 Hvordan vet du alt det du vet egentlig? Du vet hvor ofte de spiser der, du vet at hun drikker dispenserbrus, du vet at hun ikke spiser opp frukposen, så hvordan vet du egentlig så mye, uten at du er tilstede selv? Og jeg syns ikke det er sunn mat der, og de burde virkelig gi barnet sitt bedre mat enn det.
Gjest TS Skrevet 25. september 2010 #11 Skrevet 25. september 2010 Hvordan vet du alt det du vet egentlig? Du vet hvor ofte de spiser der, du vet at hun drikker dispenserbrus, du vet at hun ikke spiser opp frukposen, så hvordan vet du egentlig så mye, uten at du er tilstede selv? Og jeg syns ikke det er sunn mat der, og de burde virkelig gi barnet sitt bedre mat enn det. Jeg vet det fordi jeg omgås dem hele tiden og fordi jeg snakker med faren om dette. Jeg har også snakket med moren om dette. Fruktposene og bruskoppene blir med hjem i bilen og ligger ofte i bilen når jeg blir hentet på jobben av jentas far. Da har han gitt meg "unnskyldninger" for at det ligger fruktposer i bilen med å si at jenta aldri spiser dem opp selv om han kjøper det. Derfor vet jeg det.Han har sagt det er jo meningen at hun skal få noe sunt, og spurte meg hvordan man kan lure det i henne. Men hun var jo mett da, og ikke intressert. Jeg praktisk talt bor sammen med disse folkene og derfor ber jeg også om råd til hva jeg kan si, siden jeg tydeligvis ikke kommer over at jenta alltid er med pappa til Mac Donalds. Det er jo ikke mitt barn, så jeg kan jo ikke styre hva de skal gjøre. Men jeg kommer ikke over at jeg "sitter å ser på" noe som jeg syns er katastrofe for lille *** . Når jeg foreslår at de kan spise middag hos meg og kjæresten får jeg altså til svar at nei, den kosen vil faren ha med sin datter. Han skryter tilog med til min mor om denne kvalitetstiden han har med datternen når veninnen min leser,slika at hun kan klare skolen. Da så min mor rart på meg og etterpå ville hun vite hvorfor jeg ikke sa imot dette. (Mamma er sykepleier). Så om jeg ikke er med til Mac Donalds tror jeg at jeg har fått med meg hva som skjer i løpet av et år, hos noen som jeg omgås daglig og som bor på andre siden av gangen. Det var forresten det mamma sa til meg som fikk meg til å starte en tråd om dette...
Gjest gjest Skrevet 26. september 2010 #12 Skrevet 26. september 2010 Jeg ville snakket med moren. det høres ikke bra ut. Selv hadde jeg ett bonusbarn som fikkk spise akkuratt hva hun ville når hun var hos moren si. En lite med is helt alene, sjokolade og chips med dipp. Og for ikke å glemme sjololadelangpannekakene hun kom hjem med etter endt helg...det var frokost og kvelds resten av uka. Hjemme hos oss fikk hun normal mat, mye kyllingog fisk. Vi hadde Pizza og andre ting i helgene. Nå mange år senere er hun Tjukk, det er såpass galt at far i huset gremmes... ( og mor i dette tilfelle jobbet innenfor barnevernet) Men som sagt , snakk med moren...det er ikke bra...
Gjest brutal_mann Skrevet 26. september 2010 #13 Skrevet 26. september 2010 Sånn går det når kvinner heller prioriterer "karriere" enn det de skal prioritere, nemlig familien.
Aricia Skrevet 26. september 2010 #14 Skrevet 26. september 2010 Sånn går det når kvinner heller prioriterer "karriere" enn det de skal prioritere, nemlig familien. ... eller når menn prioriterer sitt eget barnslige ønske om drittmat, samt det å komplettere McDonald's glassamlingen sin (sic!) framfor helsen til sitt eget barn.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #15 Skrevet 26. september 2010 Sånn går det når kvinner heller prioriterer "karriere" enn det de skal prioritere, nemlig familien. Synes du virkelig at dette er morens feil, ikke farens, som faktisk insisterer på å ta med jenta til macern? har du forresten hørt om matprat.no ?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #16 Skrevet 26. september 2010 Ta en prat med begge foreldrene. Som mor ville jeg nektet faren å ta med barnet til MD hvis MD skulle satt standard på middagen, barnets helse og utvikling. Hun har sikkert tid til å lage mat i helgene og fryse ned. Hvis faren velger å spise på M.D kan han gjøre det før han henter barnet. Mor kan velge å lese på biblioteket og far kan fint varme opp maten til barnet hjemme hvis mor er så struktruert at hun husker å ta opp og tine maten.
Miss Puddel Skrevet 26. september 2010 #17 Skrevet 26. september 2010 få dem til å se filmen "supersize me" så de kan se hva den maten gjør emd folk? Jeg tror nesten jeg hadde snakekt med heleseøster som det der jeg, om foreldrene ikke vil høre ellers så om du bor der, kanskje du kunne inngå en avtale om hjelp til matlaging?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 26. september 2010 #18 Skrevet 26. september 2010 (endret) At din venninne prioriterer å lese, slik at det går utover datterens helse synes jeg grenser opp mot omsorgssvikt. Du kan kanskje snakke med din venninnes mor? Eller ta et direkte ord med barnefar og din venninne. Jeg synes IKKE det er greit at mor leser så mye at hun bruker det som unnskylding for ungens kosthold! Jeg ser for meg en løsning som er gunstig for alle parter: Far tar med datter på lekeplassen/en aktivitet etter barnehagetid og samtidig leser mor. Da har mor lest siden morgenen. Far kommer hjem, LAGER MIDDAG TIL ALLE TRE, og familien spiser samlet. På den måten får mor et deilig avbrekkk fra lesingen, datter får kvalitetstid med både mor og far, og alle tre får spise noe sunnere enn mcdonalds. Datteren får også lære om annen type mat. Hovedproblemet her er nok ikke at jenta blir feit til skolealder - men at hun vil ha problemer med å forstå et balansert kosthold som voksen. Hun vil fortsette med macdonaldsmat og ikke forstå at det er usunt.. TS; jeg vet ikke hvor mye du kan gjøre i denne situasjonen. Det er jo egentlig ikke din buisness. Men du kan jo prate litt med mor og far, og kanskje andre i omgangskretsen. Hvis de blir sure på deg, så har du værtfall prøvd. Jeg vet at jeg hadde blitt sur, men innerst inne veldig takknemmelig Endret 26. september 2010 av Kevlarsjäl
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 26. september 2010 #19 Skrevet 26. september 2010 Når jeg foreslår at de kan spise middag hos meg og kjæresten får jeg altså til svar at nei, den kosen vil faren ha med sin datter. Han skryter tilog med til min mor om denne kvalitetstiden han har med datternen når veninnen min leser,slika at hun kan klare skolen. Uff, dette var trist å høre. Det vitner om at far faktisk ikke forstår alvoret i hva han gjør. Han er stolt av det han gjør, og kommer nok ikke til å forstå deg første gang du forklarer hva du tenker. Han kommer til å være vrang når du forklarer ham hvor usunt kostholdet hennes er, siden han har et slikt kosthold selv. Han kommer til å argumentere med alenetid og kvalitetstid, og du må være flink til å forklare ham at kvalitetstid på lekeplassen er sunnere for barnet enn kvalitetstid på McD. Jeg tror, at hvis du skal snakke med foreldrene, så bør du printe ut en del informasjon fra helsedirektoratet, eller lignende instanser med plausibel informasjon. Og støtter opp om de andre her som sier at du ikke skal være redd for å si ting direkte. Jeg tror du bør si med klare ord at "fortsetter *** å spise på mac donalds de neste tre åra mens du studerer, så kommer hun til å bli feit, har større sjangse til å utvikle diabetes, hun kommer ikke til å utvikle seg like raskt som de andre barna, det blir vanskelig å få henne til å begynne å spise vanlig, hun kommer ikke til å like noen annen mat, hun kan bli mobbet for overvekt, blodårene hennes kan bli tettet igjen. Hvorfor vil dere dette? Kan jeg lære dere å lage mat, hvis det er vanskelig? Hva kan jeg gjøre?" Noen trenger rett å slett å få litt tilsnakk..
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #20 Skrevet 26. september 2010 Helt seriøst så mener ikke jeg at dette er så ille som mange vil ha det til. De jeg kjenner som har vokst opp med mc donnals mat er i dag sunne og friske mennesker mens mange av de jeg kjenner som har vokst opp med en sunn oppvekst på alle måter er syke i dag. Så jeg synes ikke en skal bli hysteriske og vektlegge kosthold så mye. Ellers så virker dett som om banefaren gjør dette for at mor skal være hjemme og lese hva med og heller foreslå en annen plass far kan ta med barnet mens mor leser. Rundt har vi bor er det poppulært og mate endene leke i den stengte barnehagen osv. Ts kan jo kanskje også være med eller ta med barnet på dette et par ganger for å vise at det fungerer. Om banet selv sier det vil mate endene, skli i sklia, huske osv blir det sikkert lettere og dra med barnefar. Om en gradvis begynner med dette en gang i uka går dette kanskje over til å bli aktiviteten et par dager i uka:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå