Smørblomsten Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Innbiller meg at det er noe man bør tenke på før man vasker en dundyne i vaskemaskinen??? Gode tips mottas med takk
Gjest navnelapp Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Eg tromlar dei, og har ein amerikansk baseball i trommelen saman med dyna. (Og eg vaskar berre ei og ei.) Baseballen gjer at duna vert dunka rundt slik at den ikkje klumpar seg, som den har lett for å gjere.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Man kan også bruke tennisball(er) sammen med dyna
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Skal ikke dundyner renses da? Trodde at vanlige vaskemaskiner ikke var store nok til å vaske dyner? Kommer jo til å ta en evighet å få dem tørre igjen?
Smørblomsten Skrevet 24. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2010 (endret) Skal ikke dundyner renses da? Trodde at vanlige vaskemaskiner ikke var store nok til å vaske dyner? Kommer jo til å ta en evighet å få dem tørre igjen? Det var det jeg også var litt usikker på. Det står at dundyner BØR renses, men når man har barn som tisser seg ut kan det fort bli dyrt å måtte sende den til rens hver gang Så jeg tror jeg tar sjansen på å vaske den på 60 grader og inn i tørketrommel (7 kg's trommel) med en tennisball Tørketrommelen skal stoppe automatisk når tøyet er tørt, så det må vel gå bra?! Edit: det er snakk om barnedyne 100x140 cm, så den går fint i vaskemaskinen Endret 24. september 2010 av Smørblomsten
Rhiannon Skrevet 24. september 2010 #7 Skrevet 24. september 2010 det kan også lønne seg å bruke eget vaskemiddel til dun (selges bl.a. på Hansen&Dysvik), fordi vanlig vaskemiddel kan bidra til at duna klumper seg.
hufsa! Skrevet 24. september 2010 #8 Skrevet 24. september 2010 heia,har ikke vaska dyner men dunputer!Vasker de med milo på 60 grader,i med noen tennisballer i trommelen og de er som nye.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #9 Skrevet 24. september 2010 Jeg har alltid vasket dundynene i maskinen på 60, og en ekstra skyll. Tatt de i tørketrommelen etterpå, tennisball er bare noe tull, det er bare å rufse det litt etterpå så er det like fint.
Gjest Spinell Skrevet 24. september 2010 #10 Skrevet 24. september 2010 Kanskje er dynene allerede vasket nå, slik at tipset kommer for sent, men så vidt jeg husker anbefales halv mengde vaskemiddel til slike ting.
Smørblomsten Skrevet 24. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 24. september 2010 Kanskje er dynene allerede vasket nå, slik at tipset kommer for sent, men så vidt jeg husker anbefales halv mengde vaskemiddel til slike ting. takk for mange gode tips, og ja: dyna er allerede vasket og tørket nå Det funket fint å: vaske barnedundyna på 60 grader, vanlig vaskemiddel og skyllemiddel. Inn i tørketrommel (7 kg's trommel) med èn stk "tennisball" og på såkalt skåneprogram. En tur innom "lufting på varmt" gjorde susen og nå er den klar til bruk MEN: pleier dere å dytte inn en voksendyne i vanlig vaskemaskin???
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #12 Skrevet 24. september 2010 Det går helt fint å vaske dundyner i vaskemaskinen. Det går også fint å henge den til tørk på vanlig måte, om man ikke har tørketrommel. Det er selvsagt best å tørke den i trommel, men det går uten også. En ting jeg har lagt merke til, er at det stinker av fjærene i det dyna holder på å tørke! Lukter skikkelig råttent. Men lukta forsvinner når dyna har tørket. Et annet problem, er at jeg synes vaskemaskinen tar inn for lite vann i vaskemaskinen når en skal vaske noe som er så stort som ei dyne. Vannet trenger ikke inn i hele dyna, ergo så blir ikke dyna skikkelig vasket. Det problemet har jeg løst ved å fylle på ekstra vann i maskinen.
Smørblomsten Skrevet 24. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 24. september 2010 Det går helt fint å vaske dundyner i vaskemaskinen. Det går også fint å henge den til tørk på vanlig måte, om man ikke har tørketrommel. Det er selvsagt best å tørke den i trommel, men det går uten også. En ting jeg har lagt merke til, er at det stinker av fjærene i det dyna holder på å tørke! Lukter skikkelig råttent. Men lukta forsvinner når dyna har tørket. Et annet problem, er at jeg synes vaskemaskinen tar inn for lite vann i vaskemaskinen når en skal vaske noe som er så stort som ei dyne. Vannet trenger ikke inn i hele dyna, ergo så blir ikke dyna skikkelig vasket. Det problemet har jeg løst ved å fylle på ekstra vann i maskinen. Ja jeg syntes også at dyna lukta ekkelt rett etter at den var "tørketromlet" (automatisk stopp), så jeg putta den inn på "lufting 30 min varm", da forsvant lukta heldigvis. Jeg syntes barnedyna tok mye plass (tørr) i vaskemaskinen, men kanskje jeg skal prøve en voksendyne likvel den "krymer" jo når den blir våt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå