Gå til innhold

Beregning av alkohol/drikkevarer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trenger litt hjelp her ift beregning av drikkevarer (både alkohol og alkoholfritt) ift pris. Vi tenker kanskje å ha åpen bar, men vi må altså tenke litt pris også. Uansett, vi fikk endelig prisliste for hva drikkevarer vil koste (det er ikke mulig å ta med alkohol selv) og ser slik ut:

Mineralvann kr 35,- kr (også Munkholm)

Pils 0,33 kr 45,- kr

Rød/hvitvin kr 70,- pr.glass (fra 395,- til 650 kr pr.flaske)

Musserende vin kr. 425,- pr. flaske

Champagne kr. 675,- pr. flaske

Cognac fra kr. 85,- til kr 285,- pr. glass

Likør fra kr. 55,- til kr 85,- pr. glass

Whisky fra kr. 65,- til kr 90,- pr. glass

Singel malt fra kr. 95,- til kr. 160,- pr. glass

Standard drinker fra kr. 85,- til 115,- pr. glass

Det jeg trenger hjelp til er beregning av hva dette ca vil koste. Jeg innser det vil bli en dyr fornøyelse, men vil gjerne ha en indikasjon uansett. Jeg drikker ikke alkohol selv, og vet rett og slett ikke hva folk generelt foretrekker å drikke. Bare så det er sagt: jeg vet dette er individuelt, men generelle betrakninger kan man nok gjøre allikevel, sånn som at de under 25 år kanskje drikker mer alkohol enn enn de på 90 år.

For å komme med litt opplysninger:

* Det blir 38 gjester inkl. brudeparet.

* 3 stykker kan antagelig ikke komme. Beregner dermed alkohol til 31 stykker i første omgang.

* 10 stykker vil være under 30 år. 3 av disse drikker ikke alkohol. 3 er kjent for å drikke MYE når de først drikker. Resten er relativt nøkterne og drikker relativt lite.

* 12 gjester utenom de unge drikker moderat eller lite.

* Resten av gjestene , omkring 9 stykker drikker "normalt" og noe mer enn det.

* Middagen starter omkring 16:00. Den varer nok 2-3 timer. Under middagen har jeg beregnet 6 glass pr gjest (inkl. velkomstdrink).

* Etter middag blir det kaker og kaffe avec. Regner med at det drikkes 1-2 kopper pr gjest.

Jeg opplyser ikke om hva som drikkes under middag og til kakene for å beregne pris, det har jeg allerede gjort, men fordi det er greit å vite hvor mye som drikkes i forkant av festen.

* Lokalene stenger 02:00, men musikken på slutte en time før. Så festen vil vare fra omkring 19-01, ergo seks timer. 31 stykker vil drikke alkohol. Jeg har regnet at hver gjest drikker 1,5 drink i timen, eventuelt 9 drinker i løpet av festen.

Det jeg lurer på er: høres dette riktig ut, eller er det mye/lite? Noen i familien drikker svært lite, andre mye, derfor tenkte jeg at det var et greit gjennomsnitt.

I mitt regnestykke kommer jeg fram til at det vil koste omkring 20 000 kr inkludert mineralvann for de som ikke drikker med åpen bar under festen, dvs for 35 gjester. Men det kommer selvsagt an på hvor mye gjestene kommer til å drikke av de enkelte typene alkohol. Jeg har f.eks regnet at 31 gjester vil drikke 104 glass vin i tillegg til øl, drinker osv etter å ha tatt utgangspunkt i denne tabellen. Jeg synes dog det høres ganske voldsomt ut, men så drikker ikke jeg vin heller.

Hva er deres erfaring? Hva liker gjester generelt best å drikke? Regner med at det går en del øl og vin, men jeg kan jo ta feil. Det er et sommerbryllup forresten, om det har noe å si. Høres mitt regnestykke riktig ut, eller hva mener dere?

På forhånd takk

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres litt mye ut, men jeg er usikker. Jeg og mine venninner liker å ta oss en kveld med alkohol, og tilhører kanskje katagorien de som drikker mye uten å bli synlig beruset. 6 enheter til maten og ni enheter på kvelden ville være i overkant. Men det er bedre å beregne for mye i budsjettet. Tror det vil gå mest i øl og vin, men også konjakk og whiskey og drinker, og likør for de som nesten ikke drikker.

I min omgangskrets drikkes det mindre ved høytidlige anledninger hvor man er i fin kjole og helst vil bevare stemningen og huske noe fra bryllupet. Men det er fint du setter 6 glass vin som et snitt på drikke til maten, det vil løfte stemningen og senere på kvelden vil de fleste bare vedlikeholdsdrikke, ca 1 enhet i timen eller gjerne litt mindre.

Du er i alle fall godt innenfor rammen og tror ikke det er fare for at budsjettet overskrides. Jeg kjenner jo ikke dine gjester og er de unge kan det være de tar dette som en fest og drikker omtrent det du har beregnet.

Lykke til uansett. :)

Skrevet

Ja, jeg er veldig redd for at budsjettet skal overskrides, derfor har jeg tatt litt i. Vil nødig sitte der med skjegget i postkassa og med en regning vi ikke kan betale. :)

Skrevet

Etter middagen kan det tenkes gjestene vil kjøpe peanøtter og snacks i baren senere på kvelden. Er det noe dere avtale og som blir satt på bordene? Eller kan dere gjøre det selv, toastmasteren? Regner med at dere ikke skal ha nattmat siden lokalet stenges 02?

Skrevet (endret)

Etter middagen kan det tenkes gjestene vil kjøpe peanøtter og snacks i baren senere på kvelden. Er det noe dere avtale og som blir satt på bordene? Eller kan dere gjøre det selv, toastmasteren? Regner med at dere ikke skal ha nattmat siden lokalet stenges 02?

Så vidt jeg vet kan man ikke få kjøpt peanøtter og snacks i baren, kun drikkevarer. Uansett vil det være så mye kaker at jeg tror ikke gjestene vil gå sultne. Men jeg skal sjekke med lokaene just in case. Det er uansett ikke verre enn at vi kan ta med snacks, da vi har lov til å ha med slikt selv (bare ikke alkohol og mat). Det blir ingen nattmat nei, siden festen i realiteten slutter klokken ett fordi bandet må slutte og spille da (folk kan jo selvsagt sitte rundt bordene o.l frem til lokalene stenger). En del må uansett også dra før pga barn osv.

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg tror du har tatt i veldig. I vårt eget bryllup beregnet vi alt for mye drikke. Selv drakk jeg vinen til maten, og etter det hadde jeg ett glass Baileys og en drink til. Husk at 6 glass vin er mye alkohol for de fleste. Vi hadde 3 viner til middagen, så det ble nok 4-5 glass på hver, og selv det er jo ganske mye alkohol.

I et bryllup drikker man vanligvis mindre enn man ville gjort på en vanlig fest, så jeg tror du er godt innenfor beregningene.

Hvis du tar følgende tidsskjema til etteretning:

16-19: middag (4-6 gl vin per pers som drikker)

19-20: kaffe og avec (g.sn. 1 glass avec per pers)

20-0130: drikke, dans, mingling (1-6 drinker per pers)

i løpet av denne tiden skal dere vel også spise kake, og da blir det naturlig at folk drikker kaffe til.

Det er selvfølgelig drinkene som er vanskelige å beregne, men folk flest er mest opptatt av å enten prate med hverandre, eller danse. De som danser har som regel lite tid til å drikke. De som prater mest drikker nok litt mer, men mange velger nok også kaffe istedenfor alkohol utover kvelden.

Litt snacks (f.eks. saltstenger og nøtter) er absolutt å anbefale, og litt oppkuttet frukt er også fint å ha som et friskt alternativ til kakene.

Ellers kan det være lurt å be folk om å holde på glasset sitt til det er tomt (etter middagen). Serveringsfolk og bartendere er ofte alt for flinke til å rydde, og folk som setter glasset sitt "på et lurt sted" mens de skal danse eller ta en tur på do, finner som regel at det er borte når de kommer tilbake til det. Det blir jo ofte dyrt.

Skrevet

Tror jeg ville drukket 3-4 gl vin under middagen, en konjakk til kaffen og 3-4 øl utover kvelden.

Har snakket med noen venner om denne tråden og menn ville kanskje tatt to konjakk, men ikke ni enheter etter maten og 6 til maten. Forstår du må ha et budsjett, men du er godt innenfor rammen.

Lykke til Yvonne. :)

Skrevet

Så flott å høre, nå ble jeg lettet! :) Ser ut som det kan bli fri bar på oss allikevel. ;)

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg synes også det høres ut som veldig mye.

Vi drakk vel for litt over 30 000 inkl middagen og vi hadde 60 gjester som drakk (noen gravide og ammende). Prisene våre var lavere enn deres, men vi hadde vennefest og mange gjester som var glade i en fest. Tror gjestene drakk ca en og en halv flaske vin (inkl musserende) en konjakk, to drinker og en øl hver i snitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...