Gå til innhold

I norge må man ha en ekstra kode ved netthandel pga sikkerhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å handle med visa på norske nettsteder så man ha en slags kodebrikke på de aller fleste nettsteder i Norge og for å handle med mastercard så må man ha en ekstra kode man på taste inn.

Jeg regner med at dette er en sikkerhet mot blant annet ran av bankkort og slikt. Uten de kodene så får man ikke handlet på de aller fleste norske nettsteder.

Men hva er vitsen? Det er jo bare (for kriminelle) å gå til amazon.com eller andre utenlanske nettbutikker og handle på gamlemåten med kun kortnummeret. Ingen ekstra kode trenfs der.

Er ikke da poenget bare meningløst når ikke hele verden har det slikt?

Er ikke bare bare å få en slik kode heller, man må ringe banken. Skal man bruke visa så må få tilsent en en slags kodegenerator i posten. Selvsagt ikke noe problem, men noe tungvit o unødvendig synes jeg. Og jeg liker ikke å ringe :sjenert: . Blur nesten som å gjemme seg bak en ekstra dør så ingen ser i gjennom nøkkelhullet når du er på do, når det ikke er noe nøkkelhull å se i gjennom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du ? Man må jo også fylle inn den tresifrede koden (OCV?) og ikke kun kortnummeret ?

Enten må jeg også taste inn den tresifrede koden, eller så må jeg bruke brikke til bank for å betale hvis det er ikke er VISA. Jeg handler aldri på norske nettsteder, så det kan jo ikke bare være norske nettsteder som har det slik da.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener, jeg.

For det første er jeg usikker på hvilken kode du snakker om. Er det BankID du mener?

For det andre så er det helt normalt at man må oppgi akkurat like mye informasjon i utenlandske som i norske nettbutikker. Kan ikke huske sist jeg handlet et sted - hverken norsk eller utenlandsk - hvor jeg ikke måtte oppgi både CVV og bruke BankIDen min. BankIDen følger kortet såvidt jeg har skjønt, dermed er det få steder du kan handle uten det.

(og på slike steder bruker jeg MasterCard)

Skrevet

Jeg regner med du har nettbank, så da har du jo allerede en BankID? :klø:

Skrevet

Jeg snakker om mastercard securcode og verified by visa som står på de fleste nettsteder i Norge. Jeg er selv litt usikker på om det er BankID.

Det er slik at hvis noen stjeler kortet så kan de fint handle med det fordi man har all informasjon på kortet, men med securecode så får man en ekstra kode man må skrive inn ved netthandel og verified by visa har man en kodegenerator eller noe man stikker kortet inn i så får man en mulig 12-sifret kode man skriver inn (i tilegg til alt det gamle). De kodene er det bare man selv som vet om så blir kortet stjelt så er det ubrukelig på norske nettsteder med mindre man ikke har ekstra koden. Men, det kan fortsatt brukes utenlands uten noe problemer for der har de tydeligvis ikke noe master card scurecode og verified by visa. Så hva er egentlig da poenget med det? Da er man jo kun trygg fra nettsvindel i Norge og stjeler noen kortet så kan de fortsatt fint bruke det på utenlands netthandel.

http://www.elkjop.no/

Scroll litt ned så ser du at det står mastercard securecode med røde og gule bokstaver og verified by Visa rett under. Det har jeg aldri sett på andre enn norske nettsteder.

Eneste jeg vet er det kun er kortnummer og de 3 ekstra tallene på kortet man taster inn ved netthandel utenlands (trenger ikke å gå lengre unna enn Sverige) mens i Norge må man vanligvis ha en ekstrakode.

Skrevet

Ja, det er snakk om Mastercard SecureCode og Verified By Visa. Om BankID benyttes eller ei er avhengig av det enkelte kortselskaps implementasjon av sikkerhetsløsning.

De brukerstedene som ikke har implementert Mastercard SecureCode og Verified By Visa står selv ansvarlig for tap dersom det skulle vise seg at kortet er brukt uten eierens samtykke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...