AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Hei! Egentlig er jeg bruker her, men velger å poste dette anonymt siden jeg gir ut så mye info.. Først og fremst; jeg er 19 år og har lite peiling på økonomi. Jeg har nylig arvet ett hus som jeg skal selge. Etter en lang prosess regner jeg med å stå igjen med en halv million (muligens en smule mer) i egenkapital, og er helt gjeldsfri. Utdanningen har jeg spart opp til selv, og er ferdig om ett år ca (kaller den for egenkapital 2, men forlater den utenfor siden den blir brukt kun på utdanning). Ellers har jeg i tillegg til alt dette arvet ett rekkehus som har en verdi på ca. 2,2 millioner. Så til saken: Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en egen bolig, uten å selge rekkehuset (av mange grunner som jeg ikke går innpå). Og da må ett aldri så lite (les: stort) lån til. Hvor mye tror dere jeg kan låne? Er alt dette grunnlag nok? Selv føler jeg det, men har som sagt ingen idé. Planen min er å jobbe fulltid, siden utdanningen min består av helgeseminar. Ikke vet jeg hvilken bank som er best, og har null peiling på hvem jeg skal rådføre meg med. Trenger litt innspill og inspirasjon av dere!
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Finnes ingen bank som er "best", det kommer helt an på hva man trenger og hvem man spør. Alle har ulike erfaringer der.. Du har jo en bra egenkapital (man må ha minst 10%), pluss at du har sikkerhet i en bolig til drøye 2 mill (forutsatt at det ikke hefter noen krav/gjeld til den). Sånn sett stiller du godt. Men det er uansett betjeningsevnen din som er avgjørende for om du får lån og hvor stort lån du kan få. Du må ha en stabil inntekt som står i forhold til de renter og avdrag som skal betales hver måned. Eksempel: For et lån på 1 mill med nedbetalingstid på 20 år må du ut med ca 6.000,- i mnd. Foreslår at du kontakter en rådgiver hos banken din, for å få vite hvilke muligheter du har. De er der for å svare på sånt, og det er bare de som har svarene Kontakt gjerne også to-tre andre banker for å sammenligne.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 Tusen takk for svar. Dette ga meg hvertfall litt mer innblikk i hva som må gjøres..! Hadde vært en smule flaut å komme som en liten jente i banken og spørre om ett lån på 2 millioner og ikke ha peiling på hva som var innenfor rekkevidde osv.. 2 er tallet jeg har tenkt på, og samtidig har jeg regnet ut roughly at jeg kan betale 12 000 i måneden, og fremdeles leve ett liv.. Blir spennende dette her. Jeg tar rådet ditt og kontakter en rådgiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå