Gå til innhold

Usaklig advarsel - hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har fått en usaklig skriftlig advarsel fra sjefen, som ikke ser ut til å skjønne Arbeidsmiljøloven. I advarselen står det bla at:

1. Kjæresten min har kommet for sent på jobb, uten ¨å gi beskjed. Det er bare tull. Han avtalte dette med vedkommende som jobbet før, og ringte i tillegg å ga beskjed. Han ble noen minutter i tillegg forisnket, på grunn av tog. Alt dette kan dokumenteres.

2. Det står også at han har skrevet feil på timeliste (dette har skjedd en gang).

Har han ikke rett på muntlig advarsel først? Uansett, det første kravet er feil, kjæresten min vil ikke underskrive på den. Han har klaget til sjefen som fremdeles står fast på sitt. Dette er den første advarselen han har fått, men han ønsker at den skal trekkes frem.

Er det noen som vet om gode lovhjemler eller dommer han kan henvise til i klagen? Og hvem kan man egentlig klage til i slike saker? Supertakknemlig for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At arbeidsgiver sender skriftlige klager er neppe et godt tegn på at han er fornøyd med den ansatte. Kanskje det ligger andre ting bak?

Skrevet

At arbeidsgiver sender skriftlige klager er neppe et godt tegn på at han er fornøyd med den ansatte. Kanskje det ligger andre ting bak?

Det er en helt ny sjef, og sjefen som var der før elsket kjæresten min. Den nye sjefen og kjæresten har hatt en grei tone, så kjæresten stiller seg uforstående til ting.

Skrevet

Advarsler er ikke regulert i noen lov – og dermed er det ikke noe sjefen til kjæresten din ikke har skjønt i forhold til arbeidsmiljølov i alle fall. Og det er heller ikke noe krav til at man må ha muntlig først. Det er bedriftens interne rutiner som bestemmer dette, og mange praktiserer kun med skriftlige advarsler. Advarsel er kun en form for dokumentasjon for arbeidsgiver dersom man skulle komme i en situasjon hvor man må avslutte et arbeidsforhold - det skal være gode "bevis" for at en oppsigelse skal være saklig. Advarsler fungerer jo selvsagt også som et slags hjelpemiddel da for arbeidstaker, med at vedkommende bør skjerpe seg da arbeidsgiver ikke er fornøyd med ham når man får en advarsel...

Dersom kjæresten din er uenig i grunnlaget for advarselen bør han kanskje skrive en kort klage, som du sier, som han ber om at blir oppbevart sammen med advarselen – og dermed kan det kanskje være at advarselen ikke vil stille like sterkt DERSOM den skulle bli brukt som dokumentasjon ved en evt oppsigelse senere. Men om sjefen virker fornøyd med ham ellers så er sikkert ikke det så aktuelt. Da ville jeg heller tolket det som at jeg burde skjerpe meg på de tingene som er nevnt i advarsel, og så spiller ikke dette noen rolle.

Dersom det er tillitsvalgte på arbeidsplassen ville jeg også bedt de notere seg motsigelsene på advarselen.

Skrevet

På min arbeidsplass, som på alle andre skal alt dokumenteres. Dvs. at når vi får advarsel, regnes de to første som muntlige. Disse "muntlige" er også skrevet ned, og skal underskrives av begge parter. Som overskrit på disse advarslene ar vi; muntlig-skrevet advarsel.

Kan hende denne advarselen er regnet som muntlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...