iss Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Da jenta mi var under året startet det. Bilsyken. Og den har vart siden, i noe varierende grad. Den siste tiden har eneste som virket vært bilsyketabletter, har gått opp fra en kvart til en halv postafen før tur. Problemet nå er at postafen har mistet virkning :dåne: Ett kvarter ut i turen så kommer det. Hun er heldigivs så stor at hun nå kan holde en boks og kaste opp i den, men det gjør det vanskelig for meg å kjøre på besøk hos venner og familie pga bilsyken. Vurderer nå å bestille time hos fastlegen for å drøfte problemet. Finnes det noen annen løsning??? Og ja, jeg har forsøkt det meste. Akkupressurbånd, homeopati, fremovervendt, dvd, vinduet oppe, vann, kjeks og så videre og videre.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Sitter hun i bakovervendt sete?
Pebbles Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Når jeg var liten var det en gummidings med en metalltråd eller noe slikt som pappa hang under bilen som hjalp mot bilsyke barn i bakesetet. Vet ikke om dette kan kjøpes lengre eller hvor det evt. var kjøpt, men det hjalp oss ivertfall.. (vi var flere søsken som ble bilsyke) Ellers så var salt lakris (salte sild) stort sett alltid med om vi skulle kjøre langt eller ta buss (klassetur/korpsturer) om dette hjalp eller ikke mot bilsyken husker jeg ikke.
lille katt Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Huff, så grusomt . Jeg har vært bilsyk i hele barndommen og inn i voksen alder, så du har min dypeste medfølelse. Hør med lege om du kan øke dosen med reisesyketabletter? Det finnes jo også plaster for barn over 10 år - kanskje du kan undersøke med lege om dette kan brukes unntaksvis ved f.eks. lengre turer? Har ellers ingen råd annet enn ting du sikkert allerede har prøvd - men kan hun sitte forovervendt i forsetet? I et høyt barnesete med godt utsyn fremover? Kombinasjonen av Postafen og akupressurbånd? Som barn leste jeg i familiens gamle legebok () at det hjalp å bøye hodet bakover hvis man ble bilsyk - fordi det stabiliserer krystallene i det indre øret som forårsaker bilsyken. Mulig det bare er placebo, men det hjelper litt. Mulig din treåring er litt liten til å få til å holde hodet bøyd bakover over litt tid.
iss Skrevet 25. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2010 Hun sitter forovervendt, og har gjort det en stund pga bilsyken. Både fordi det hjelper noe men også fordi det er vanskelig å "fange" uhellet når hun sitter bakover og ikke minst rengjøring av bilen i etterkant. Jeg tror jeg skal bestille en legetime ja. Har forsøkt sånne bilsykeplaster før, og i sverige får man tyggegummi. Men det står at det er kun større barn. Men jeg skal høre med han Kombinasjon postafen og akkupressurbånd har jeg ikke prøvd! Må gjøres! Metalltråd må også sjekkes ut.
lille katt Skrevet 25. september 2010 #6 Skrevet 25. september 2010 Men forovervendt i forsetet? Tenker at det blir tilsvarende som å sitte forrest i bussen - noe som alltid har hjulpet meg veldig.
Eske Skrevet 25. september 2010 #7 Skrevet 25. september 2010 Hør med legen om hun kan få en halv tablett med Marzine i stedet? Jeg har vært bilsyk i omtrent alle mine 19 år, og etter å ha utviklet "fobi" mot grusomme Postafen, som bare virket av og til, er det en drøm å ha oppdaget Marzine. På Felleskatalogen står det at det fra tolv og og oppover kan tas en tablett, men ingenting om småbarn. Men det kunne vært verdt et forsøk å høre med legen?
iss Skrevet 25. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 25. september 2010 Vet ikke om jeg liker å ha henne forovervendt i forsetet med tanke på trafikksikkerhet..... Takk for tips om marzine! Skal spørre legen!
jolie Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 Kjerringrådet sier at et lærbelte/lærreim hengende under bilen hjelper mot kvalme. Reima må nå bakken, slik at bilen "jordes". Om det virker aner jeg ikke, men jeg har sett ganske mange biler med slike reimer under
iss Skrevet 9. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 9. november 2010 Postafen virker fortsatt bare av og til, er så lei spying Men skal til legen til fredag, endelig fått bestilt time Av andre grunner satt jeg bilsetet hennes forran idag. Hun ble helt salig og uttrykte lykkelig, "MAMMA! Jeg kan SE!!" Så kanskje det er noe i det at hun har sittet for dypt i baksetet og bare sett toppen av trærne som suser forbi. Så nå lurer jeg. Hun sitter forovervendt i baksetet i utgangspunktet. Hvis jeg setter henne i bilsetet forran, og drar stolen så langt bak som mulig, kommer hun langt nok vekk fra airbaggen da? Vil sikkerheten være lik som i baksetet? (Jeg orker ikke en diskusjon på at hun skulle sittet bakovervendt)
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #11 Skrevet 9. november 2010 Postafen virker fortsatt bare av og til, er så lei spying Men skal til legen til fredag, endelig fått bestilt time Av andre grunner satt jeg bilsetet hennes forran idag. Hun ble helt salig og uttrykte lykkelig, "MAMMA! Jeg kan SE!!" Så kanskje det er noe i det at hun har sittet for dypt i baksetet og bare sett toppen av trærne som suser forbi. Så nå lurer jeg. Hun sitter forovervendt i baksetet i utgangspunktet. Hvis jeg setter henne i bilsetet forran, og drar stolen så langt bak som mulig, kommer hun langt nok vekk fra airbaggen da? Vil sikkerheten være lik som i baksetet? (Jeg orker ikke en diskusjon på at hun skulle sittet bakovervendt) Du kan slå av airbagen. I min bil, en Touran, så vrir jeg om nøkkelen i en anretning i handskerommet. På enkelte biler må det gjøres det på bilverksted. Sjekk instruksjonsboken så finner du sikkert ut av det. Personlig vil jeg ikke ha barnet i forsetet uten at airbagen er koblet ut.
Norbertine Skrevet 9. november 2010 #12 Skrevet 9. november 2010 Jeg skjønner godt at du setter henne forovervendt, og at du setter henne framme. Men du MÅ koble ut airbagen! Hadde aldri turt å kjøre rundt med barn med den på.
Gjest Annaires Skrevet 9. november 2010 #13 Skrevet 9. november 2010 Du MÅ skru av airbaggen. Det er livsfarlig uansett hvor langt bak du tar setet.
Mann_30 Skrevet 9. november 2010 #14 Skrevet 9. november 2010 Er vel normalt at unger blir bilsyke. Ofte slutter de ikke å være bilsyke før i 10-12 års alderen. Eneste som nytter er å stoppe og la de spy. Sånn er livet, deal with it! Synes det nesten er litt slemt å drive å proppe i de slike bilsyketabletter også, for de virker jo veldig sløvende på ungene.
Rødtoppen86 Skrevet 9. november 2010 #15 Skrevet 9. november 2010 Barnet ditt har min sterkeste medfølelse. Jeg blir enda bilsyk i en alder av 24 år hvis jeg gjør noe annet enn å se forover. Vet dessverre ikke hva som kan hjelpe, annet enn reisesyketabletter som jeg måtte bruke og bruker enda hvis jeg skal reise langt. Håper barnet ditt vokser det av seg, og heldigvis gjør de fleste det
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2010 #16 Skrevet 9. november 2010 Jeg er fortsatt bilsyk jeg. Det er alfa og omega at jeg kan sitte forovervendt og se ut gjennom frontruten. Alt annet, lesing av bok, kart, SMS eller titting på DVD og det blir en kort biltur før første spystopp. Slik har jeg hatt det så lenge jeg kan huske. Trikset er altså at hun kan se ut ved å se forover.
iss Skrevet 9. november 2010 Forfatter #17 Skrevet 9. november 2010 Slemt fordi det virker sløvende på ungene? Merker ikke forskjell på henne med eller uten bilsyketablett. Normalt at barna kaster opp etter 10 min i bil?? noen ganger etter 5 min? Og på en 30 min lang biltur så kaster en opp i 3 omganger, uante mengder hver gang? Om det er normalt eller ikke, får så være. Det gjør vår hverdag mer kronglete. Finnes det noen flere grep vi kan gjøre så skal vi forsøke. Problemet vårt er at de forrige bileierene skrudde fast en dvd-spiller i handskerommet, og det ser ut som de har satt den forran den knappen som skrur av airbaggen. Men hvis det kan hjelpe, så skrur vi den selvfølgelig ned
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #18 Skrevet 9. november 2010 Syns synd i barnet ditt. Jeg er 25 år og er forsatt bilsyk. Satt en gang i baksetet over Tromsøbrua, tar ca 2 min kjøring det. Endte med at bilen måtte bråbremse og jeg lå å spydde resten av dagen. Håper hun ikke blir like plaget som jeg har vært. Da jeg var liten satt jeg alltid fremme i bilen, og så rett frem. Bare jeg leste litt spydde jeg. Fikk også reisesyketabletter i en blå pakning husker jeg. Det som brukte å hjelpe var salt potetgull. Ingen kunne bruke parfyme, for da spydde jeg. Samt for høy musikk eller prat i bilen.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #19 Skrevet 9. november 2010 Postafen virker fortsatt bare av og til, er så lei spying Men skal til legen til fredag, endelig fått bestilt time Av andre grunner satt jeg bilsetet hennes forran idag. Hun ble helt salig og uttrykte lykkelig, "MAMMA! Jeg kan SE!!" Så kanskje det er noe i det at hun har sittet for dypt i baksetet og bare sett toppen av trærne som suser forbi. Så nå lurer jeg. Hun sitter forovervendt i baksetet i utgangspunktet. Hvis jeg setter henne i bilsetet forran, og drar stolen så langt bak som mulig, kommer hun langt nok vekk fra airbaggen da? Vil sikkerheten være lik som i baksetet? (Jeg orker ikke en diskusjon på at hun skulle sittet bakovervendt) Hei. Jeg har selv erfart at det hjelper å sitte slik til at man ser langt fram i horisonten ved bilsyke. Altså forovervendt i forsetet på bilen. Kanskje hjelper det litt at jenta di satt framme? Hva gjelder sikkerhet, vet jeg ikke. Det får andre svare på. Men en ting vet jeg, at bilsyke er fælt.
Modic Skrevet 10. november 2010 #20 Skrevet 10. november 2010 Jeg forstår godt at du blir fortvilet, for bilsyke er fæle greier! Men i forhold til sikt kontra trafikksikkerhet: Ser hun greit hvis du monterer barnesetet i midten av baksetet? dersom det er nok til at hun ser godt, slipper du jo problematikken i forhold til airbag osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå