AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Jeg løper halvmaraton for første gang på søndag. Er ikke veldig sprek, men ganske seig, så løper lenge i rolig tempo. Ingen store mål om tid, bare å fullføre Spent, og gleder meg! Men så har jeg noen spørsmål ang selve løpet: - Pleier folk å løpe med musikk? Når jeg løper hjemmer pleier jeg jo å løpe med ipod, musikken gir jo ekstra driv. Eller virker det teit å troppe opp med øreplugger? - Hva skal man ha på? Er meldt fint vær, rundt 10 grader. Blir lang tights, tynn genser og en vest f.eks for varmt? - Man får en sånn sensorbrikke til å putte på skoa. Blir den påvirket av elektriske signaler? Kanskje dumt spørsmål, men ahr tenkt litt på det, ang bruk av pulsbelte, nike+ osv.. - Pleier det å være kø på doene? Er redd magen skal bli dårlig, og kan ikke akkurat løpe ut i skogen Evt hva kan man gjøre for å ungå dårlig mage? Har sett en tidligere tråd der noen nevnte immodium? Setter VELDIG pris på alle svar, da jeg ikke kjenner noen som skal løpe, og dette som sagt er mitt første løp..
Wiggins Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Jeg løper halvmaraton for første gang på søndag. Er ikke veldig sprek, men ganske seig, så løper lenge i rolig tempo. Ingen store mål om tid, bare å fullføre Spent, og gleder meg! Men så har jeg noen spørsmål ang selve løpet: - Pleier folk å løpe med musikk? Når jeg løper hjemmer pleier jeg jo å løpe med ipod, musikken gir jo ekstra driv. Eller virker det teit å troppe opp med øreplugger? Nå skal du løpe blant mange andre og du bør ikke gå rundt i din egen verden, slik man lett gjør når man har musikk i øret. Det kan jo hende at folk bak deg vil prøve å gjøre deg oppmerksom på ting, eller at noen vil gi deg beskjed om noe som du må oppfatte. Dessuten får du nok driv av å prøve å holde følge med noen som er litt bedre enn deg. - Hva skal man ha på? Er meldt fint vær, rundt 10 grader. Blir lang tights, tynn genser og en vest f.eks for varmt? Det avhenger veldig av hvor varm du pleier å bli. Du har vel løpt i slikt vær og temperatur før? Selv blir jeg lett varm, men hadde vel brukt joggebukse og t-skjorte når temperaturen er så lav som 10 grader. - Man får en sånn sensorbrikke til å putte på skoa. Blir den påvirket av elektriske signaler? Kanskje dumt spørsmål, men ahr tenkt litt på det, ang bruk av pulsbelte, nike+ osv.. De skal være temmelig idiotsikre, tror nok ikke du trenger å bekymre deg. Jeg hadde gått over til sykling da slike brikker ble vanlig, men jeg har sykla mange sykkelritt med brikker, og jeg har aldri opplevd noen problemer. - Pleier det å være kø på doene? Er redd magen skal bli dårlig, og kan ikke akkurat løpe ut i skogen Evt hva kan man gjøre for å ungå dårlig mage? Har sett en tidligere tråd der noen nevnte immodium? Det er i hvertfall kø rett før start. Prøv å gjøre unna mest mulig doflying før du setter kursen mot Bislett stadion (det er vel der dere starter, eller?). Noen folk får gjerne løs mage av ristebevegelsen i løping, hvis du er plaget med det vil jeg anbefale deg å ta med dopapir i en liten poste som du putter i en lomme, slik at ikke dopapiret blir svett. Blir det krise får du løpe ut i en bakgate og bruke posen som hundepose etterpå. :gjeiper: Ellers: Har du hatt med deg drikke på trening og vendt deg til å drikke mens du løper? Det er drikkestasjoner rundt løypa, prøv å få tatt deg ett krus med sportsdrikk på hver stasjon. Da vil du få tilførsel av lettopptakelige karbohydrater, og glykogenlageret vil holde lenger.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 Nå skal du løpe blant mange andre og du bør ikke gå rundt i din egen verden, slik man lett gjør når man har musikk i øret. Det kan jo hende at folk bak deg vil prøve å gjøre deg oppmerksom på ting, eller at noen vil gi deg beskjed om noe som du må oppfatte. Dessuten får du nok driv av å prøve å holde følge med noen som er litt bedre enn deg. Det avhenger veldig av hvor varm du pleier å bli. Du har vel løpt i slikt vær og temperatur før? Selv blir jeg lett varm, men hadde vel brukt joggebukse og t-skjorte når temperaturen er så lav som 10 grader. De skal være temmelig idiotsikre, tror nok ikke du trenger å bekymre deg. Jeg hadde gått over til sykling da slike brikker ble vanlig, men jeg har sykla mange sykkelritt med brikker, og jeg har aldri opplevd noen problemer. Det er i hvertfall kø rett før start. Prøv å gjøre unna mest mulig doflying før du setter kursen mot Bislett stadion (det er vel der dere starter, eller?). Noen folk får gjerne løs mage av ristebevegelsen i løping, hvis du er plaget med det vil jeg anbefale deg å ta med dopapir i en liten poste som du putter i en lomme, slik at ikke dopapiret blir svett. Blir det krise får du løpe ut i en bakgate og bruke posen som hundepose etterpå. :gjeiper: Ellers: Har du hatt med deg drikke på trening og vendt deg til å drikke mens du løper? Det er drikkestasjoner rundt løypa, prøv å få tatt deg ett krus med sportsdrikk på hver stasjon. Da vil du få tilførsel av lettopptakelige karbohydrater, og glykogenlageret vil holde lenger. Åå, tusen takk for informativt svar!! Ja, da tror jeg jeg skal droppe musikken denne gangen, og heller løpe i takt med heiaropene Jeg pleier ikke å bli veeeldig varm, så kanskje tights, t-skjorte og en lett jakke hadde vært bra? Den kan jeg jo knytte rundt livet hvis det skulle bli varmt, + at den har lommer Som jeg kan ha dopapir i Har fått løs mage under løping før, men virker som det har avtatt, så krysser fingrene! Jeg har vent meg til å drikke litt mens jeg løper (fra trening på tredemølle). Men når jeg har løpt på veien har det ikke blitt mye drikke på meg. Tror uansett det skal gå bra å drikke et halvt beger sportsdrikk når jeg blir tørst Kanskje holde meg unna vannet da, så jeg ikke blir helt full på drikke..
Wiggins Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 Åå, tusen takk for informativt svar!! Bare hyggelig! Tror uansett det skal gå bra å drikke et halvt beger sportsdrikk når jeg blir tørst Hvis du venter med å drikke til du er tørst så er det for sent. Da er du i væske-ubalanse, og du klarer ikke gjennopprette den mens du løper. Prøv for all del å drikke ett krus på hver stasjon, ikke vent til du blir tørst. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #5 Skrevet 24. september 2010 Bare hyggelig! Hvis du venter med å drikke til du er tørst så er det for sent. Da er du i væske-ubalanse, og du klarer ikke gjennopprette den mens du løper. Prøv for all del å drikke ett krus på hver stasjon, ikke vent til du blir tørst. Lykke til! Takk
heroles Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 Dette blir første gangen min også. Noen som har tips for å holde motivasjonen oppe? hørt at man kan møte veggen et sted rundt 30 km. Jeg gruer meg mest til hvordan beina vil tåle joggeskoene. Ser for meg blemmer i hytt og pine. Bør man løpe med drikkebelte? Ser for meg at 5 km mellom drikketasjonene blir litt lite. Hva med energigel eller lignende?
Wiggins Skrevet 25. september 2010 #7 Skrevet 25. september 2010 Dette blir første gangen min også. Noen som har tips for å holde motivasjonen oppe? hørt at man kan møte veggen et sted rundt 30 km. Jeg gruer meg mest til hvordan beina vil tåle joggeskoene. Ser for meg blemmer i hytt og pine. Bør man løpe med drikkebelte? Ser for meg at 5 km mellom drikketasjonene blir litt lite. Hva med energigel eller lignende? Da jeg løp helmaraton møtte jeg ikke veggen ved 30 km, men jeg var bare helt tom for energi da. Til da gikk det greit, jeg lå bak 3-4 andre som holdt et greit tempo som lå an til å komme under tre og en halv time. Imidlertid har jeg alltid slitt med hold når jeg løper, og tro meg, jeg prøvde alt; stein i hånden, vente minst to timer fra jeg spiste til jeg løp osv, men jeg fikk nesten alltid hold allikevel. Fordi jeg måtte vente såpass lenge fra jeg spiste til jeg begynte å løpe, samt at jeg bare drakk ett krus sportsdrikk på hver stasjon, gikk jeg helt tom ved 30 km. Da måtte jeg bare drikke 5-6 krus på neste stasjon, jeg kjente energien kom tilbake, men da fikk jeg hold med en gang. Dermed måtte jeg gå noen kilometer, før jeg etterhvert kunne begynne å løpe igjen. Dermed løp jeg de siste 5-6 kilometrene i fin stil og løp forbi en del som hadde gått tomme. Du kjenner din egen kropp best, så drikk så mye sportsdrikk som du klarer på hver stasjon. Et godt tips for å ikke gå tom er å ha med deg to-tre pakker med energygel i lommene. Hadde jeg hatt det da jeg løp maraton for mange år siden hadde jeg antakelig ikke gått tom. Det fins forskjellige varianter, men av en eller annen grunn er Maxim den gel'en som de fleste butikkene i Norge fører. Maxim har to varianter nå, pass på å kjøpe den store, den veier ca. 70-80 gram. Hvis du bare får plass til to slike i lommene så ta en ved 20 km og en ved 30 km, så skulle du har bedre sjanse til å ikke gå tom.
Wiggins Skrevet 25. september 2010 #8 Skrevet 25. september 2010 Dette blir første gangen min også. Noen som har tips for å holde motivasjonen oppe? hørt at man kan møte veggen et sted rundt 30 km. Jeg gruer meg mest til hvordan beina vil tåle joggeskoene. Ser for meg blemmer i hytt og pine. Bør man løpe med drikkebelte? Ser for meg at 5 km mellom drikketasjonene blir litt lite. Hva med energigel eller lignende? Jeg leste ikke det siste avsnittet ditt godt nok ser jeg. 5 km mellom hver drikkestasjon er tett nok, særlig siden det ikke kommer til å bli spesielt varmt. Hvis du drikker ett krus eller kanskje to på hver stasjon blir du ikke tørst, men det er ikke sååå mye energi i selv to krus med sportsdrikk, så ta med noe energygel.
Mir Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 Lykke til alle som skal løpe, veldig imponerende
heroles Skrevet 25. september 2010 #10 Skrevet 25. september 2010 (endret) Maxim har to varianter nå, pass på å kjøpe den store, den veier ca. 70-80 gram. Hvis du bare får plass til to slike i lommene så ta en ved 20 km og en ved 30 km, så skulle du har bedre sjanse til å ikke gå tom. Jeg har fire sånne små tubegel, engangstuber på 25 gram. http://www.xeedbikes.no/galleri/live/156-9-energygel_25g_tube-350x265.jpg Tenker du på disse? http://s.wiggle.co.uk/images/maxim%20gel%20pouch.jpg Endret 25. september 2010 av SportyShorty img-tags fjernet
heroles Skrevet 4. oktober 2010 #11 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg løper halvmaraton for første gang på søndag. Er ikke veldig sprek, men ganske seig, så løper lenge i rolig tempo. Ingen store mål om tid, bare å fullføre Spent, og gleder meg! Men så har jeg noen spørsmål ang selve løpet: - Pleier folk å løpe med musikk? Når jeg løper hjemmer pleier jeg jo å løpe med ipod, musikken gir jo ekstra driv. Eller virker det teit å troppe opp med øreplugger? - Hva skal man ha på? Er meldt fint vær, rundt 10 grader. Blir lang tights, tynn genser og en vest f.eks for varmt? - Man får en sånn sensorbrikke til å putte på skoa. Blir den påvirket av elektriske signaler? Kanskje dumt spørsmål, men ahr tenkt litt på det, ang bruk av pulsbelte, nike+ osv.. - Pleier det å være kø på doene? Er redd magen skal bli dårlig, og kan ikke akkurat løpe ut i skogen Evt hva kan man gjøre for å ungå dårlig mage? Har sett en tidligere tråd der noen nevnte immodium? Setter VELDIG pris på alle svar, da jeg ikke kjenner noen som skal løpe, og dette som sagt er mitt første løp.. Hvordan gikk halvmaratonen?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2010 #12 Skrevet 6. oktober 2010 Hvordan gikk halvmaratonen? Det gikk så bra som det kunne Kom meg gjennom innen målet mitt (på tid), og var ikke helt død på slutten. Men det var et tøft løp for meg. Og så angrer jeg litt på at jeg ikke tok på meg litt mer klær, er ikke så varm av meg Med deg da?
heroles Skrevet 6. oktober 2010 #13 Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Det gikk så bra som det kunne Kom meg gjennom innen målet mitt (på tid), og var ikke helt død på slutten. Men det var et tøft løp for meg. Og så angrer jeg litt på at jeg ikke tok på meg litt mer klær, er ikke så varm av meg Med deg da? jo, takk. Jeg kom i mål (på helmaraton), men jeg var død:P Siste milen var ikke gøy. Og når solen kom fram da ble det verre, prøvde å holde mg i skyggen der det var mulig. Jeg hadde ikke satt meg noe mål, bare å fullføre. Og det klarte jeg:) Men jeg har vondt i kneet, så det var en hard belastning. Endret 6. oktober 2010 av heroles
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå