Gå til innhold

Asia-Vietnam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par stykker som skal reise til Vietnam. Det er bare noen uker, vi skal bo på finere hotell og reise fra sted til sted.

En lege vi har snakket med anbefalte boostervaksiner av de anbefalte DT og selvfølgelig Hep A&B. Det sies at det ikke er noe malaria i de områdene vi skal oppholde oss i, men legen anbefalte malariavaksine. Noen som kjenner til denne?? Legen var så kjapp på telefonen når det gjaldt denne at vi ikke fikk spurt skikkelig om den, men han sa det var bra greier.

Fikk med resept på medisiner i tilfelle uvi og andre bakterielle infeksjoner. Fikk med medisin mot alvorlig diarè osv.

Vi tenkte egentlig at 2 uker i den mer velstående del av landet ikke krevde så mye mer enn anbefalt vaksine og kanskje imodium i baklomma. Med vanlige forhåndsregler mot malaria...

Erfaringer østenfarere :):foto:

Skrevet

Jeg har vært i Vietnam 3 ganger, og når jeg tok alle anbefalte vaksiner var ikke malaria en av de. Hvis man er ved kysten skal ikke dette være noe problem, kanskje litt værre hvis man skal i jungelen.

Skrevet

Jeg har vært i Vietnam 3 ganger, og når jeg tok alle anbefalte vaksiner var ikke malaria en av de. Hvis man er ved kysten skal ikke dette være noe problem, kanskje litt værre hvis man skal i jungelen.

Tok du malariaprofylakse?? En lege jeg har snakket med sier det finnes en vaksine, men en annen sier det ikke finnes... :filer:

Vi skal bare ferdes langs kysten, det mest "inne i landet" vi skal er til Hanoi.

Skrevet

Jeg tok ikke malariavaksine før jeg dro til Vietnam. Jeg gikk til vaksinasjonskontoret i bydelen og fortalte hvor i Vietnam jeg skulle dra (ikke i innlandet) og fikk tre vaksiner. Du bør heller gå til et vaksinasjonskontor enn til fastlegen, på vaksinasjonskontoret får de fortløpende rapporter om smittsomme sykdommer i hele verden.

Skrevet

Tok du malariaprofylakse?? En lege jeg har snakket med sier det finnes en vaksine, men en annen sier det ikke finnes... :filer:

Vi skal bare ferdes langs kysten, det mest "inne i landet" vi skal er til Hanoi.

Nei, den har jeg heller ikke tatt. Tok også på vaksinekontoret, og stoler 100% på de. Hanoi har jeg vært i, aldri hørt noe om fare for malaria der.

Skrevet

Malariaprofylakse er tabletter. Har ikke hørt at det finnes noen vaksine i Norge.

Malariaprofylakse kan vurderes i Vietnam, det er ikke et must. Man kan ta med i vurderingen når på året man reiser, om man skal til storbyer/turiststeder, hvor lenge man skal være (i følge fhi.no) etc. Om man tar reisevaksinene på en reiseklinikk, har de ofte en bok med fullstendig oversikt over områder innad i landene, da det er slik at man kan få sykdommen en plass i landet, men ikke en annen.

I Vietnam blir det vel mest sør som er aktuelt med profylakse. I wet-season er det nok da kanskje greit å ta det..

http://www.vietnam-travel-guide.net/vietnam-weather.html

Helt til sist er det deres avgjørelse. Jeg har droppet vaksiner og mal.profylakse selv når jeg har vært ute og reist, og jeg har også valgt å ta vaksiner som egentlig ikke var indisert (ikke indisert for landet, og derfor ikke hadde lett tilgjengelig info. For det lille stedet jeg skulle til var det derimot indisert). På reiseklinikker har de ofte mer oversikt enn hos fastleger, og kan sjekke opp når det er variasjoner innad i et land.

Skrevet (endret)

*mine innlegg*

Endret av Strix
Skrevet

Jeg har nå snakket med et reisevaksinasjonskontor og de fulgte Fhi sine anbefalinger, så da blir det booster med DT(twinrix hep A&B har vi) og det er det. Det er ikke indikasjoner for malaria i de områdene vi skal reise til så da tror jeg at vi tar sjansen på å reise uten.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...