Gå til innhold

Fjerne ørevoks hos toåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min sønn på to og et halvt har mye ørevoks i begge ører. Den er helt fast, sitter fast, og det kommer aldri ut noe. Det ser neste ut som om det ene øret er helt tett. Han sier at det klør. Han prater veldig godt for alderen, men sier ofte "hæ" når vi snakker til ham. Dette har også blitt verre den siste tida.

Jeg har vært på apoteket og spurt om råd, men de mente at disse skyllegreiene ikke passer til en toåring. Fra fem år og opp, fikk jeg beskjed om. Jeg har uansett ikke sjans til å få ham til å sitte i ro i lange tider, og han får fnatt hvis jeg fester bomull over ørene hans over natta. (for å holde middelet inni der)

Jeg hadde samme problemet selv som barn. Jeg husker fra jeg var lita at mamma brukte å legge meg i fanget sitt og hente ut ørevoks med pinsett. Jeg var litt eldre da, og lå musestille. Jeg tør selvfølgelig ikke prøve meg på noe slikt nå, men er det noe annet jeg kan gjøre nå? Må jeg bestille time hos lege?

Endret av Trampe
Skrevet

Har du prøvd å dryppe med matolje et par ganger om dagen? Matolje fungerer akkurat like godt som den du kjøper på apoteket. Jeg kjenner ei som ikke takler de der skyllegreiene, men hun drypper med olje likevel, og det løser det opp litt etterhvert sier hun. Om det ikke hjelper i løpet av noen dager kan dere jo ta turen til legen? :)

Jeg ville vært forsiktig med å pirke i øret med pinsett. Antagelig går det bra, men du risikerer jo å dytte voksklumpene lengre inn, og i verste fall følger det med et par små bassilusker slik at han risikerer å få en infeksjon i tillegg.

Og før noen forslår det: ikke prøv ørelys. Det er juks, fungerer ikke, og du risikerer å skade øret med varm voks fra lyset. Why ear candling is not a good idea.

Lykke til, håper dere finner noe som hjelper! Sliter med tette ører selv til tider, vet hvor plagsomt det er.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk en gang "kjeft" av en med medisinsk utdanning for å ha brukt matolje i ørene på 2-åringen min. Det gjorde vondt verre, fikk jeg høre. Husker ikke her og nå forklaringen, det er fem år siden.

Skrevet

Jeg fikk en gang "kjeft" av en med medisinsk utdanning for å ha brukt matolje i ørene på 2-åringen min. Det gjorde vondt verre, fikk jeg høre. Husker ikke her og nå forklaringen, det er fem år siden.

Så rart? :klø:

Googlet litt nå, og fant både en lege, sykepleier, og en helsenettsidesom sier det er greit.

Skrevet

Snakk med fastlegen. Ikke dill med alt mulig selv.

• Liker 1
Skrevet

Så rart? :klø:

Googlet litt nå, og fant både en lege, sykepleier, og en helsenettsidesom sier det er greit.

Men da er det sikkert greit. Episoden jeg nevnte, handlet ikke om ørevoks, men om at vesla hadde vondt i ørene, sannsynligvis ørebetennelse. En velmenende person dryppet matolje inn i øret hennes, og deretter en bomullsdott. Noen dager senere var ikke ørevondtet over, og vi var til fastlegen. Han sa at man ikke skulle dryppe matolje inn i øret, men det kan jo hende at det handlet om ørebetennelse, og ikke var en generell greie. :)

Skrevet

Alle vet vi jo at man ikke skal lenger inn i øret enn man kommer med albuen (men jeg bruker q-tips selv), men jeg har hørt at man bare skal bruke klut og tørke ytterst i øret så vil ørevoksen komme ut av seg selv. Men det spørs vel om det hjelper dersom den sitter fast.

Vi har vært hos legen og fått spylt ut øret på jentungen en gang, men da var hun nok tre år, muligens enda litt mer. Da kom det ut klumper og det ble jo en del gråt, men det gikk da over.

Skrevet

Fastlegen min anbefalte drypping med olivenolje et par dager (men ingen bomullsdott for å holde det på plass) - og det har fungert her i huset. Hun sa også at om ikke voksen kom ut etter noen sånne behandlinger, kunne vi komme med veslemor og få skylt ørene. Men olje funka, så vi slapp det.

Skrevet

Alle vet vi jo at man ikke skal lenger inn i øret enn man kommer med albuen (men jeg bruker q-tips selv), men jeg har hørt at man bare skal bruke klut og tørke ytterst i øret så vil ørevoksen komme ut av seg selv. Men det spørs vel om det hjelper dersom den sitter fast.

Vi har vært hos legen og fått spylt ut øret på jentungen en gang, men da var hun nok tre år, muligens enda litt mer. Da kom det ut klumper og det ble jo en del gråt, men det gikk da over.

Godt poeng, det var sikkert noe sånt :)

Skrevet

Ja, matolje som er kroppstemperert og et håndkle over puta så ikke den blir flekkete. Det fikk jeg beskjed om av sjefen når jeg jobbet på ønh-avdelingen.

Skrevet

Jeg skal ikke pirke i ørene hans med pinsett nå nei. Mamma brukte en frimerkepinsett på meg - en helt rund en uten skarpe kanter, men allikevel. Alt for skummelt, hva om han rykker til og pinsetten stikker hull på noe inni der? Huff.

Jeg har ikke pirket med qtips i ørene hans heller, bortsett fra helt ytterst i øret for å se om resten da løsner. Brukte varmt vann, men den løsnet ikke.

Jeg skal prøve matolje, jeg har googla litt og ser at det er anbefalt. Regner med vanlig soyaolje funker fint da. Må få tak i en pipette og gjøre et forsøk. Takk for svar!

Skrevet

Dere som bruker matolje, pass på å få skyllet ørene etter en stund. Matoljen kan størkne....

Skrevet

Det funka som krutt! :hoppe:

I går prøvde jeg å ha matolje i ørene hans, og så skylte vi det bort etter en halvtimes tid. Det skjedde ikke noe da, og heldigvis synes han det var helt ok. I dag spurte han om vi kunne gjøre det en gang til :ler: og da kom det ut en svæær klump fra det ene øret. Det må være så deilig for ham å få den bort, jeg kan ikke helt skjønne at han har hørt noe i det hele tatt med den der inni... :klø:

Matolje og varmt vann anbefales i hvert fall!

• Liker 1
Skrevet

I går prøvde jeg å ha matolje i ørene hans, og så skylte vi det bort etter en halvtimes tid. Det skjedde ikke noe da, og heldigvis synes han det var helt ok. I dag spurte han om vi kunne gjøre det en gang til :ler: og da kom det ut en svæær klump fra det ene øret. Det må være så deilig for ham å få den bort, jeg kan ikke helt skjønne at han har hørt noe i det hele tatt med den der inni... :klø:

Hvordan fikk du det inn i øret da?

Har ei frøken på 18 mnd som også sliter med veldig mye ørevoks, og nå de siste to mnd tror jeg hun har begynt å høre litt dårlig så da kan det jo være en ide å prøve dette :)

Skrevet

Hvordan fikk du det inn i øret da?

Har ei frøken på 18 mnd som også sliter med veldig mye ørevoks, og nå de siste to mnd tror jeg hun har begynt å høre litt dårlig så da kan det jo være en ide å prøve dette :)

Annonse
Skrevet

Jeg var på apoteket og spurte om råd, og der fikk jeg ei sprøyte uten spiss. Jeg dryppet olje med sprøyta heeelt forsiktig - det er fort at det kommer mye mer enn man hadde tenkt. Jeg brukte samme sprøyta til å spyle rent med varmt vann, da hadde jeg litt mer trykk på sprøyta. Funka som bare det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...