Gå til innhold

Hva synes dere om denne artikkelen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var en bra artikkel. Jeg er da selvfølgelig stemor til min manns barn.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg likte artikkelen. Men jeg synes likevel det er viktig å tenke over at ordet ste(person) ofte har en negativ klang, og at de som har valgt å kalle det for bonusbarn nok prøver å unngå denne klangen.

Likevel, et nytt navn på akkurat samme kjipe følelsen hjelper ikke så mye og derfor er jeg mest enig med artikkelen :)

Skrevet

Men hvorfor skal ordet ste- være negativt? ja, det kan være en vanskelig relasjon for alle parter. Men hvis man har som utgangspunkt at å være stemor er negativt, så blir det negativt. Det blir som å tenke "uff, det er så vanskelig" om noe man skal gjøre. Har man bestemt seg for at det blir vanskelig, ja så blir det vanskelig.

Skrevet

Jeg synes det høres så mye bedre ut og bare si barna mine. Om jeg hadde vært på butikken og noen jeg kjente halvveis hadde kommet bort til meg hadde jeg ikke sagt dette er barna mine ste barna mine og dette er fosterbarnet mitt. Jeg tenker jo mer på barna og prøver ikke smykke meg med en tittel..

Skrevet

Jeg skjønner tanken, men for meg er det likegyldig hva folk kaller sine stebarn/bonusbarn/steforeldre/bonusforeldre.

Jeg tenker at det vel egentlig ikke er noe som angår andre, for det er jo ingen offisiell tittel. Akkurat som noen kan finne på å kalle svigermor for bare mor (sikkert ikke veldig utbredt, men jeg har hørt den varianten), uten at det svekker morens rolle. Mer vanlig er det kanskje å høre at noen mødre kaller sin nære venninne tante til barnet når de har tett kontakt, uten at det er meningen å gjøre den biologiske tante mindre verdt.

Her er det vel hensynet innad i de forskjellige stefamilier som bør avgjøre hva som er greit eller ikke. Om mor og barn synes det er greit å kalle fars nye samboer/kone for bonusmamma så ser jeg ikke noe problem med det, selv om naboen skulle mene at det blir en feil tittel.

Skrevet

Jeg synes det høres så mye bedre ut og bare si barna mine. Om jeg hadde vært på butikken og noen jeg kjente halvveis hadde kommet bort til meg hadde jeg ikke sagt dette er barna mine ste barna mine og dette er fosterbarnet mitt. Jeg tenker jo mer på barna og prøver ikke smykke meg med en tittel..

Her blir det jo også opp til barna hva de føler seg komfortable med.

Noen vil ta det som en stor fornærmelse om stemor (jeg merker at den benevnelsen faller mest naturlig for meg personlig) kaller dem for "barnet mitt". Det samme gjelder en del fosterbarn. Både stebarn og fosterbarn kan føle at stemor/fostermor prøver å stjele mors rolle ved å si sånt.

Men hvis barna føler seg komfortable med "dette er mine barn" så hvorfor ikke?

Skrevet

Eg er heilt einig i at ein skal kalle ein spade for ein spade - det heiter stemor/stefar og stebarn. Kan ikkje skjønne kva som er negativt med det. "Bonusbarn/bonusforeldre" høyrest berre latterleg ut i mine øyrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...