Tanzania Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Hei!! Prøvde i dag å lage sjokolade hjemme med å smelte sammen 50 g kakaosmør og 100 g kakaomasse. I oppskriften sto det bare at jeg skulle smake til med søtningsmiddel, har kjøpt agavesirup som jeg tok 1 ts av oppi. Gledet meg skikkelig til å smake på sjokoladen som så veldig fin ut! Men.. den var så beisk! Er det noen som har erfaring med denne type sjokolade og vet hvordan jeg kan gjøre den søtere? eller vil den bli så beisk uansett?
MarilynM Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Hei!! Prøvde i dag å lage sjokolade hjemme med å smelte sammen 50 g kakaosmør og 100 g kakaomasse. I oppskriften sto det bare at jeg skulle smake til med søtningsmiddel, har kjøpt agavesirup som jeg tok 1 ts av oppi. Gledet meg skikkelig til å smake på sjokoladen som så veldig fin ut! Men.. den var så beisk! Er det noen som har erfaring med denne type sjokolade og vet hvordan jeg kan gjøre den søtere? eller vil den bli så beisk uansett? Du har nok brukt ALT for lite agavesirup! Jeg har en fin liten oppskrift som jeg koser meg med: 2 ss rått kakaopulver 2 ss Cocosa (kokosfett, kan sikkert bruke kakaosmør istedet, men jeg elsker kokossmaken..) 1-2 ss agavesirup (min samboer får 2 ss, han liker f.eks melkesjokolade, mens jeg synes 70% sjokolade er mer enn søtt nok og klarer meg med 1) Poenget er ihvertfall at agavesirup ikke er like søtt som sukker, og kakao er veldig bittert. Når jeg lager smoothies pleier jeg også å beregne ca 1 liten ss agavesirup pr ss kakao. Bruker ikke noe særlig sukker/søtt til vanlig. Smelt gjerne alt på nytt hvis du ikke har kastet det og ha oppi mer sirup, og husk på å røre litt mens det stivner så ikke sirupen synker til bunns (da blir det halvt bittert og halvt kvalmende søtt..) Jeg setter gjerne kjelen i kjøleskapet i 5-10 min, tar ut og rører litt før jeg heller i former. Bedre lykke neste gang, det er ingenting som er så godt som hjemmelaget sjokolade når man bare finner ut av forholdstallene.
Leanne Skrevet 25. september 2010 #3 Skrevet 25. september 2010 Høres spennende ut med hjemmelaget sjokolade.. Hvor kjøper dere ingrediensene hen?
Elanor Skrevet 25. september 2010 #4 Skrevet 25. september 2010 Enig i at du har brukt altfor lite søtstoff, men hvis det er råsjokolade du har prøvd deg på er det ikke til å komme i fra at resultatet blir beskt uansett. Jeg kjøpte kakaomasse og kakaosmør på okosjoklade.no for moro skyld, og eksperimenterte litt med det. Det beste resultatet fikk jeg da jeg blandet inn litt vikingmelk i sjokoladeblandingen. Det var det som skulle til for å ta av brodden. Gjorde sjokoladen litt mindre sunn, men man skal jo klare å spise den også
Tanzania Skrevet 18. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2010 Sjokoladen ble faktisk veldig god når eg brukte rikelig med søtstoff i!! Men akk så dyrt.... Det med vikingmelken hørtes spennende ut, det må jeg prøve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå