Gjest meme Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Har et bonusbarn på 3 år som går i barnehagen. For ca. 6 mnd siden bestemte mor at han ikke skulle sove mer, for enhver pris. Vi fikk beskjed om at vi for all del ikke måtte la han sovne på dagen fordi han da ikke ville sovne før 23-24 igjen på kvelden. Resultatet av dette er at han sovner i maten på barnehagen, og er apatisk når han kommer hjem. Når vi henter han, rekker vi ikke å kjøre 5 meter før han er totalt borte. Det eneste han vil er å sitte i sofaen og se på tv, reagerer omtrent ikke når han blir snakket til. Her om dagen sovnet han klokka fem på ettermiddagen, jeg hadde ikke hjerte til å vekke han og han sov faktisk til han ble VEKT morgenen etter! Han er jo ikke seg selv, er en helt annen gutt i helger og dager hvor han ikke er i bhg. Vi lar han forøvrig få en liten dupp når han trenger det og har INGEN problemer med å legge ham klokka 19. Får ingen forståelse for dette hos mor, som bare mener han må venne seg til det. Jeg mener en tilvenningsperiode ikke varer i seks måneder og tror han rett og slett er en liten gutt som har behov for mer søvn enn kanskje andre har på hans alder. Barnehagepersonalet er enige med oss, men kan jo ikke gjøre stort. De sliter med å holde ham våken hele dagen. Frustrerende, jeg synes synd på lillemann. Han er jo helt gåen hele ukene. Råd?
Linnea Adriana Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 (endret) Har et bonusbarn på 3 år som går i barnehagen. For ca. 6 mnd siden bestemte mor at han ikke skulle sove mer, for enhver pris. Vi fikk beskjed om at vi for all del ikke måtte la han sovne på dagen fordi han da ikke ville sovne før 23-24 igjen på kvelden. Resultatet av dette er at han sovner i maten på barnehagen, og er apatisk når han kommer hjem. Når vi henter han, rekker vi ikke å kjøre 5 meter før han er totalt borte. Det eneste han vil er å sitte i sofaen og se på tv, reagerer omtrent ikke når han blir snakket til. Her om dagen sovnet han klokka fem på ettermiddagen, jeg hadde ikke hjerte til å vekke han og han sov faktisk til han ble VEKT morgenen etter! Han er jo ikke seg selv, er en helt annen gutt i helger og dager hvor han ikke er i bhg. Vi lar han forøvrig få en liten dupp når han trenger det og har INGEN problemer med å legge ham klokka 19. Får ingen forståelse for dette hos mor, som bare mener han må venne seg til det. Jeg mener en tilvenningsperiode ikke varer i seks måneder og tror han rett og slett er en liten gutt som har behov for mer søvn enn kanskje andre har på hans alder. Barnehagepersonalet er enige med oss, men kan jo ikke gjøre stort. De sliter med å holde ham våken hele dagen. Frustrerende, jeg synes synd på lillemann. Han er jo helt gåen hele ukene. Råd? Huff litt vondt og lese. Er enig med deg men har ikke så mange gode råd. Snakke mer med moren? eventuelt få noen andre til å snakke med mer moren(barneghgepersonalet(barnefar?)) kanskje det blir bedre motatt om andre også sier det? Endret 23. september 2010 av Linnea Adriana
Gjest wild bird Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 Dette høres ikke bra ut. Det går jo ut over livskvaliteten hans. Har hatt et par sånne tilfeller i barnehagen, og etter et par samtaler med mor, så har hun slakket på kravene om å ikke la barnet sove. Resultatet er at barnet sover mye bedre om natten, når det får en dupp på dagen. Søvn avler søvn. Hva med å få barnehagen til å ta en prat med mor om problemet? Også kan dere bare fortsette med å la barnet få en lur når dere har han.
Gjest meme Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 Tusen takk for svar! Jeg tror desverre også problemet ligger i at hun er fornøyd med å ha en gutt som ikke gjør stort ut av seg når han er kommet hjem, og at leggerutinene består i å sende ham i seng og slå på tvn. (ja, han er 3 år og har tv over senga!) Her leser vi, og ligger sammen med han i fem-ti minutter etter at lyset er slokket. Uten å utbrodere det for mye, er det mange ting hun påstår er problematisk som vi ikke har problemer med i det hele tatt. Det blir brukt mye negativ oppmerksomhet istedet for å løse ting med positive tilbakemeldinger. Helt enig i at dette går veldig utover livskvaliteten hans. Får helt vondt når jeg snur meg etter de 5 meterne i bilen og ser en gutt som har slokna fullstendig. Godt tips å prøve å få de i bhg. til å snakke med henne! Jeg bare frykter at hun kommer til å parere med at han da ikke sovner før sent på kveld. Skal gi det et forsøk i alle fall! Og her kommer han til å få sove så mye han vil, så lenge han føler han trenger det selv. Vi har også gitt beskjed om at han skal det når vi henter han i bhg, mye hyggeligere å få hjem en blid og aktiv gutt.
SmallTalk Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Til og meg jeg som ikke har barn, og ikke kan noe særlig om barn, reagerer på dette! Et barn på tre år blir fortsatt sliten iløpet av en dag i barnehagen, og da er det ille at han ikke skal få sove en dubb iløpet av dagen. I tillegg så har til og meg jeg skjønt at søvn avler søvn, og at man absolutt sover best når man ikke er overtrøtt og utslitt. Og å sovne til TV'n skal jeg ikke kommentere engang... Synes løsningen om å lese for gutten og å ligge sammen med han i noen minutter er mye koseligere, og det gir en mye mer avslappet stemning. Jeg sover ikke godt foran TV'n, og jeg nekter å tro at en treåring gjør det.
Gjest gjest Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Parerer hun med at han ikke sovner før sent får du parere med at de er fordi han er overtrøtt og ikke greier å sovne på grunn av kroppslig ubehag. Sover han en dupp på dagen får han lettere sovne på kvelden. Det hun gjør er mishandling. I krig er det en anerkjent torturmetode å nekte noen den søvnen de trenger. Det er ikke ment som krittikk av deg, som jeg vet gjør ditt beste. Det er en kritikk av henne som ikke ivaretar barnet sitt. Hadde jeg sette dette og ikke bare lest om det på nett, ville jeg varslet barnevern for dette er omsorgssvikt når hun vil ha ungen utslitt på grunn av egne behov. Jeg syns det er forkalstelig og skjønner at du har vondt av barnet. Det er ikke riktig. Be barnehagen om å slutte å holde ham våken! La ham i det minste få en dupp der i stdet for å ha hodepine og bakrusfølelse hele dagen. Det skaper psykiske forstyrrelser på sikt. Stå på kravene
Linnea Adriana Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Jeg har ei venninne som har denne ordningen og det fungerer veldig godt for de gutten deres sovner endelig om kvelden og våkner ikke kl 4 om morgenen og vil stå opp. Det kan jo også komme av at hun eventuelt har andre barn eller kjenner noen der dette fungerer for de. Så tror hun at dette fungerer best for alle. Så ser hun /skjønner ikke at det ikke fungerer. Sikkert det beste å få flere til å snakke med henne og legge enda mere innsats i å snakke med henne du kan vise henne det du har skrevet på kg? Du sikkert også finne noe om dette på nettet. Ellers så er det kanskje noe annet som får barnet til å ikke få sove, jeg har flere venner med fosterbarn. Hun ene jenta er litt annenhver uke hos min venninne og annen vær uke hos sin egen familie, hun blir veldig urolig første natta hun er hos min venninne og likedann veldig urolig første natta hun er hos sin fosterfamilie. Dette har jeg inntrykk av at er ganske vanlig, det trenger ikke å være noe som er galt bortsett fra at det kan være vanskelig for barn og bli flyttet på noe som lett kan gjøre de urolige og stressede. Jeg kan godt se for meg at det også kan gå utover at det er vanskelig for denne gutten og få sove.
Gjest Dainty Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Jeg vil bare gi en klem til TS Du virker som en omsorgsfull og ressursterk bonusmamma!
Gjest Leah Skrevet 24. september 2010 #9 Skrevet 24. september 2010 Barnehagepersonellet burde være voksne og trygge nok til å se barnets beste på tross av hva moren mener. Om barnet "lider" ved å være våken, og de strever slik med å holde barnet våkent, så ville jeg som pedagogisk personell absolutt latt barnet sove av og til i bhg. likevel. Men hva sier far? Jeg jobber i barnehage, har gjort det i mange år, har også hatt egne barn i min tid. Dette med at barn strever med sove/ikke sove en periode er helt vanlig i den tiden da de holder på å slutte å sove middagslur. Om noen uker/mnd er dette kanskje problemet borte av seg selv.
Gjest gjest Skrevet 24. september 2010 #10 Skrevet 24. september 2010 Barnehagepersonellet burde være voksne og trygge nok til å se barnets beste på tross av hva moren mener. Om barnet "lider" ved å være våken, og de strever slik med å holde barnet våkent, så ville jeg som pedagogisk personell absolutt latt barnet sove av og til i bhg. likevel. Men hva sier far? Jeg jobber i barnehage, har gjort det i mange år, har også hatt egne barn i min tid. Dette med at barn strever med sove/ikke sove en periode er helt vanlig i den tiden da de holder på å slutte å sove middagslur. Om noen uker/mnd er dette kanskje problemet borte av seg selv. Det står i innlegget til TS at dette har holdt på i et halvt år. Derfor mener jeg det er mishandling. Spesiellt hvis moren gjør dette fordi hun får et mindre aktivt barn. Snart sliter ungen med angst for å måtte stå opp og gå i barnehagen, fordi han har hatt det så ille over lang tid.. TS kan ta det opp med legen til barnet.
Gjest andrassy Skrevet 24. september 2010 #11 Skrevet 24. september 2010 Hvor er FAR??? Er det ikke han som både bør ta en prat med mor OG evt. snakke med barnehagen hvis dette er et problem? Hvis dette virkelig har pågått et halvt år - hvorfor iallverden har ikke FAR tatt tak i det? Fars manglende involvering i eget barn er da vel minst like ille som at mor angivelig tar "dumme" valg for barnet! FAR har et ansvar overfor barnet sitt. Hvis han ikke er villig til å ta det ansvaret, så får han ta konsekvensen av det, og ikke skylde på mor for at ting er som de er.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #12 Skrevet 24. september 2010 Det er fler som skriver at det går ut over livskvaliteten til barnet. Det går ikke bare ut over livskvaliteten, men søvnmangel hemmer også utvikling. Når våkner denne vesle pjokken på morgenen?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2010 #13 Skrevet 24. september 2010 Jeg har ikke erfaring for at søvn avler søvn!!!! Hvis gutten er hyper og holder det gående til langt utover kvelden, og mor er alene med han 6 av 7 dager i uka, så kan jeg skjønne at hun insisterer på å kutte ut dagsøvn. For de ansatte i b hagen er det jo litt kjekt med barn som sover, blir jo roligere da. Jeg tror man må lytte til den som har størst belastning med barnet, og la vedkommende bestemme. Hvis barnet er like mye i begge hjem, må dere jo bli enige på en helt annen måte, da kan ikke mor bestemme alt alene. For øvrig: har selv 2 stebarn, og syns de får alt for lite søvn, men så lenge hverken min mann eller barnas mor syns det er noe problem med morgengretne tryner, så får det bare være slik. Fellesbarna legger seg til samme tid hver kveld, og er glade, blide og uthvilte om morgenen, de sover 1,5 timer midt på dagen i barnehagen, er de ikke våkne da, så må personalet vekke dem. Min erfaring er at de ikke sovner om kvelden hvis de sover mer enn halvannen time på dagen.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #14 Skrevet 24. september 2010 For øvrig: har selv 2 stebarn, og syns de får alt for lite søvn, men så lenge hverken min mann eller barnas mor syns det er noe problem med morgengretne tryner, så får det bare være slik. Men sier ikke ts at det er et problem at gutten er så trøtt? Om det ikke hadde vært noe problem hadde jo alt selvsagt vært ok...
Linnea Adriana Skrevet 24. september 2010 #15 Skrevet 24. september 2010 http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/sovn/article504950.ece
Gjest Constanze Skrevet 24. september 2010 #16 Skrevet 24. september 2010 Jeg synes det er tragisk å lese om "bonusmødre" som bruker så mye energi på å sverte barnets mor. Er sjeleglad for at mine barn har sluppet å måtte forholde seg til sånt. Husker godt da mine eldste gikk i barnehagen. Jeg begynte etterhvert å få store problemer med å få ham i seng om kvelden. Han var rett og slett ikke trøtt. Snakket med barnehagen og ble enige om at de skulle slutte å la ham sove på dagtid. Det gikk lang tid før han klarte å holde seg våken og opplagt på ettermiddagen. Husker veldig godt at han satt og halvsov ved middagsbordet - men med det resultatet at han fikk skikkelig søvn om natten - og det er faktisk viktiere. Husker strevet med å ikke la ham sove før leggetid. Måtte synge og snakke til ham hver gang vi måtte ut og kjøre på ettermiddagen - hvis ikke sovnet han og da var nattesøvnen ødelagt. Det er noe som går over - men det tar tid.
Gjest meme Skrevet 24. september 2010 #17 Skrevet 24. september 2010 Jeg synes det er tragisk å lese om "bonusmødre" som bruker så mye energi på å sverte barnets mor. Er sjeleglad for at mine barn har sluppet å måtte forholde seg til sånt. Husker godt da mine eldste gikk i barnehagen. Jeg begynte etterhvert å få store problemer med å få ham i seng om kvelden. Han var rett og slett ikke trøtt. Snakket med barnehagen og ble enige om at de skulle slutte å la ham sove på dagtid. Det gikk lang tid før han klarte å holde seg våken og opplagt på ettermiddagen. Husker veldig godt at han satt og halvsov ved middagsbordet - men med det resultatet at han fikk skikkelig søvn om natten - og det er faktisk viktiere. Husker strevet med å ikke la ham sove før leggetid. Måtte synge og snakke til ham hver gang vi måtte ut og kjøre på ettermiddagen - hvis ikke sovnet han og da var nattesøvnen ødelagt. Det er noe som går over - men det tar tid. Ærlig talt. Jeg ser at guttungen sliter, skal jeg bare overse det? Du synes at måten ting blir gjort på her er riktig? Det er IKKE et problem å få han til å sove på kvelden selv om han tar en dupp på dagtid. Hadde det vært det hadde vi selvsagt hatt forståelse for det. Og det du sier om at de sover bedre om natten når de går rundt og er trøtte hele dagen, er det i alle fall mange som er uenig med deg i. Blant annet søvnterapauter. Men selvfølgelig, jeg er jo bare en utenforstående uten innsikt i livssituasjonen til gutten. Selv om han er hos oss snart 50 prosent av livet skulle det bare mangle at jeg holder kjeften min og spør om råd. ALLE mødre er faktisk ikke gode mødre, og selv om jeg er en stemor så betyr ikke det at jeg har noe behov for å sverte noen. Og far er veldig inne i bildet, han er frustrert men møter lite forståelse. Han har snakket med mor, og snakket med bhg. Hva mer skal han gjøre? Det er jo derfor jeg startet denne tråden. Jeg ville vite om dette var normalt, og om det skal ta så utrolig lang tid å venne han til det. Dainty: TAKK! Det varmet veldig!
Gjest meme Skrevet 24. september 2010 #18 Skrevet 24. september 2010 Hvor er FAR??? Er det ikke han som både bør ta en prat med mor OG evt. snakke med barnehagen hvis dette er et problem? Hvis dette virkelig har pågått et halvt år - hvorfor iallverden har ikke FAR tatt tak i det? Fars manglende involvering i eget barn er da vel minst like ille som at mor angivelig tar "dumme" valg for barnet! FAR har et ansvar overfor barnet sitt. Hvis han ikke er villig til å ta det ansvaret, så får han ta konsekvensen av det, og ikke skylde på mor for at ting er som de er. Hvordan kan du trekke denne konklusjonen? Det betyr da vitterlig ikke at far ikke er involvert selv om det er jeg som spør om råd på KVINNEguiden?
Gjest meme Skrevet 24. september 2010 #19 Skrevet 24. september 2010 http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/sovn/article504950.ece Takk! Fin artikkel!
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2010 #20 Skrevet 24. september 2010 Det er fler som skriver at det går ut over livskvaliteten til barnet. Det går ikke bare ut over livskvaliteten, men søvnmangel hemmer også utvikling. Når våkner denne vesle pjokken på morgenen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå