Gå til innhold

Samtale med presten

Miracl3

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid i forveien har vi samtale med presten ? Hva går denne samtalen ut på ? Jeg er ikke personlig kristen å heller ikke konfimert i kirken. Er det slike ting presten vil henge seg opp i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Me hadde samtalen torsdagen før bryllaupet. Snakka mykje om eksteskapet, samliv etc., kva løfta me gjev faktisk inneheld, og sjølvsagt noko om den kristne dimensjonen - når de har valt å gifte dykk i kyrkja, kjem de nok ikkje utanom det... Men trur neppe det vert noko ubehageleg a'la 'Og kvifor har du ikkje konfirmert deg i kyrkja om eg tør spørje?' :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pip

Jeg var veldig opprørsk som ungdom. De fleste i slekten min er personlig kristene. Jeg valgte å melde meg ut av statskirken å konfimere meg borgelig. Har meldt meg inn igjen i statskirken nå for noen år siden.Er veldig fornøyd med det valget , men er ikke veldig kristen. Jeg er usikker på hva jeg tror på å forstår ikke hvordan "Gud " kan la grusomme ting skje. Men min bestemor sier bare folk som er sterke nokk får en sykdom eller en gave fra Gud.

Men tilbake til spørsmålet ditt. Det hele var et ungdomsopprør . Ikke veldig gjennomtenkt. Men gjort er gjort og spist er spist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... Det var eigentleg ikkje eit spørsmål sånn altså! Eg har ikkje for vane å 'grille' folk på den måten!

Det eg sa var: Men trur neppe det vert noko ubehageleg a'la 'Og kvifor har du ikkje konfirmert deg i kyrkja om eg tør spørje?'

Altså presten sine spørsmål kring det som har med kristendom/kyrkja å gjere! Det var berre meint som eit døme på spm. eg IKKJE trur de kjem til å få! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

He he Pip. Det går kjempe bra. Jeg svarte på det å syntes det er helt greit. Forstod kjanske ikke hva du mente med en gang :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he Pip. Det går kjempe bra. Jeg svarte på det å syntes det er helt greit. Forstod kjanske ikke hva du mente med en gang :ler:

:wink: Ikkje alltid like lett å få med seg alt i farta! Sikkert litt klønete forklart av meg òg då... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde samtale med presten 14 dager før vi giftet oss. Første del var en gjennomgang av vielsen, hva vi måtte huske på og en del om det faktiske innholdet i vielsen. Neste del av samtalen var en prat om samliv og ekteskap. Presten var opptatt av å bli kjent med oss og hvordan vi var som mennesker. Han prøvde også å 'lirke' ut av oss noen poeng til talen sin.. Både jeg og mannen min syns samtalen var veldig god. Det må også sies at talen presten holdt under vielsen vår ble veldig personlig og fin. Og ganske morsom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror ikke du skal bekymre deg for den samtalen.

Jeg kan fortelle deg litt hvordan jeg legger opp en slik samtale.

Ca 2-3 uker før vielsen innkaller jeg til samtale med brudeparet. Da snakker vi litt om hva det innebærer å være gift (både praktisk og følelsesmessig). Jeg spør litt om parets "historie", når de traff hverandre, hva de liker/ikke liker med hverandre, interresser osv. Jeg gir alltid beskjed helt i begynnelsen av samtalen at de ikke må føle seg presset til å fortelle mer enn det de selv føler komfortabelt.

Det hender at jeg også også litt om hvorfor de vil gifte seg i kirken.

Hvis de da gir tradisjon som grunn, er det greit nok. Det er bra at folk er ærlige.

I hvert bryllup skal presten holde en tale. Det er veldig vanskelig å holde en tale for noen en ikke "kjenner". Samtalen er den eneste måten å bli "kjent" med brudeparet.

Hver samtale blir forskjellig.

Et par dager før vielsen har vi øvelse i kirka. Da er det det praktiske som gås igjennom før den store dagen.

Hilsen prest på KG besøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår samtale (kun samtalen etter ca 50 min øving sammen med et annet par) hos presten tok ca 30 minutter og jeg synes det var mer enn nok egentlig.

Dette pratet vi om:

-hvilke sanger vi skulle ha

-inngangs- og utgangsmarsj

-hvorfor vi valgte å gifte oss

-hva som var hverandres beste egenskaper og hvorfor vi valgte hverandre

-hobbyer/interesser

-barn, fremtidige planer

-hvordan vi forholdt oss til kristendommen

I det hele tatt snakket vi løslig omkring dette med giftemålet og hvorfor vi hadde endt opp sammen. I tillegg var han inne på dette med kristendommen og at det var en kristen vielse, men det var nok kun for å sjekke om vi var personlig kristne eller ei.

Ellers hadde vi dette møtet 2 uker før vielsen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samtale med presten i kirken onsdagen før vielsen, og det tok ca en time. Han var mest opptatt av vår historie, hva vi falt for hos den andre, osv.. Han nevnte selvfølgelig gangen i vielsesrituale, og så gikk vi gjennom musikkvalg og salmer (jeg hadde forøvrig med meg et eksemplar av kirkeprogrammet, det syns han var veldig kjekt å få) Ellers var det ingen spørsmål om hvorfor vi valgte en kirkelig vielse, og hvordan vi så på kristendommen. Det var en god samtale som fikk oss til å glede oss enda mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...