Gå til innhold

Hva er en god lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med utdanningen til jul, og har søkt jobb som jeg sannsynligvis får hvis jeg består eksamener. Lønnen er lønnstrinn 48 i staten, dvs. ca. 384000 kr.

Som ny i arbeidslivet har jeg ingen forhold til lønn, men synes det jeg vil få er helt greit, etter mange år på studielån ;)

Så til spørsmålet: Hva synes dere er en god lønn for en nyutdannet fra universitet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt greit ut det.

Men så klart det avhenger av hvilken utdannelse man har, om den er relevant i forhold til jobben, og ikke minst hvilken stilling det dreier seg om.

Skrevet (endret)

Hva som er god lønn, kommer helt an på hva man er utdannet som, hva slags grad man har og hvor mye arbeidserfaring man har. Og ikke minst hva slags stilling det er snakk om.

Jeg har 380' i året som nyutdannet ingeniør (bachelor) uten relevant arbeidserfaring, og det er helt greit. Mye vil ha mer, og jeg kunne godt tenkt meg høyrere lønn, men den kommer etter hvert. ;)

Generell konklusjon:

-Har man teknisk/økonomisk master (er siv.ing/siv-øk), så er dette dårlig lønn.

-Har man en teknisk/økonimisk bachelor, så er det grei lønn.

-Har man bachelor eller master i "mykere fag" så er det bra lønn.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Er ikke enig med SmallTalk i at 380 000 er bra lønn dersom man har master i "mykere" fag...Men som nyutdannet etter bachelor i disse "mykere" fagene, så er det en bra lønn vil jeg si...

Skrevet

Ja, eg vil seie at 380 000 er veldig bra startlønn eg!!!

Sjølv har eg 4,5 års utdanning frå høgskule -er lærarutdanna og har 4 års ansinnitet. Steig nettopp til 372 000 i året. Og det har eg sett på som bra ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...