Gjest Gjest Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Hva gjør dere når samboeren har hodepine, magevondt, er forkjøla etc? Jeg har slitt endel med hodepine og har vært vant til å trekke meg tilbake i kaldt, mørkt rom da og bare være i fred. Folk i samme hus har spurt om det er noe jeg trenger, om de skal hente vann til meg, kanskje en pille osv... Det samme har jeg gjort når andre har vært syke. Han jeg bor sammen med nå er veldig omsorgsfull. Han legger kald klut på panna mi, gjør den kald igjen når den er varm, vil ikke "forlate" meg, spør om det går bra, om det går bedre osv. Når jeg er forkjøla passer han på at jeg er inntulla i tepper, lager te, supper osv. Han er som en mamma nesten:p Og så kjøper han gjerne litt blader og godterier. Jeg er ikke vant til å dulle sånn med folk og bli sånn dullet med. For jeg og de jeg har bodd sammen med før har ønsket å være alene med snytefiller og dundrende hodesmerter... Men det er jo veldig hyggelig at han bryr seg, og det er veldig deilig med kalde kluter og varme supper. Jeg vil være like snill mot han når han er syk, og trenger litt tips. Det er individuelt, men hva er best for å lindre hodesmerter, magesmerter, forkjølelse osv?
Gjest helsearbeider Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Det kommer jo litt an på hva som har forårsaket smertene da. Et råd som gis i en situasjon kan være direkte feil i en annen. Hodesmerter kan man lindre med pracet, men det kommer igjen an på hvorfor noen har vondt. Har de migrene er det vel best å få ligge alene i et kjølig, mørkt rom uten lyder. Personen bør ta smertestillende som anbefalt av lege. Å alltid ta parcet kan være galt, så gjentatte hodepiner bør sjekkes med lege og/eller optiker. Magesmerter kommer igjen an på hvorfor personen har smerter. Det kan være luft, dårlig mat, menssmerter eller noe annet. Personen kan ha hjelp av å drikke farris, spise yoghurt, ta syrenøytraliserende, medisinsk kull eller imodium ( når man vet at det er trygt å bruke imodium! Det er ikke alltid riktig å bruke det!)eller få en varmeflaske på magen. Men dette avhenger igjen av hvorfor personen har vondt. Luftsmerter kan bli bedre av å prøve å bevege seg så man får luften ut. Førkjølelse kan lindres med paracet eller ibux, ved å drikke mye, få halstabletter, nessepray/saltvannsoppløsning, øyedråper, kleenex og varm suppe. Noen syns det er bedre med noe kaldt enn noe varmt. Der er alltid lurt å sjekke med lege dersom noen har magesmerter som varer. En person med megesmerter kan ha blindtarmbetennelse, tarmslyng, gallestein, alvorlig matforgiftning, magesår eller noe annet som lege bør se på. Diare bør ikke alltid stoppes, siden det kan gjøre en matforgiftning MYE verre. Ellers er det vel bare å kjøre på med Tender Loving Care
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 Jeg synes ikke man skal pakkes full med paracet og ibux. Frisk luft kan hjelpe mot hodepine. Ta han med ut en tur? Kommer an på hvilken type smerter selvsagt... Noe hodepine kommer av stress og spenninger i nakken. Massasje og hjelpe til med å lette stress er en idè. La han vite at det bare er å si ifra hvis han vil du skal gjøre noe for han. Jeg vil ikke være til bry, men det er godt å vite at noen vil hjelpe hvis det trengs... Ta hensyn, ikke mas... Slapp av sammen med han hvis han vil. Noen menn trekker seg jo tilbake som døende dyr når de er syke, mens andre blir skikkelig sutrete
Gjest helsearbeider Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 Jeg synes ikke man skal pakkes full med paracet og ibux. Jeg skriver at det kan brukes, ikke at det skal brukes. Jeg sier heller ingen ting om å pakke noen full...
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Jeg skriver at det kan brukes, ikke at det skal brukes. Jeg sier heller ingen ting om å pakke noen full... Svaret var ikke rettet mot deg, men mot ts. Du og skriver jo at det ikke er riktig å ta paracet "hele tiden"
Anglofil Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 (endret) Vel, nå skriver jo ikke ts at hun tar paracet eller lignende hele tiden heller, så jeg synes den diskusjonen blir veldig på siden av hva hun egentlig spør om. At man ser an situasjonen er jo ganske opplagt i mine øyne. Til ts: det virker som du har en veldig omsorgsfull og snill kjæreste, sånn er kjæresten min også. Det at noen bryr seg er kjempeflott, og jeg tror nok det som er det viktigste her, nemlig å vise at man bryr seg. Man må jo ikke gjøre det gjennom å lage en suppe eller lignende. Det er tanken som teller føler jeg, men er man veldig dårlig synes jeg godt man kan gjøre litt ekstra, men det er meg. Prøv med noe lignende som han gjør, kanskje ikke alt på en gang, men prøv deg frem. Hva som er best er nok veldig individuelt. Mvh Yvonne Endret 23. september 2010 av Yvonne
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Så søt kjæreste du har, TS! Hvis kjæresten din blir syk, bør du rett og slett herme etter hva han har gjort med deg. Det er en god pekepinn på hva han synes er god omsorg Han pleier å lage suppe til deg, da bør du gjøre det samme til ham Jeg har merket meg at mennesker som har influensa/forkjølelse eller smerter i "samme gate" ofte vil svare veldig konkret på spørsmål om: -Er det noe du vil ha? (alle jeg har spurt om dette har enten sagt "nei" eller "ja, jeg vil ha X") -Vil du at jeg skal gå på butikken og kjøpe noe? -Vil du ha en kopp te? -Skal jeg lage middag? Suppe kanskje? -Vil du ligge i fred, eller skal jeg ligge her med deg? Bare ikke still alle spørsmåla i løpet av en kort tidsperiode.
Gjest TS Skrevet 24. september 2010 #8 Skrevet 24. september 2010 Takk for alle svar! Ja, han er en veldig omsorgsfull og snill kjæreste. Omtanke er viktigst ja, Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå