Gjest Iah Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Jeg leste en diskusjon på Barn og Familie, hvor problemstillingen var når en kjæreste/samboer "fortjener" å få tittelen tante/onkel overfor sin partners nieser og nevøer. Og det fikk meg til å tenke. Jeg har selv tantebarn, og det er litt varierende om barna bruker tante foran navnet mitt eller ikke. Selv sa jeg "tante Randi" og "onkel Are" da jeg var barn, men etter at jeg ble voksen har jeg sluttet å bruke ordene tante/onkel og referer til de kun ved fornavn. Det skal også nevnes at jeg hverken har eller har hatt noe særlig nært forhold til mine tanter og onkler, vi har møttes noen ganger i løpet av året i typiske familieselskaper i høytider og bursdager. Hva med dere andre, sier du fremdeles tante/onkel?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Jeg har aldri brukt tante eller onkel, har bare brukt fornavn. Det til tross for at mamma konsekvent har brukt tante og onkel før fornavn :klø:
Suzy Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 Jeg kaller alle tanter og onkler ved fornavn - bortsett fra ei som jeg kaller bare tante
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 Jeg kaller alle tanter og onkler ved fornavn - bortsett fra ei som jeg kaller bare tante Jeg sier tante og onkel forran navnene til alle tanter og onkler fremdeles
Gjest Trajan Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Jeg kaller dem bare med fornavn.
gucci_girl Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Jeg sier tante og onkel foran navnene til tanter og onkler ennå jeg, og det har jeg ingen planer om å slutte med
Gjest AnneShirley Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Kalte dem "tante Kari" og "onkel Pål" da jeg var yngre. Kaller dem nå kun ved fornavn. Deres menn/koner har jeg aldri kalt noe annet enn ved fornavn (trolig pga jeg allerede hadde blitt noen år da de dukket opp).
Kråkesaks Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Jeg leste en diskusjon på Barn og Familie, hvor problemstillingen var når en kjæreste/samboer "fortjener" å få tittelen tante/onkel overfor sin partners nieser og nevøer. Og det fikk meg til å tenke. Jeg har selv tantebarn, og det er litt varierende om barna bruker tante foran navnet mitt eller ikke. Selv sa jeg "tante Randi" og "onkel Are" da jeg var barn, men etter at jeg ble voksen har jeg sluttet å bruke ordene tante/onkel og referer til de kun ved fornavn. Det skal også nevnes at jeg hverken har eller har hatt noe særlig nært forhold til mine tanter og onkler, vi har møttes noen ganger i løpet av året i typiske familieselskaper i høytider og bursdager. Hva med dere andre, sier du fremdeles tante/onkel? Jeg bruker bare fornavn, men legger på tante/onkel hvis den jeg prater med er usikker på hvem jeg prater om. Jeg er ikke tante-tante selv, men er filletante 8eller hva man nå kaller det når mannen min er onkel). Overfor dem kaller jeg meg stort sett bare med fornavn, men jeg måtte presisere at jeg var Tante X en gang da en niese hadde flere ganger sendt tekstmeldinger til meg som skulle til en annen som heter nesten det samme som meg.
Monica1968 Skrevet 23. september 2010 #9 Skrevet 23. september 2010 Nei, jeg tiltaler tantene og onklene mine kun ved fornavn i voksen alder. Da jeg var barn, slang jeg på "tante" og "onkel" foran fornavnet. Blant mine egne tantebarn er det det samme mønsteret å se: De som har blitt voksne, kaller meg bare Monica, mens de som enda er barn, kaller meg tante Monica.
MissStiles Skrevet 23. september 2010 #10 Skrevet 23. september 2010 Jeg sier også tante og onkel + navn.
LukaFrost Skrevet 24. september 2010 #11 Skrevet 24. september 2010 Jeg sier fortsatt tante/onkel + fornavn. Skjønner ikke hvorfor jeg skulle slutte med det.
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. september 2010 #12 Skrevet 24. september 2010 Jeg kaller de tanter og onkler jeg føler det for tante og onkel jeg. Har en god del av de, men bare noen få som jeg omtaler som tante/onkel. Og av de få igjen, så er det bare to jeg kaller tante/tante + fornavn når jeg snakker med dem. Vet ikke helt hvorfor det har blitt sånn, men tror det er litt seint å begynne og kalle dem noe annet nå. Da tror jeg de hadde blitt rimelig sjokkert
Daria Skrevet 24. september 2010 #13 Skrevet 24. september 2010 Jeg brukte tante/onkel +fornavn da jeg var liten, nå bruker jeg bare fornavn. Husker ikke når det skiftet, det ble bare naturlig ettersom jeg ble eldre. Niesen min på snart 3 kaller meg "tante", "tante Daria" og "Daria" om hverandre -får hun ikke umiddelbar respons med det ene, prøver hun noe annet.
Gjest loren Skrevet 24. september 2010 #14 Skrevet 24. september 2010 Jeg er 25 og kaller alle mine tanter og onkler med tittel frør navn.. Til og med de som giftet seg da jeg var 23 og kom inn i livene våre et par år før det ;P
Miss Puddel Skrevet 24. september 2010 #15 Skrevet 24. september 2010 jeg kalte dem alltid "tante Per" og "onkel Kari" da jeg var liten, så hadde jeg en periode der jeg syntes det var veldig barnslig, så da brukte jeg fornavn, selvom DET også kjentes litt klundrete. Nå sier jeg "onkel Kari" og "tante Per" igjen... ;-)
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #16 Skrevet 24. september 2010 Onkel fornavn og tante fornavn. Enkelt og greit
Gjest Dhanu Skrevet 24. september 2010 #17 Skrevet 24. september 2010 Niesa mi kaller meg stort sett bare tante, med mindre søstra mi er i nærheten, da bruker hun fornavnene våre i tillegg for å skille. Blir litt trist den dagen hun begynner å bruke fornavnet mitt, kjenner jeg... *barnslig* De jeg har et nært forhold til, kalles kun tante/onkel, evt med fornavn for å skille dem når det er flere tanter/onkler til stede, de jeg ikke har noe nært forhold til omtaler jeg ved fornavn. Snakker jeg om dem til andre, bruker jeg stort sett fornavn tror jeg.
Marikke Skrevet 24. september 2010 #18 Skrevet 24. september 2010 Jeg sier "tante Kari" og "onkel Per" både om mine foreldres søsken og ektefellene deres. Og nå som jeg har fått barn selv, omtaler jeg hennes tanter og onkler på samme måte når jeg snakker om dem til henne.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 24. september 2010 #19 Skrevet 24. september 2010 Bare fornavn. Enkelte ganger "tante" eller "onkel" + fornavn, men sjelden.
Gjest Spinell Skrevet 24. september 2010 #20 Skrevet 24. september 2010 Jeg er mange og tredve og kaller fremdeles tanter og onkler for "tante + navn" og "onkel + navn".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå