Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Prøvis
Skrevet

Tja, nå er det jo ikke snakk om at at man nødvendigvis merker at man må jobbe mer på individnivå, og arbeidsmengde er heller ikke nødvendigvis bare definert etter tidsbruk. Poenget til vedkommende du siterte er vel at flere uføretrygdede, sykemeldte og andre som av en eller annen grunn ikke er i jobb fører til økte utgifter for staten, og disse pengene er jo ikke noe som bare trylles frem. Økte utgifter for staten er typisk et grunnlag for økte skatter og avgifter, noe som igjen fører til at en del av befolkningen må jobbe mer (altså ikke bare med hensyn til tid, men også mer effektivt, flere oppgaver i jobben e.l.) for å kompensere for de økte skatte -og avgiftsutgiftene.

Det betyr selvsagt ikke at folk ikke skal ha rett til ytelser dersom de har grunnlag for det, men den samlede økningen av slike ytelser i et samfunnsperspektiv kommer til å bli et problem for velferdsstaten. Når folk må jobbe mer så øker også risikoen for utbrenthet og sykemelding for de som er i arbeid noe som igjen fører til flere sykmeldte og således ytterligere press på resten av de yrkesaktive. Med andre ord har vi en ond sirkel der det blir færre som må bære velferdsstatens utgifter, og kombinert med at vi vil få mindre oljeinntekter i fremtiden så er det en ganske uheldig utvikling.

På bedriftsnivå ser man jo ofte konsekvensen av at folk går ut i permisjon/blir langtids sykemeldte, og den er ganske ofte at andre må ta over oppgavene til den som blir sykmeldt, med dertil tilhørende arbeidspress fordi bedriften ikke vil/kan ta seg råd til å lære opp en vikar i mellomtiden. Det er jo ikke dermed sagt at det er slik for deg og på din jobb, men det er faktisk mange som har det slik.

Tusen takk for et veldig saklig svar, det var egentlig det jeg var ute etter og var spent på om jeg fikk, og det fikk jeg fra deg. :)

Ja, det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass og det er jeg klar over. Hos oss så ansetter vi vikarer, har faste vikarer vi kan kalle inn. Og går en arbeidstaker over på uføretrygd så blir det gjerne ansatt en ny.

Til TS så vil jeg si at det er ikke sikkert du blir værende i denne jobben resten av ditt liv, men det er greit å begynne et sted, ha noe å vise fram på CV'n.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...