Gjest BabyBlue Skrevet 23. september 2010 #21 Skrevet 23. september 2010 Blah. Ser det for meg jeg også. Jeg går på skole til jeg er over 20, og etter det er jeg lenket til jobb, regninger, og masse ansvar. Man skal liksom føle seg så fri når man har flyttet ut og har egen jobb, men si meg... er ikke prisen for frihet egentlig slaveri? Neida. Kanskje du ikke har en jobb du trives med? Trenger du en pause fra jobben for å samle nye krefter? Selv satser jeg for fult for gode karakterer på vgs så jeg kan velge og vrake i jobber. Det å jobbe som noe jeg ikke kan fordra gjør meg helt matt -.- Føler det norske samfunnet har så høye forventninger - du skal ha fint hus, en god jobb med real lønn, og pene unger. Ikke rart man blir sliten, egentlig.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #22 Skrevet 23. september 2010 Synes også det er surt å tenke på at vi må jobbe så mye for å få livet til å gå rundt, og at vi skal ha fri når vi er gamle. Er vel og bra det, men hva med det man IKKE kan gjøre nå pga man må jobbe? Slik kan jeg tenke... Likevel elsker jeg å jobbe. Det å ha en fast struktur i hverdagen, stå opp klokka 6, i seng klokka 22.00 er noe jeg setter pris på. Nå er jeg student, og jeg gleder meg til å jobbe igjen. Jeg blir enda mer trøtt og sliten av å ikke alltid holde på med noe vettugt fra 8-16.
Jade Skrevet 23. september 2010 #23 Skrevet 23. september 2010 Du blir vant til å jobbe om en stund Du måtte vel opp tidlig når du studerte også? Heldig du som er hjemme så tidlig! Jeg begynner en time før deg, og er hjemme senere enn det! Hvis du ønsker mer tid, så kan du lage større middager, og spare rester til neste dag. Eller fryse rester hvis du ikke vil ha samme mat to dager på rad. Det finnes også mange middager som er raske å lage. Du kan jo også spise ute noen dager nå når du er i jobb Lag deg en TODO-liste, da blir det lettere å få unna ting, slik at du får tid til andre ting
SmallTalk Skrevet 23. september 2010 #24 Skrevet 23. september 2010 (endret) Jeg er relativt nyutdannet, og har fått meg jobb. Noe jeg selvsagt er glad for. Jobben er krevende og morsom, og jeg føler meg til tider litt overveldet. Nok om det. Det jeg sliter med er 8-16 rutinen. Og tanken på at jeg skal jobbe fra 8-16, hver dag, hele uken, frem til jeg blir pensjonist gjør meg helt tom. Jeg føler at all tid går med til jobb. Kommer hjem fra jobb 16:15, middag, husarbeid, litt avslapping og så må jeg legge meg, fordi jeg må opp 06:30 dagen etter. Jeg føler at hele uken dreier seg om jobb, og at jeg ikke har tid eller overskudd til å gjøre noe lystbetont når arbeidsdagen er over. Jeg har ingen barn, og jeg klarer ikke se hvordan jeg skulle klart å kombinere det med jobb heller. Jeg har jo knapt nok ork til meg selv. Dere som har vært i arbeidslivet noen år, går dette seg til? Blir det bedre? Slik det er nå sitter jeg og ser på klokken om ettermiddagen og teller ned hvor få timer det er til før jeg må legge meg klokken 22.00. Get used to it! Du har i det minste knapt nok reisevei til jobb, tydeligvis ikke en jobb som krever noe særlig overtid og får lagt deg til kl 22. Dette kalles luxus! Men ja, det blir bedre. Det blir sagt at det er en omstilling å begynne i jobb etter at man har vært student pga at det er mer slitsomt enn man er vant til. Det går seg til etter hvert. Personlig så må jeg si at jeg synes det er luksus å jobbe fremfor å være student med deltidsjobb. Da har jeg i det minste fri når jeg kommer hjem, fri på kveldstid, fri i ferier og fri i helger. I tillegg til at jeg slipper å ha diverse skoleoppgaver hengende over skuldrene, eksamensperioder, hovedprosjekt osv. Hilsen nyutdannet i jobb som allerede jobber overtid, alltid er hjemme etter kl 17 (vanligvis nærmere kl 18), som aldri får spist middag før sent og som skulle ønske det var mulig å få lagt seg til kl 22. Endret 23. september 2010 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #25 Skrevet 23. september 2010 Jeg jobber 8 til 16 hver dag. Har ikke bil, og veien til jobb tar ca 30 minutter. Før og etter jobb må jeg hente/levere i barnehagen, + handle, lage middag, husarbeid og følge på aktiviteter. Når klokka er 20 legger småen seg og jeg har to timer for meg selv før jeg må legge meg. Jeg føler jeg setter mye mer pris på den tiden enn jeg gjorde før når jeg hadde mer tid. Annehver helg har vi huset fult av lekekamerater/gjør forskjellige aktiviteter og annenhver helg er småen hos pappaen sin. Jeg syns ingen av oss har noen grunn til å klage. Men det er viktig å planegge tiden man har til overs godt. Er man sliten og bare setter seg i sofaen og zapper etter middag, er det lett å bli sittende der til leggetid. Prøv å bestemme deg på forhånd hva du vil bruke fritimene dine til. F.eks. i dag skal jeg kose meg med fotbad og en bra film, lese en bok, gå en tur, besøk osv. Når man planlegger litt får man utnyttet tiden mye bedre Hvor lenge har du vært i denne jobben?
Brukernavn Skrevet 25. september 2010 #26 Skrevet 25. september 2010 Å, jeg skjønner så godt hvordan du har det. Føler det på akkurat samme måte selv! Håper også at det går seg til.. (jeg har nettopp gått fra ett år hjemmeværende til dagjobb)
Gjest Kiro Skrevet 25. september 2010 #27 Skrevet 25. september 2010 Hei! Jeg synes det er rart at du blir møtt med kriktikk fra noen. Det er en stor overgang å plutselig ikke kunne disponere tiden slik du vil lengre. Og veldig mange mennesker opplever en livskriser ved slike overganger. Noen takler disse krisene lett, andre går gjerne mer inn i seg selv og revurderer livet sitt, filosoferer over hva som er viktig for en, finner ut hva en ønsker å bruke tid på. Livet ditt har akkurat blitt snudd på hodet, du er tvunget inn i en ny rutine. Hvis du allerede er sliten så er det ikke rart at du tenker over om dette virkelig er hverdagen din resten av livet. Jeg tenker slik selv- og jeg er ikke ferdig som student enda. Men på en annenmåte- dette er en overgang. Selv om du vil fortsette i samme rutine så vil kroppen din venne seg til det, og du vil ikke oppleve det så slitsomt lengre. Du vil etterhvert få mer overskudd. Og om du ønsker barn så er det fullt mulig å senke arbeidsprosenten litt hvis du føler du må det. Kanskje du skal prøve å ta helt fri i helgene nå i starten? Det er viktig med avbrekk når man er sliten! Prøv og tenk fremover. Du vil sannsynligvis ha større økonomisk frihet. Bestill en ferie om du liker å reise- da har du noe å glede deg til! Planlegg ting med venner på etteemiddagene, da føler du nok at du får mer ut av dagen. Lykke til i overgangen! Det går seg nok til etterhvert!=) klem til deg!
gbnj Skrevet 25. september 2010 #28 Skrevet 25. september 2010 Jeg er relativt nyutdannet, og har fått meg jobb. Noe jeg selvsagt er glad for. Jobben er krevende og morsom, og jeg føler meg til tider litt overveldet. Nok om det. Det jeg sliter med er 8-16 rutinen. Og tanken på at jeg skal jobbe fra 8-16, hver dag, hele uken, frem til jeg blir pensjonist gjør meg helt tom. Jeg føler at all tid går med til jobb. Kommer hjem fra jobb 16:15, middag, husarbeid, litt avslapping og så må jeg legge meg, fordi jeg må opp 06:30 dagen etter. Jeg føler at hele uken dreier seg om jobb, og at jeg ikke har tid eller overskudd til å gjøre noe lystbetont når arbeidsdagen er over. Jeg har ingen barn, og jeg klarer ikke se hvordan jeg skulle klart å kombinere det med jobb heller. Jeg har jo knapt nok ork til meg selv. Dere som har vært i arbeidslivet noen år, går dette seg til? Blir det bedre? Slik det er nå sitter jeg og ser på klokken om ettermiddagen og teller ned hvor få timer det er til før jeg må legge meg klokken 22.00. Du får ruse deg(alkohol/lykkepiller/koffein ol.) som andre normale folk gjør. Hvorfor skulle det endre seg hvis du gjør det samme monotone rutinearbeidet dag ut/inn?
gbnj Skrevet 25. september 2010 #29 Skrevet 25. september 2010 Klart det går seg til. Når du får barn blir du dessuten vant til å klare deg på mindre søvn og større mengder kaffe Men hva gjør du mellom 16 og 22, og hva gjør du i helgene? Hva skulle du ønske du hadde mer tid til? Hvor mye sover du per natt? Spis riktig og nok, drikk mye vann, tren og få frisk luft, sov nok. Så skal du se overskuddet kommer tilbake og du kjenner at du kan leve litt etter du er ferdig på jobb også. Hva med tiden, er det nok av den?
Primarius Skrevet 25. september 2010 #30 Skrevet 25. september 2010 Har også hatt det slik i overgangen mellom studentliv og arbeidsliv, og det blir bedre. Jeg hadde heller ikke et 8-16 liv som student, (studiet tok ikke SÅ mange timer i uken, til tross for at det var bachelorgrad+mastergrad, når man leser kjapt, forstår relativt raskt og ikke har ukentlige innleveringer), og selv om jeg jobbet to-tre dager i uken under studiene var ikke det en 8-16 jobb. Så det var et lite sjokk for kroppen å komme til den 8-16 jobben hver dag. Har heldigvis fleksitid, så trenger ikke være der på slaget 8, men har jo også funnet ut at hvis man er der tidligere kan man også gå tidligere. Det som er veldig deilig med å være ferdig som student, er at kveldene er friere. Før ble det alltid en oppgave som skulle leveres i horisonten, men nå er jobben på jobben, stort sett. Når du kommer ut av den verste ørsken med omleggingen av systemet, kan det gjerne være ok å se om du finner noen aktiviteter å gjøre på kveldstid - venninnekvelder, trening, kor, eller andre ting, for at det ikke bare blir jobb-søvn-jobb følelse.
missLynch Skrevet 26. september 2010 #31 Skrevet 26. september 2010 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, TS! Følte det akkurat på samme måten da jeg begynte å jobbe 100% stilling etter studiene. Men det går seg til, skal du se. Helt sikkert! Det er bare så fryktelig uvant å ikke ha den friheten man har som student. Jeg fikk en følelse av klaustrofobi den første uka, jeg. Er det en IA-bedrift, har du jo mulighet til å avspasere opp til 24 dager pr. år. Og så er det viktig å finne på ting i hverdagen. Blir man bare sittende inne etter middagen, og vente på at man skal legge seg, så kan det bli monotont i lengden. Bare det å gå eller sykle seg en tur hjelper.
Eliza Doalot Skrevet 26. september 2010 #32 Skrevet 26. september 2010 Er det en IA-bedrift, har du jo mulighet til å avspasere opp til 24 dager pr. år. Det har man da virkelig ikke? Som ansatt har man 24 egenmeldingsdager til bruk ved sykdom, ikke 24 ekstra feriedager!
missLynch Skrevet 26. september 2010 #33 Skrevet 26. september 2010 (endret) Man har 24 egenmeldingsdager, OG 24 avspaseringsdager. Så du tar feil, gitt. Arbeidstakere som omfattes av avtaler om fleksitid, kan gis adgang til å avspasere opptjente plusstimer i avregningsperioden, begrenset oppad til totalt 24 hele fridager per kalenderår. Det kan maksimalt avspaseres inntil fem hele sammenhengende fridager. Arbeidstakeren kan i stedet gis adgang til å avspasere inntil fem halve fridager i sammenheng (48 halve fridager per kalenderår). Hvis vedkommende arbeidstaker ønsker å avspasere både hele og halve fridager, kan det avspaseres plusstimer tilsvarende i alt 24 hele fridager per kalenderår. Dersom viktige velferdsgrunner foreligger, gis det adgang til å kunne avspasere flere dager sammenhengende når dette på forhånd er godkjent av arbeidsgiver innenfor den årlige rammen på 24 dager. Fridagene må tas av opparbeidede plusstimer og kan således ikke tas ut på forskudd. Det må på forhånd avtales med arbeidsgiver når fritiden skal tas. Fridagene kan legges til dager før feriens begynnelse og/eller dager etter feriens slutt, når arbeidsgiver finner at tjenestlige grunner ikke er til hinder for det. Endret 26. september 2010 av missLynch
Eliza Doalot Skrevet 26. september 2010 #34 Skrevet 26. september 2010 Og for å svare på det opprinnelige innlegget også.. Jeg tror ikke TS' følelse er så uvanlig. Som student har man ofte veldig stor frihet til å disponere egen tid, det har man ikke som arbeidstager med kontortid fra 8-16. Kanskje spesielt ikke som nyansatt. Det er uvant og føles nok ganske begrensende, ihvertfall for meg. Etterhvert venner man seg til det, og man får kanskje litt større frihet i jobben, som igjen gjør at den litt klaustrofobiske følelsen forsvinner. Tror jeg da:)
Eliza Doalot Skrevet 26. september 2010 #35 Skrevet 26. september 2010 Man har 24 egenmeldingsdager, OG 24 avspaseringsdager. Slik er det der jeg jobber, i alle fall. Mulig jeg er helt på jordet altså, men 24 avspaseringsdager vil si nesten 5 uker ekstra ferie? Dere blir trukket i lønn for dette eller?
Jade Skrevet 26. september 2010 #36 Skrevet 26. september 2010 Det er snakk om å avspasere timer du allerede har jobbet ekstra i overtid. Når vi jobber overtid, så kan vi velge om vi vil ha det utbetalt til lønn, eller om vi vil ha timene til avspasering (og overtidstillegget utbetalt).
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #37 Skrevet 27. september 2010 Jobbet året som var (visste ikke hva jeg ville studere), og har jobbet mye 9-17-vakter. I begynnelsen var det litt hardt, men etterhvert syntes jeg det var mye bedre. Etterhvert som jeg kom mer inn i jobben ble den også mye bedre å dra på Det positive er jo at man i større grad er ferdig på jobb når arbeidsdagen er over enn når man er student!
Eliza Doalot Skrevet 27. september 2010 #38 Skrevet 27. september 2010 Det er snakk om å avspasere timer du allerede har jobbet ekstra i overtid. Når vi jobber overtid, så kan vi velge om vi vil ha det utbetalt til lønn, eller om vi vil ha timene til avspasering (og overtidstillegget utbetalt). Aha! Det gir jo brått litt mer mening.
Gjest Anjelika Skrevet 27. september 2010 #39 Skrevet 27. september 2010 Det er en ganske stor overgang ja! Som student er man jo utrolig fleksibel, og selv om alle andre her ser på det som en 8-16-jobb så kan jeg skrive under på at jeg bruke LANGT mindre enn 40 timer i uka på det og aldri sto jeg opp tidlig heller. I begynnelsen var jeg så utrolig sliten etter jobb at jeg var helt zombie og så ikke synet på å gjøre noe annet enn å dumpe ned i sofaen. Man kommer inni mønsteret etterhvert og lærer seg å utnytte fritiden man har da. Men jeg synes også den fritiden er litt vel preget av at man må legge seg tidlig til jobb dagen etter. I tillegg så må jo alt fra klesvask til kaffeavtaler plutselig planlegges og føres nøysomt opp i en agenda sånn at det ikke kræsjer, føler jeg er helt i tidsklemma og jeg har bare meg selv å tenke på! Selv søker jeg nå på en jobb hvor man i høy grad styrer sin egen arbeidstid nå, og håper virkelig jeg får den. Er ikke skrudd sammen for 8-16, og er heller ikke så enormt begeistret for det å "legge fra seg jobben på jobb" som jeg hadde trodd jeg kom til å være. Lever litt for det presset jeg, sitter heller og stresser noen netter før en deadline enn å traske i rutiner for evig og alltid. Føler også at livet bare suser forbi før jeg får sukk for meg når jeg er på mandag-til-fredag-kjøret!
tomgang Skrevet 28. september 2010 #40 Skrevet 28. september 2010 (...)går dette seg til? Blir det bedre? Slik det er nå sitter jeg og ser på klokken om ettermiddagen og teller ned hvor få timer det er til før jeg må legge meg klokken 22.00. Hahah...ja, join the party, hadde jeg nær sagt. Men, spøk til side. Joda, det blir bedre. Jeg har vært i en typisk 8-16 jobb i snart mmm...20 år (hoff...) og ser fram til er fredags ettermiddag, når vi skriver mandagsmorgen. Og alle ferier, og gleder meg villt når jeg oppdager at jeg har nok avspasering til å f.eks ta fri en fredag. Yey, liksom Men la oss nå se på den andre siden....hva alternativet KUNNE vært for deg. Du kunne vært arb.ledig, vært kronisk syk (=på trygd fram til du lå 7 fot under) og hele uka ble bare et eneste sammensurium av dager. Ikke lørdager, eller onsdager...men bare dager! Når jeg er trøtt som et bybud, har plysj på tunga, regnet pisker på ruta og tanken på å gå ut er SÆRS lite tilstede, tenker jeg på hva som KUNNE ha vært. Et tragisk alternativ mener jeg. Vær glad du har jobb, kan se fram til ferie, gode (får jeg håpe) kollegaer, en firmafest i ny og ne, julebord, påskeferie, avspaseringer (hvis du har slike "frynsegoder") og muligheten til å jobbe deg opp ansiennitet og en levelig pensjon
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå