Supramundane Skrevet 23. september 2010 #1 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg har i det siste halve året vært svært plaget med oppblåsthet og utrolig mye luft i magen. Jeg føler det hemmer meg når jeg er ute blant folk, at jeg ikke kan bevege meg fritt i frykt for å slippe en monsterfis rett og slett.. Hvilke matvarer er det som forårsaker luft i magen? Jeg vet f.eks at bønner gjør det, men det spiser jeg kanskje to ganger i året så det er ikke der problemet ligger. Og er det noen matvarer som hemmer det? Tar i mot alle gode råd og tips med stor takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bttb Skrevet 23. september 2010 #2 Del Skrevet 23. september 2010 Fiberbarer kan forårsake det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #3 Del Skrevet 23. september 2010 sukker, gjærbakst og mye løk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørk Skrevet 23. september 2010 #4 Del Skrevet 23. september 2010 Hvitt brød!! Det får iallefall jeg luft i magen av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #5 Del Skrevet 23. september 2010 Potet, kullsyre, hvit ris, pasta, osv. Og hvis man er veldig sulten og spiser fort, så svelger man gjerne mer luft. Er sånn for meg i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 23. september 2010 #6 Del Skrevet 23. september 2010 Hvetemel, poteter, søte frukter og mat med mye sukker er det verste for meg. Da får jeg mageknip og er knapt til å være i hus med. I all hovedsak får jeg oppblåst mage av mat med mye stivelse og/eller sukker. Ellers vil også søtningsmidler av typen sukkeralkoholer kunne gi oppblåst mage. Dette er søtningsmidler hvor navnet ender på -ol slik som sorbitol, xylitol eller maltitol. Det står advarsel om effekten på produkter med slike søtningsmidler. Det finnes en type sukkerfri sjokolade som er søtet med maltitol. Den gir meg så oppblåst mage at kjæresten min kaller sjokoladen for "prompolade" Mat med melkesyrebakterier kan hjelpe mot fordøyelsesproblemer, for eksempel Biolamelk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest knudsen Skrevet 23. september 2010 #7 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg har det samme problemet. Jeg har funnet ut at eplecidereddik hjelper. Det er ikke noe godt. Men det hjelper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #8 Del Skrevet 23. september 2010 'kulltabletter da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 23. september 2010 #9 Del Skrevet 23. september 2010 Ta det opp med legen din. Høres ut som meg for noen år siden, og jeg har fått "diagnosen" irritabel tarm. Endel fellestrekk fins det likevel for oss, f.eks i forhold til hvilken type fiber du bør spise, osv. For meg er grovbrød ofte for mye av det gode, mens loff går helt fint. Hvis dette kom for et halvt år siden, er det best å gå til legen og få utelukket laktoseintoleranse, cøliaki, crohns og andre sykdommer du helst vil vite om du har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #10 Del Skrevet 23. september 2010 Fennikelte er effektivt mot luft i magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #11 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg har det samme problemet. Jeg har funnet ut at eplecidereddik hjelper. Det er ikke noe godt. Men det hjelper! I pilleform? Eller drikker du det? Evnt hvor mye hver dag og når på dagen (før eller etter måltider?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #12 Del Skrevet 23. september 2010 Du kan også forsøke Minifom om du har mye problemer: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/luftplager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #13 Del Skrevet 23. september 2010 I pilleform? Eller drikker du det? Evnt hvor mye hver dag og når på dagen (før eller etter måltider?) Dette står det på min flaske med eplesidereddik: Dryck: Till maten: En till två matskedar äppelcidervinäger i en halv liter vatten. Före maten: En matsked äppelcidervinäger til ett glas vatten. Blanda i lite honung för en sötare dryck. Har aldri prøvd dette selv, men det kan vel være verdt et forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nymfo88 Skrevet 23. september 2010 #14 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Kanskje nevnt men melk kan gjøre deg ekstremt oppblåst om du har laktoseintoleranse. Isåfall finnes det noe "lactal" tabletter e.l,husker ikke helt, eller (dyr) laktosefri melk. Endret 23. september 2010 av nymfo88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 24. september 2010 #15 Del Skrevet 24. september 2010 For min del forsvant oppblåstheten nesten umiddelbart da jeg kuttet ut kunstige søtningsmidler. Jeg blir fortsatt oppblåst og får mageknip om jeg stapper i meg boller eller andre fine og søte bakevarer. For min del er det altså kombinasjonen av fint mel og sukker som utgjør et problem - det går fint hver for seg (loff og sjokolade går mao fint, uten at jeg spiser det hver dag av den grunn ). Mannen min reagerer på melk, men det har motsatt effekt - han blir fryktelig løs i magen av det. Jeg vil uansett tro at det er enklere å bli kvitt problemet ved at du finner ut hva det er og så fjerner det som gjør deg oppblåst fra kostholdet, heller enn å spise noe for å nøytralisere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå