AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Må bare få ut litt frustrasjon her.. Mannen min har i flere år slitt med smerter i brystet, han har vært til noen undersøkelser tidligere uten at de har funnet noe galt. Men han har fått nitroglyserin av legen som han skal ta når han blir dårlig, og dette hjelper noen ganger men ikke alltid. Jeg må innrømme at jeg blir livredd, er så redd for at det skal være noe med hjertet. Han har ofte vondt midt i brystet eller litt til venstre, med utstrålinger til hals og arm. Legen har sagt at han må komme innom en gang han får slike smerter, så han kan ta en EKG mens han har vondt. Dette har ikke blitt gjort. Og legen har sagt han bør ta kontakt med legevakt eller ringe 112 hvis nitroglyserinen ikke hjelper. Og når slike situasjoner oppstår, maser jeg om ikke vi skal dra på legevakten mens han mener det er å bry helsevesenet unødig. Herregud så sint jeg blir. Og oppgitt og lei meg.. Hva kan jeg gjøre?! Det har pågått i åresvis og jeg er så lei av at han ikke tar hensyn til hva jeg føler. Er det jeg som er hysterisk?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Beklager, det skulle jo stå 113.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Han har fått nitro, ergo har han en diagnose. Ring vakthavende og få de hjem neste gang han klager over smerter. De kan ikke gjøre så mye, men han blir garantert oppfordret til å legge seg inn uten egen hjelp.
*Mocca* Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Hva med å gjøre som min mor gjorde? Hun ringte legekontoret, fikk snakket med legen og la frem saken og bestilte time men gjorde også legen klar over min fars holdning til å dra til legen. Min far fikk beskjed om at han hadde legetime xxxdag kl xx.xx og enten dro han selv eller så kjørte hun han. Han dro og har fått god behandling nå, annen type sykdom men hadde det fortsatt så hadde han fått store problemer resten av livet og kunne også dødd. Eller rett og slett si under et anfall at nå drar vi, ferdig med det! Ikke minst snakk med han om hva dette gjør meg deg, og evt. barn hvis dere har det. Fortell han at du trenger at han gjør dette for deg og deres, fordi dere ikke vil miste han. At du går og bekymrer deg mye over dette. At hvis han drar og sjekker seg på legevakten under anfall og drar til ny sjekk hos lege uansett så fort som mulig, så gir det deg/dere en trygghet og mindre bekymringer for fremtiden hvis det viser seg at det ikke er noe galt. Og hvis det desverre skulle vise seg at det er noe galt, så kan han få behandling og kunne være hos dere forhåpentligvis han inntil han dør en død av alderdom isteden. Og igjen slipper du/dere å gå konstant i frykt for å miste han. Det å gå og bekymre seg hele tiden tapper utrolig mye energi, som isteden kunne blitt brukt til mye koseligere ting for deg/dere. Det var også noe av det vi snakket med min far om for at han skulle være flink å følge opp behandlingen han trengte. Lykke til!
Gjest sykapleier Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Mange er redde for at legen skal påvise at det faktisk er noe alvorlig galt med dem. De har en mistanke ut fra sine plager, men det er en fornektelse som gir "falsk trygghet" å ikke få vite at det som gir plager faktisk er det de tror. Med andre ord prøver slike personer å skåne seg selv for virkeligheten ved å ikke gå til legen og få sannheten "svart på hvitt." Når man ikke har tatt EKG er det jo ikke sikkert at det faktisk er noe i veien med hjertet, tenker de seg. En like dum strategi som de som slutter å åpne regninger når inkassokravens strømmer på i den tro at da er økonomien deres fortsatt ok så lenge de gjemmer konvoluttene. De vet at dette ikke stemmer, men de slutter å åpne brev og fortrenger hvor mye de faktisk skylder, og at huset snart går på tvangsauksjon. Å ikke åpne regninger fører til fattigdom. Men din mann kan dø av dette neste gang det skjer. Du kan kanskje vise han det jeg skriver og se hva han svarer? Hilsen en sykepleier som vet at hjertet ikke blir bra av å la være å ta EKG. Han har hjertelidelsen og har fått diagnosen. At han ikke tar EKG forandrer ikke på dette. Han kan bare hjelpe sitte eget hjerte med å ta EKG. Han bør ta imot tilbudet om å finne ut hvilken medisin som kan redde hans liv. Du kan jo be om en time hos legen på egne vegne, så du kan ta denne situasjonen opp med legen fra ditt ståsted. Ellers vil jeg oppfordre deg til å ringe 113 dersom du står i en situasjon der han har brystsmerter, men nekter å oppsøke legen.
Gjest rebecca Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Å ha hjerteinfarkt er da virkelig ikke å "bry helsevesenet unødig"! Hva er det han tenker på?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2010 #7 Skrevet 25. september 2010 Mange som har vært hos legen pga smerter i brystet uten at legen har funnet noe galt. I mange tilfeller har det vært angst som ligger å murrer uten at man er klar over det selv. Bare ett lite tips.
Gjest Kone Skrevet 25. september 2010 #8 Skrevet 25. september 2010 Jeg ville sagt til han at han har ikke bare seg selv å tenke på og ha ansvar for når han er gift. Når han giftet seg, påtok han seg også et ansvar for kone og barn. Han kan derfor ikke surre rundt og tro at dette bare angår han. Dette var argumentet jeg brukte overfor min mann for å få han til å passe helsen bedre.
Foods of Norway Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 Pappa er av typen som aldri har vore til legen, med unnatak av obligatorisk helsesjekk ifht jobb. Han gikk rundt og hadde vondt/ stikningar i brystet lenge (utan å seie det til oss), pluss at han var trøtt og sliten. Til slutt vart det så ille at han faktisk ringte legen og fekk mamma til å køyre han. Til og med då hadde han utrulig god tid (dusja, såg nyhetene, åt frukost osv). Det endte med luftambulanse til Haukeland, og bypassoperasjon. Eg kjenner eg fortsatt blir ganske irritert av tanken på heile greia. Hadde han sjekke det før, så hadde det ikke gått så langt. Då kunne han fått blodfortynnande medisin, lagt om kosthold, kanskje blokka ut blodåre og mindre "skumle" ting. Få mannen din til sjekk, seier berre eg!! Ingen grunn til å vente. Bedre å sjekke ein gong for mykje, enn ein gong for lite. Det er faktisk derfor vi har helsevesenet
Gjest Også sykepleier Skrevet 25. september 2010 #10 Skrevet 25. september 2010 Mange som har vært hos legen pga smerter i brystet uten at legen har funnet noe galt. I mange tilfeller har det vært angst som ligger å murrer uten at man er klar over det selv. Bare ett lite tips. Ærlig talt! Det er mange som har reelle brystsmerter uten at det viser på EKG. Som hentes med ambulanse gang på gang uten at legen finner noe galt. Men som heldigvis står på kravene og ber om videre utredning. Og som har tette blodårer. Brystsmerter SKAL bestandig tas alvorlig. TS risikerer å plutselig finne mannen sin livløs. Jeg hadde ringt 113 neste gang smertene kommer. Det skal man gjøre. Man avfeier ikke brystsmerter med angst!!
Gjest Mann på 45 Skrevet 25. september 2010 #11 Skrevet 25. september 2010 Må bare få ut litt frustrasjon her.. Mannen min har i flere år slitt med smerter i brystet, han har vært til noen undersøkelser tidligere uten at de har funnet noe galt. Men han har fått nitroglyserin av legen som han skal ta når han blir dårlig, og dette hjelper noen ganger men ikke alltid. Jeg må innrømme at jeg blir livredd, er så redd for at det skal være noe med hjertet. Han har ofte vondt midt i brystet eller litt til venstre, med utstrålinger til hals og arm. Legen har sagt at han må komme innom en gang han får slike smerter, så han kan ta en EKG mens han har vondt. Dette har ikke blitt gjort. Og legen har sagt han bør ta kontakt med legevakt eller ringe 112 hvis nitroglyserinen ikke hjelper. Og når slike situasjoner oppstår, maser jeg om ikke vi skal dra på legevakten mens han mener det er å bry helsevesenet unødig. Herregud så sint jeg blir. Og oppgitt og lei meg.. Hva kan jeg gjøre?! Det har pågått i åresvis og jeg er så lei av at han ikke tar hensyn til hva jeg føler. Er det jeg som er hysterisk? Du er ikke hysterisk. Synes du skal sette deg ned med testamentet og spørre om han har noen tanker i forhold til egen begravelse. Kanskje kan det få han til å tenke?
Gjest sykapleier Skrevet 25. september 2010 #12 Skrevet 25. september 2010 Mange som har vært hos legen pga smerter i brystet uten at legen har funnet noe galt. I mange tilfeller har det vært angst som ligger å murrer uten at man er klar over det selv. Bare ett lite tips. Men her har legen funnet noe galt, og gitt mannen nitroglyserin med veiledning om når ohg hvordan dette skal tas, og bedt personen infinne seg til EKG. Da er dette ikke angst. Ikke vri på sannheten.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 Nja, sikkert bare angst det. Smerter i bryster er jo normalt av og til.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2010 #14 Skrevet 3. oktober 2010 Smertene mannen har, kan være anginasmerter. Det er også mulig at noen av dem har vært små infarkter. Mange brystsmerter ender opp med å ikke være hjertesykdom i det hele tatt, men man må jo først sjekke ut hjertet grundig. Et EKG er ikke en grundig hjertesjekk. Anginasmerter viser normalt ikke på EKG, og mange av hjerteinfarktene har også normalt EKG. Han må bli henvist til hjertespesialist for intervju, EKG, belastnings-EKG og ultralyd av hjertet. Dersom fastlegen er en tulling, kan dette ordnes via et privat legesenter. Den dagen han evt sitter der med et ST-elevasjonsinfarkt (som viser i EKG), skal han ikke tulle rundt med å komme seg til fastlegen for å ta EKG. Hvis fastlegen er så redd for å sende henvisning til spesialist uten at det garantert er hjertesykdom, må han bytte fastlege.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2010 #15 Skrevet 3. oktober 2010 Men her har legen funnet noe galt, og gitt mannen nitroglyserin med veiledning om når ohg hvordan dette skal tas, og bedt personen infinne seg til EKG. Da er dette ikke angst. Ikke vri på sannheten. Mannen har ingen diagnose. Han er ikke utredet. Nitroglyserin kan han få bare for å teste ut om det har effekt. Det kan faktisk være angst. Men det kan også være en hjertesykdom. Derfor mener jeg, som mange andre her, at han bør dra til legen, eller legevakt, neste gang han får slike smerter. Han bør ta EKG mens han har disse smertene, og evt. henvises for videre utredning. Hvis det er en hjertesykdom er det bedre å få vite det, og forebygge at det utvikler seg til alvorlig sykdom. Synes du skal ta en rolig prat med mannen din. Fortelle han at du er glad i han, og at du blir redd for å miste han. Kanskje han ikke har tenkt på hvor belastende dette er for deg?
Katana Skrevet 3. oktober 2010 #16 Skrevet 3. oktober 2010 Ta kontakt med fastlegen hans, og legg frem problemet. Da kan fastlegen ringe mannen din og ta en samtale med ham. Dere venter selvsagt ikke med dette til neste gang smertene kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå