Gå til innhold

Dårlig samarbeid ved delt omsorg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har delt omsorg med barnefar på våre to små barn i barnehagealder. Delingen har bare vart et par måneder, og det har allerede vært et par ting som har bidratt til dårlig samarbeid. Derfor trenger jeg all tips og råd jeg kan få, for å få dette til å fungere.

- Problem nummer en ift barnas klær.. Før delt omsorg, da barna var der kun annenhver helg sendte jeg med klær for helgen. Dette medførte at klærne forsvant, noe jeg syntes var problematisk. Nå er det klærne de har på seg når de blir overlevert som forsvinner. Jeg purrer på det til stadighet, uten virkning. Jeg har ikke verdens beste råd, og derfor er dette utrolig kjipt, synes jeg.

- Vi deler barnehageregningen i to, slik at det blir fair for begge. Men det resulterer i at han IKKE betaler. Jeg står juridisk ansvarlig for det hele, og dette bekymrer meg derfor. Purrer gjentatte ganger her også, uten særlig virkning.

Mulig dette er en overgang, men jeg føler jeg mister kontrollen. Jeg vet han prøver sitt beste, men slike tanker som...

- Gir han barna vitaminer?

- Putter han på de ullundertøy når de drar i barnehagen?

- Ankommer de barnehagen skitne og ustelte?

I tillegg har han hatt et noe problematisk forhold til alkohol i tiden før det ble skillsmisse, at jeg er usikker på om det er slik per idag også, til tross for at han benekter det. I forbindelse med dette, kontaktet vi familievernkontoret for en stund tilbake. En skriftlig kontrakt ble underskrevet, der det ble forbud mot alkohol når han har barna. Dette høres vel noe ekstremt ut for enkelte, men når man ikke klarer å stoppe etter en øl eller ett glass vin. Jeg er usikker på om han holder dette.

Hva skal man gjøre i en slik situasjon? Ser at barna har glede av å tilbringe tid med pappan sin. Det er supert, og noe jeg ikke ønsker å gå imellom for. Men dette evige maset og stresset rundt barnefordelingen, irriterer meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette er jo noe du må ta opp med han. Hvis ikke det hjelper så får du gå via familievernkontoret eller advokat e.l for at han skal følge opp sin del av avtalen. Eller så får dere å tilbake til gammel ordning.

Skrevet

Dette har vært opp til diskusjon MANGE ganger, så da er det vel familievernkontoret som er eneste løsning da.. Synes bare det er synd at jeg må ta vekk gleden som barna har ved å ha samvær med pappan, siden det er VI voksne som samarbeider dårlig.

Føler vel også at nå har han "taket" på barna, siden vi har delt omsorg. Nå er det ikke bare å "kreve" de tilbake?

Skrevet

Kan du ikke bare spør han når du henter barna hvor klærne er hen? Eller spør om du kan hente dem hvis han leverer? Si til han når barnehageregningen kommer at du kommer for å hente hans halvdel. Eller ring famillievernkontoret og be om møter, men da må du også gi din eks beskjed om at du gjør det så han også er forberedt.

Skrevet

Er nok ikke så lett som man tror. Når man har masa høl i hodet både på seg selv og eksen om dyre klær som forsvinner, og det ALDRI skjer noe. Føler jeg bruker unødvendig med energi pga. dette. Eksen er nokså bestemt og i tillegg god til å snakke for seg. Og når han sier han skal sette over pengene, så blir det aldri gjort...

Skrevet

Ang bekledning o.l i bhg kan du jo spørre de som jobber i bhg.

Pass på at barna har noen ullskift i bhg slik at de som jobber der kan ta det på barna når det er kaldt og de skal ut.

Det andre kan jeg desverre ikke hjelpe deg med.

Skrevet

Ang klær ville jeg gjort dom du allerede har fått anbefalt; ha ekstra skifte i bhg og ta en prat med dem.

At han ikke betaler regningene til bhg vet jeg ikke helt vha du skal gjøre med. Jeg ville egentlig foreslått dere tar hver deres regning, slik at dere betaler for hvert deres barn. Og at han får regn hjem til seg fra kommunen/bhg.

Jeg syns det er litt rart at du irriterer deg så mye over disse tingene når faren har et alkoholproblem? Om det er så at du er redd han enda drikker er det dette du må sjekke opp og som bør ha hele din oppmerksomhet. Ikke klær som forsvinner.

Jeg er ikke noen tilhenger av 50/50 men jeg syns ikke de problemene du skisserer er nok til å stoppe det når dere er igang og barna trives med det. Det blir feil overfor barna.

Derimot bør det stoppes umiddelbart om du mener han har et alkoholproblem. Da bør du kontakte barnevern.

Skrevet

Jeg har samme problem med klær. Vi hadde 50/50 i starten og det funket ikke. Gikk over til at han har de annahver lang helr tor-mand og annenhver tor-fre. Jeg har mistet så mye klær og har måtte kjøpt nye regnklær 3 ganger iløpet av noen mnd, pga faren ikke vet hvor det er blitt av. Jeg kan bare slutte å håpe å få alt av klær tilbake. Han driter i det rett og slett. Glemmer å legge skift klær tilbake. Jeg prøver å si at han kan legge mine klær til siden og sende de i dem når de skal tilbake, men han skjønner det visst ikke. Jeg er så lei av å bruke energien min på han så er nødt til å finne på noe for å minske problemet.

Min eks betalte aldri når han skulle og unnlot å betale flere mnd, til slutt søkte jeg bidrag gjennom nav. Jeg har sluttet å forvente noe fra han. Han har ikke respekt for meg og jeg har vært dum snill med han, men nå er det slutt på å være snill mot han og hjelpe han, får jo ingenting tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...