Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Takk for kampen for den rette tro og at ekteskap for homofilt samliv ikke er forenelig med Bibelen og kristendommen! Det står jo klart i 3. Mosebok 18/22 at homoseksualitet er en vederstyggelighet...

Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg selv skal leve etter Guds bud:

1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer, vet jeg at dette gir en duft som velbehager Herren (3.Mosebok 1/9). Problemet er naboene!

2. Jeg ønsker å selge datteren min som slave (2. Mosebok 21/7). Med det prisnivået vi har i dag - hva mener dere er rett pris?

3. I 3. Mosebok 25/44 står det helt klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt i et nabo land. En venn av meg sier dette bare gjelder for svensker, og ikke dansker. Her trenger jeg litt hjelp - kan jeg eie dansker?

4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten.

2. Mosebok 35/2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11/10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig! Hvem har rett?

6. I 3. Mosebok 21/20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg innrømmer at jeg er nærsynt og bruker linser. Må synet mitt være helt perfekt eller opererer vi med litt slingringsmonn her?

7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd i følge 3.

Mosebok 19/27. Hvordan bør de straffes?

8. Jeg har lest i 3. Mosebok 11/7-8 at jeg ikke må røre rester av en død gris, fordi det gjør meg uren. Kan jeg likevel spille fotball dersom jeg har hansker på?

9. Min onkel har gård. Han synder mot 3. Mosebok 19/19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Konen er ikke noe bedre, fordi hun går med klær som er laget av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen for å steine dem (3.

Mosebok 24/11-16)? Er det ikke like greit å brenne de til døde i et familieselskap - slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger (3. Mosebok 20/14)?

10. At et par som har sex mens kvinnen menstruerer skal utryddes, er det ingen tvil om (3. Mosebok 20/18), men hvilken henrettelsesmetode anbefales i slike tilfeller?

Endret av Rachel1968
Videoannonse
Annonse
Skrevet
:fnise: Mange gode spørsmål det der. Har dessverre ingen gode svar til deg.
Skrevet

... :skratte:

Applaus til deg! Hadde vi vært på vgd.no hadde jeg gitt deg tommel opp :enig:

Skrevet

Tommel opp for plagiat da eller? :)

Skrevet

Tommel opp for plagiat da eller? :)

Plagiat og plagiat, får en si...Det finnes et uendelig antall steder på nettet, samt at det har blitt rettet til bla. biskop Kvarme, men hvem som er oppvasmannen, er det vel igrunnen få som vet, så det blir litt søkt å oppgi opphavsrett. Poenget er uansett soleklart, og noe veldig mange av oss har spurt kristenfundamentalistene om veldig lenge: Hvorfor er homofili verre enn alt det andre Bibelen omtaler som verdenstyggeligheter, synd osv.? Svært mye av dette gjør tross alt de aller fleste av kristenfundamentalistene selv, og enhver person med et snev av logisk sans skjønner at det er hykleri på høyt(alternativt meget lavt) nivå.

Skrevet

Takk for kampen for den rette tro og at ekteskap for homofilt samliv ikke er forenelig med Bibelen og kristendommen! Det står jo klart i 3. Mosebok 18/22 at homoseksualitet er en vederstyggelighet...

1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer, vet jeg at dette gir en duft som velbehager Herren (3.Mosebok 1/9). Problemet er naboene!

Grillfest!

2. Jeg ønsker å selge datteren min som slave (2. Mosebok 21/7). Med det prisnivået vi har i dag - hva mener dere er rett pris?

Rett pris? Vet ikke, men du kan jo kontakte et adopsjonsfirma å høre..?

3. I 3. Mosebok 25/44 står det helt klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt i et nabo land. En venn av meg sier dette bare gjelder for svensker, og ikke dansker. Her trenger jeg litt hjelp - kan jeg eie dansker?

Strengt tatt kan du vel det, men spørsmålet er vel hva du skal med dem? Jeg tenker det er en fordel å kunne forstå hva slavene mine sier om meg når de tror de står bak min rygg, og heier derfor på svenskene.

2. Mosebok 35/2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

Ja. Det er tross alt din nabo.

5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11/10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig! Hvem har rett?

Det vederstyggeligste er vel homser som spiser skalldyr.

6. I 3. Mosebok 21/20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg innrømmer at jeg er nærsynt og bruker linser. Må synet mitt være helt perfekt eller opererer vi med litt slingringsmonn her?

Bibelen opererer aldri med slingringsmonn. Du er nok fortapt.

7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd i følge 3.

De burde tvinges til å spise sitt eget avklipte hår/skjegg.

8. Jeg har lest i 3. Mosebok 11/7-8 at jeg ikke må røre rester av en død gris, fordi det gjør meg uren. Kan jeg likevel spille fotball dersom jeg har hansker på?

Bibelen nevner ingen verdens ting om fotball. Noensinne. Det vil si at det er en djevelsk idrett, men at du kan bedrive den uansett, fordi Gud vet ikke om den.

9. Min onkel har gård. Han synder mot 3. Mosebok 19/19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Konen er ikke noe bedre, fordi hun går med klær som er laget av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen for å steine dem (3.

Mosebok 24/11-16)? Er det ikke like greit å brenne de til døde i et familieselskap - slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger (3. Mosebok 20/14)?

I denne saken ville jeg gått for å begrave dem levende i åkeren, i kister av både eik og furu.

10. At et par som har sex mens kvinnen menstruerer skal utryddes, er det ingen tvil om (3. Mosebok 20/18), men hvilken henrettelsesmetode anbefales i slike tilfeller?

Jeg mener ihvertfall at kvinnen må få seg et opphold i gapestokken for dette (mennene går selvsagt fri, de kan jo ikke noe for at de er blitt forført og lurt opp i stry). Henrettelsesmetoden etterpå kan vel være opp til mannen å bestemme..? For øvrig mener jeg det burde innføres gapestokk for kvinnen uansett når hun har mensen. Da vet mannen hvem han skal holde seg unna.

Skrevet

Fysj, for en skitten tråd :ler:

Skrevet

Joda, denne er morsom den - hvis du er jøde. Det at du, som så mange før deg, bruker denne morsomme anekdoten i sammenheng med kristendom blir både litt pinlig og mye feil. Du har hentet ut sitater fra Moseloven i de Hebraiske skrifter. Merk at KRISTENDOMMEN er grunnlagt av Jesus Kristus og står nedtegnet i de Kristne Greske skrifter

Siden du og andre ikke ser ut til å være så godt informert om dette ;) så tar jeg meg friheten av å være så kjedelig :gjeiper: at jeg siterer hva den samme Jesus hadde å si om den saken:

Etter at fariseerne hadde hørt at han hadde brakt saddukeerne til taushet, kom de sammen i én gruppe. Og en av dem, en som var kyndig i Loven, spurte for å prøve ham:  «Lærer, hvilket bud er det største i Loven?»  Han sa til ham: «’Du skal elske Jehova din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn.’  Dette er det største og første bud.  Det andre, som er likt det, er dette: ’Du skal elske din neste som deg selv.’ På disse to budene henger hele Loven og Profetene.»

Jeg gir dere et nytt bud, at dere skal elske hverandre — at slik som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre.  Av dette skal alle vite at dere er mine disipler, om dere har innbyrdes kjærlighet.»

Skrevet

Joda, denne er morsom den - hvis du er jøde. Det at du, som så mange før deg, bruker denne morsomme anekdoten i sammenheng med kristendom blir både litt pinlig og mye feil. Du har hentet ut sitater fra Moseloven i de Hebraiske skrifter. Merk at KRISTENDOMMEN er grunnlagt av Jesus Kristus og står nedtegnet i de Kristne Greske skrifter

Siden du og andre ikke ser ut til å være så godt informert om dette ;) så tar jeg meg friheten av å være så kjedelig :gjeiper: at jeg siterer hva den samme Jesus hadde å si om den saken:

Etter at fariseerne hadde hørt at han hadde brakt saddukeerne til taushet, kom de sammen i én gruppe. Og en av dem, en som var kyndig i Loven, spurte for å prøve ham:  «Lærer, hvilket bud er det største i Loven?»  Han sa til ham: «’Du skal elske Jehova din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn.’  Dette er det største og første bud.  Det andre, som er likt det, er dette: ’Du skal elske din neste som deg selv.’ På disse to budene henger hele Loven og Profetene.»

Jeg gir dere et nytt bud, at dere skal elske hverandre — at slik som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre.  Av dette skal alle vite at dere er mine disipler, om dere har innbyrdes kjærlighet.»

Og ja, kristne bruker HELE Bibelen på grunnlag av 2.Timoteus 3:16-17 som sier at "Hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig til undervisning, til irettesettelse, til å bringe ting i rette skikk, til opptuktelse i rettferdighet,  for at gudsmennesket kan være fullt dugelig, fullstendig utrustet til all god gjerning"

Men den kristne lov - den ser du i det forrige innlegget ;)

Skrevet

Sofiemyr: Jeg må visst være litt kjedelig selv(hehe), og sitere fra Matt. 5:17-19: Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

Sett i lys av dette, lurer jeg litt på hvorfor GT ikke er gyldig lengre?

Skrevet

En perfekt gud lager perfekte lover, eller hva?

En gud som er uforanderlig lager lover som er uforanderlig, spesielt hvis guden er utenfor tid og rom.

Eller, kanskje gud er som oss, ikke særlig perfekt og en som forandrer seg etterhvert som tiden går?

Eller kanskje gud ikke var der da lovene i GT ble laget, sånn at Moses måtte lage lovene etter beste evne? Så kom endelig Jesus, som rettet litt opp i feilene til Moses?

Skrevet (endret)

1. Her tror jeg faktisk du må sende ut nabovarsel så naboene kan forlate åstedet før offerbrenningen begynner.

2. Nå har vi jo hatt en liten finanskrise, men jeg vil tro at dagens prisnivå for unge, kvinnelige slaver ligger på rundt 100.000 NOK. OBS! Her har jeg ikke regnet med mva eller inflasjon!

3. Selvfølgelig kan du eie dansker. Grunnen til at vennen din påstår noe annet er sannsynligvis fordi hun/han ikke har fått med seg at Norge ikke er dansk territorium lenger, og at Danmark dermed faktisk er å betegne som et naboland per idag.

4. Både ja og nei. Dersom du ikke vil skitne til deg selv eller klærne dine bør du som en god medborger gi beskjed til myndighetene slik at de kan løse problemet.

5. Dette avhenger av om skalldyrene er homofile eller ikke.

6. Hvor nærsynt er du? Dersom du klarer deg sånn nogenlunde uten briller mens du utfører daglige gjøremål bør dette kunne tilgis. Dersom du derimot er handicapped uten briller skal du for all del holde deg langt unna.

7. Vennene dine bør spiddes på frisørsaksen til den tølperen av en risør som faktisk friserer den. Dersom frisørsaksen er for sløv er alltids gapestokken et godt alternativ.

8. Her avhenger svaret litt av hvaslags hansker. Dersom du har latexhansker på går det greit. Billige arbeidshansker fra f. eks. Plantasjen er ikke å anbefale.

9. Ja, du må faktisk samle hele landsbyen. Men husk at dine medlandsbybeboere har ansvar for å medbringe egen stein.

10. Det er nok bare fantasien som setter grenser. Å kvele begge ved å stappe tamponger i halsen på dem har en nydelig symboleffekt, men kan medføre en del søl som følge av brekninger. Bulmeurt i øret har tidligere vært en hit blandt kongelige i Danmark, og er å anbefale hvis paret er av høyere byrd.

Ja, jeg er kristen, men jeg forundrer meg like mye som mange ikke-kristne gjør over hvorfor homofili skal være slik en stor sak for enkelte kristne.

Endret av Hans72
Skrevet (endret)

Ha ha, du har jo god humor, Hans :)

Tommelen opp fra meg!

Endret av Gentle
Skrevet

Plagiat og plagiat, får en si...Det finnes et uendelig antall steder på nettet, samt at det har blitt rettet til bla. biskop Kvarme, men hvem som er oppvasmannen, er det vel igrunnen få som vet, så det blir litt søkt å oppgi opphavsrett.

Ikke at det har noen betydning, men...

Opphavet er så vidt jeg vet et "leserbrev" til en amerikansk radiopredikant som hadde en ekstrem rigid holdning til homofili.

Skrevet

Nå er det vel egentlig gammelt nytt at dagens kristne ikke lever etter det gamle testamentet, men det nye.

Alt du ramser opp her er tatt fra GT, og har således ingen gyldighet i dag.

Skrevet

Sofiemyr: Jeg må visst være litt kjedelig selv(hehe), og sitere fra Matt. 5:17-19: Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

Sett i lys av dette, lurer jeg litt på hvorfor GT ikke er gyldig lengre?

Fordi Jesus ble født og døde for å ta menneskenes synd på seg, og dermed bortfaller all ofring og sånne ting for å behage ham.

Tenker jeg.

Ellers vil jeg påstå at GT's Gud neppe kan være den samme som NT's gud... her snakker vi personlighetsforandringer, og jeg synes GT's gud ikke er hakket bedre enn Mohammeds Allah.

Skrevet (endret)

dobbelt

Endret av mysan
Skrevet

Fordi Jesus ble født og døde for å ta menneskenes synd på seg, og dermed bortfaller all ofring og sånne ting for å behage ham.

Tenker jeg.

Ellers vil jeg påstå at GT's Gud neppe kan være den samme som NT's gud... her snakker vi personlighetsforandringer, og jeg synes GT's gud ikke er hakket bedre enn Mohammeds Allah.

Han heter det samme i begge boksamlingene, bare sånn til informasjon ;)

Skrevet

Eller som Paulus prøver å si til galatermenigheten som vil innføre moseloven inn igjen i kristentroen.

Gal. 3.1-5

Uforstandige galatere! Hvem har forhekset dere, dere som har fått Jesus Kristus malt for øynene som den korsfestede? 2 Svar meg på én ting: Fikk dere Ånden ved lovgjerninger eller ved å høre og tro? 3 Er dere så uforstandige? Dere begynte ved Ånden, vil dere nå fullføre med menneskeverk? 4 Har dere opplevd alt dette forgjeves – hvis det da var forgjeves? 5 Han som gir dere Ånden og gjør under blant dere, gjør han det ved lovgjerninger eller ved at dere hører og tror?

Man fyller ikke ny vin i gamleskinnsekker.

Paulus går så langt at han kaller de som vil følge loven for forheksede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...