Gjest Villemy Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Jeg klør meg veldig i hodet over følgende spm.: Jeg jobber 50 % fast og har mottatt dagpenger tidligere i en periode på 2 år. Dagpengerettighetene mine er nå brukt opp. Vi tenker på å få barn etterhvert og min bekymring er da følgende: Må vi klare oss med 50 % lønn da? Hvis dette er stillingsprosenten jeg arbeider når jeg blir gravid og når jeg føder? Hva får man egentlig fra NAV dersom man velger å være i permisjon 1 år for så å plassere barnet i barnehage? Håper noen kan svare meg. Jeg har prøvd å høre med NAV, men som sagt så klør jeg meg fortsatt i hodet....
~white lady~ Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Ja, du får i foreldrepenger tilsvarende det du får i lønn nå. Nav beregner foreldrepengene etter hva du har tjent i løpet av de siste ti mnd før termin. Du kan velge permisjon i ett år, da får du 80% av ei mndslønn, eller du kan velge å ha permisjon i 10 mnd, og eventuelt ubetalt permisjon de to siste mnd. Det siste lønner seg, så lenge du husker å legge av en viss sum i mnd til å klare seg på. Hvorfor klør du deg i hodet for det? Vil du ha mer, får du jobbe mer. Lykke til med familieplanlegging
Hedda-78 Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Permisjonspengene skal jo liksom være en erstatning for tapt lønnsinntekt den tiden du er i permisjon. Så du får ikke MER i permisjonspenger enn du ville ha fått hvis du fortsatte å jobbe, hvis det var det du håpte? NAV bruker ulike måter å regne på for å komme frem til hvor stort beløp du skal ha. I utgangspunktet får du den lønnen som du har når du går ut i permisjon (Altså siste mnd-lønn). De regner også ut gjennomsnittet av din lønn de tre siste årene (utifra de tre siste ligningene), og hvis dette gir et større beløp, så får du det. Det som white lady skriver om at de regner utifra din lønn de ti siste mnd før termin, stemmer ikke. Det er en vanlig misoppfatning, som kommer av at regelen er at man må ha jobbet (dvs. hatt pensjonsgivende inntekt) 6 av de ti siste mnd før man går ut i permisjon. Dette har imidlertid ikke noe med STØRRELSEN på permisjonspengene å gjøre, bare på RETTEN til permisjonspenger. Men; NAV vurderer hver sak individuelt, så det kan jo være at de ser på det siste års inntekter også når de skal vurdere beløpet. Det kommer an på hva slags inntekt du har (fast/variabel osv). Hvis du vil ha mer penger når du skal ha permisjon, må du sørge for å tjene mer før du går ut i permisjon.
~white lady~ Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 Permisjonspengene skal jo liksom være en erstatning for tapt lønnsinntekt den tiden du er i permisjon. Så du får ikke MER i permisjonspenger enn du ville ha fått hvis du fortsatte å jobbe, hvis det var det du håpte? NAV bruker ulike måter å regne på for å komme frem til hvor stort beløp du skal ha. I utgangspunktet får du den lønnen som du har når du går ut i permisjon (Altså siste mnd-lønn). De regner også ut gjennomsnittet av din lønn de tre siste årene (utifra de tre siste ligningene), og hvis dette gir et større beløp, så får du det. Det som white lady skriver om at de regner utifra din lønn de ti siste mnd før termin, stemmer ikke. Det er en vanlig misoppfatning, som kommer av at regelen er at man må ha jobbet (dvs. hatt pensjonsgivende inntekt) 6 av de ti siste mnd før man går ut i permisjon. Dette har imidlertid ikke noe med STØRRELSEN på permisjonspengene å gjøre, bare på RETTEN til permisjonspenger. Men; NAV vurderer hver sak individuelt, så det kan jo være at de ser på det siste års inntekter også når de skal vurdere beløpet. Det kommer an på hva slags inntekt du har (fast/variabel osv). Hvis du vil ha mer penger når du skal ha permisjon, må du sørge for å tjene mer før du går ut i permisjon. Beklager, bomma litt der. Er ei stund siden jeg dreiv og styrte med dette
Gjest Villemy Skrevet 6. oktober 2010 #6 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg snakket akkurat med NAV og de sier at det er den inntekten du har når du går ut i permisjon som bestemmer hva du skal få i foreldrepenger. Er det kanskje noe nytt? Tenkte siden dere som skrev over her mente at det ble regnet ut på en annen måte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå