Gå til innhold

Erstatningsansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Stakkars lille gutten. Jeg er så utrolig imot mobbing, uansett alder. Og om noen barn ødelegger slik med vilje, vil jeg si det er dårlig oppdragelse. Da jeg var lita kunne jeg aldri ha ødelagt noen andre sine leker uansett om vi kranglet, fordi jeg er oppdratt slik. For tiden er jeg alenemamma med datteren min. Håper det går bra med gutten din, og at han har det bra på skolen.

Innlegget er endret

Bond, mod

Endret av Bond
Skrevet

jeg synes foreldrene til barnet som ødela ds en burde erstatte den . Å si at en selv er ansvarlig om en tar den ut blir litt rart med en ds . Hele meningen er jo at den skal kunne tas med .

Gjest Hobby Jurist
Skrevet

Man kan jo sitte på KG og "mene" så mye man vil, men dette er faktisk lovregulert og det kan man ikke "mene" seg unna. Hvorvidt det er med vilje eller et uhell spiller ingen rolle, har ungen vært uaktsom er foreldrene erstatningspliktige uansett.

Du må huske på at skadeerstetningsloven gjelder kun ved forsett og uaktsomhet.

Ved hendige uhell er man ikke ertatningspliktig.

Så det spiller faktisk en rolle.

Blir feks Nitendoen lagt på et bord og et annet barn velter et glass med vann over den er dette et hendig uhell som ikke kommer under skadeerstattningsloven.

Skrevet

Moralen er : tegn ekstraforsikringer på sånne duppedingser som ungene sleper rundt på . Og gjør det hos ditt forsikringselskap og ikke i butikken der du kjøper den .

Skrevet

Kinkig sak absolutt. Man kan aldri være 100% sikker på at det barna forteller er sant.

Jeg som mor ville erstattet den hvis det var 100% sikkert at mitt barn ødela den med vilje, men jeg som mor ville heller ikke sendt med barna mine ds ut blandt andre uten at den var forsikret.

En ds koster vel rundt 1200kr (?), og for mange kan det være utrolig mange penger. Og det er heller ikke hardføre leker. Den ene våres datt ca 65 cm fra bordet og ned i gulvet og det ble ganske så mange deler av den etter den lille turen.

Jeg vil anbefale alle foreldre å forsikre slike ting, for ds koster det ca 400 kr for 3 år, men blir den da ødelagt ved uhell eller til og med med vilje så får du ny på forsikringen.

Og hva er egenandelen på den?

Skrevet

Vi har en sånn forsikring for Nitendoen til jenta vår. Vi har allerede brukt den en gang. Da hun var omlag 5 slapp lot hun med vilje Nitendoen skli ned rekkverket på en betongtrapp og den gikk i gulvet med et knas. Vi fikk ny Nitendo på forsikringen. Skjennepreken og pekefinger fikk hun i tillegg (bare til opplysning).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...